rysten ved opbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lbl
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 15:32
Geografisk sted: sjælland

rysten ved opbremsning

Indlæg af lbl »

Lupoén ryster i rattet når jeg bremser, når bilen står på jorden kan jeg mærke lidt frigang når jeg rykke i højre hjul, jeg er desværre ret sikker på det er styrstangen der har frigangen, styrkugle og kødben er uden slør. Er det mon så bare en ny tandstang til 5000,- + montering ? eller er der nogen her i forummet der kan foreslå noget andet, jeg læste et sted om en bøsning, men jeg synes ikke der var noget umiddelbart at gå til, da jeg lå under bilen i går.
Findes der i øvrigt en reparationsmanual til Lupo, jeg har før ledt efter en Heyns manual, men de er vist ikke lavet til Lupo.
Hilsen Lars
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af alexey6260 »

inderste styrekugle(sporestang) ;bremseskive.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af sussi »

Der findes IKKE en Heynes, men der findes en "So wird es gemacht" men kun på tysk til 20/25€.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Lmfao
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:49
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Lmfao »

Hvis den ryster under nedbremsning er det da skæve skiver?
Hjulnav kan os være skæv, så bliver de nye skiver hurtigt skæve os..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Thore J »

Lmfao skrev:Hvis den ryster under nedbremsning er det da skæve skiver?
Aaaahhh Lmfao (meget paradoksalt :lol: ) .... det kan nu være en hel del forskellige ting..

skæve skiver, styrekugler, andre styreforbindelser, bærekugler, glidebøsninger, problemer i bremsesystemet (luft, vand etc), div bøsninger, og sikkert mere jeg har glemt.... og ikke at forglemme flere af de nævnte på samme tid!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Lmfao
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:49
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Lmfao »

Thore J skrev:
Lmfao skrev:Hvis den ryster under nedbremsning er det da skæve skiver?
Aaaahhh Lmfao (meget paradoksalt :lol: ) .... det kan nu være en hel del forskellige ting..

skæve skiver, styrekugler, andre styreforbindelser, bærekugler, glidebøsninger, problemer i bremsesystemet (luft, vand etc), div bøsninger, og sikkert mere jeg har glemt.... og ikke at forglemme flere af de nævnte på samme tid!
Hvordan kan luft og vand få en bil til at ryste i bremserne??
Hvordan kan en bærekugle få den til at ryste ved nedbremsning ??
Hvad er det for en glidebøsning du nævner?? (På caliper eller hva)




Sent from my iPhone using Tapatalk
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Qaxius »

Bærekuglen kan godt få den til det.
Sporingen gør at dækket "hopper" fra side til side i bærekuglen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Thore J »

Tak Qaxius..

og luft fordi det trykkes sammen og derefter vil forsøge at udvide sig.. prøv selv at trykke på en bold så hårdt du kan, den forsøger at udligne trykket.. det samme sker blot meget voldsommere i bremserne, hvis der er luft i systemet.. noget af det samme kan ske med vand fordi det udvider sig ved ret lave temperaturer, samt at det begynder at fordampe/og eller koge ved meget lavere temperaturer end bremsevæske...

og jeps.. glidebøsninger på kalibrene, hvis de er slidte kan man meget vel også opleve rystelser ved opbremsning..

Generelt, når man bremser , især hårdt, vil alt i ophængene og styreapparat på bilen der kan give sig forsøge at give sig, og hvis tolerancerne er for store, så man kan opleve rystelser (eller slør)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
lbl
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 15:32
Geografisk sted: sjælland

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af lbl »

Tak for svar, nu er der nye 18mm skiver på og den bremser uden rystelser, jeg undrede mig bare over at skiverne blev så hurtigt skæve og da jeg tjekkede om der var slør nogen steder, kunne jeg mærke slør i styrearmen, nå men det er åbenbart ikke mere, end det ikke mærkes når jeg kører.
I øvrigt var rattet placeret mellem øvre og nedre position, da den rystede meget, men da jeg skubbede rattet helt op, rystede den ikke så meget, så der er måske også lidt slør i ratstammens ophæng.
Set i bagklogskabens lys kunne jeg bare have demonteret hjulene og studeret bremseskiverne. jeg kan tydeligt se at klodserne har lavet ligesom nogle aftegninger på skiven i den ene side, det ved jeg så til næste gang ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af sussi »

Emne flyttet til korrekt placering :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Lmfao
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:49
Geografisk sted: Nordjylland

rysten ved opbremsning

Indlæg af Lmfao »

lbl skrev:Tak for svar, nu er der nye 18mm skiver på og den bremser uden rystelser, jeg undrede mig bare over at skiverne blev så hurtigt skæve og da jeg tjekkede om der var slør nogen steder, kunne jeg mærke slør i styrearmen, nå men det er åbenbart ikke mere, end det ikke mærkes når jeg kører.
I øvrigt var rattet placeret mellem øvre og nedre position, da den rystede meget, men da jeg skubbede rattet helt op, rystede den ikke så meget, så der er måske også lidt slør i ratstammens ophæng.
Set i bagklogskabens lys kunne jeg bare have demonteret hjulene og studeret bremseskiverne. jeg kan tydeligt se at klodserne har lavet ligesom nogle aftegninger på skiven i den ene side, det ved jeg så til næste gang ;)
Det var da lækkert du fik løst dit problem[THUMBS UP SIGN]

Hvis de bliver hurtigt skæve.. Så prøv at måle skiver næste gang om de slår begge 2. Hvis du så afmonterer skiver og gør det samme med dine nav, kan du finde synderen.. Døjer med det samme, men er for nærig til at skifte nav/leje he he.


Dejligt der ikke var luft i bremserne og vand eller din bærekugle/bærearme var på bilen endnu [WINKING FACE]

Til dem der latterliggjorde mit indlæg.. Hvorfor skal i nedgøre et svar der kommer fra et medlem der måske ikke har mange indlæg som jer selv??






Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Bandit »

Jeg tror ikke det var ment som latterliggørelse.
Mere som alternative løsningsmuligheder til din sikre udmelding om skæve skiver. :)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af sussi »

Lmfao skrev:Til dem der latterliggjorde mit indlæg.. Hvorfor skal i nedgøre et svar der kommer fra et medlem der måske ikke har mange indlæg som jer selv??
Det tror jeg du har misforstået, sådan noget gør vi ikke her på http://www.lupo3lklub.dk :-)
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Thore J »

Bandit skrev:Jeg tror ikke det var ment som latterliggørelse.
Mere som alternative løsningsmuligheder til din sikre udmelding om skæve skiver. :)
Det er nok mig der hentydes til. Det var bestemt ikke ment som latterliggørelse - Men jeg vedstår at jeg morede mig lidt over kombinationen af profilnavnet og skråsikkerheden hvormed det fastslået at det altid er skiverne det er galt med ;)

Men det er IMHO ret væsentligt at alle muligheder kommer frem, når der er tale om at folk spørger om råd til fejlsøgning. og det er langt fra altid skæve skiver. Jeg har selv for nyligt fikset en Lupo 3L, der rystede ved nedbremsning, og der var både glidebøsninger og en styrkugle som var trætte - men skiverne var helt ok stadigvæk.

Hvis du føler sig fornærmet, så modtag her min uforbeholdne undskyldning, og din tilbagemelding er taget til efterretning :oops:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Lmfao
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:49
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Lmfao »

Thore J skrev:
Bandit skrev:Jeg tror ikke det var ment som latterliggørelse.
Mere som alternative løsningsmuligheder til din sikre udmelding om skæve skiver. :)
Det er nok mig der hentydes til. Det var bestemt ikke ment som latterliggørelse - Men jeg vedstår at jeg morede mig lidt over kombinationen af profilnavnet og skråsikkerheden hvormed det fastslået at det altid er skiverne det er galt med ;)

Men det er IMHO ret væsentligt at alle muligheder kommer frem, når der er tale om at folk spørger om råd til fejlsøgning. og det er langt fra altid skæve skiver. Jeg har selv for nyligt fikset en Lupo 3L, der rystede ved nedbremsning, og der var både glidebøsninger og en styrkugle som var trætte - men skiverne var helt ok stadigvæk.

Hvis du føler sig fornærmet, så modtag her min uforbeholdne undskyldning, og din tilbagemelding er taget til efterretning :oops:
Det er jo tit ting bliver misforstået på tekst..
Jeg skriver ikke så tit herinde så kender ikke jeres humor..
Du har ret i at alle muligheder skal frem.. Men tror stadig ikke på at de ting du nævner kan få bilen til at slå i rettet hvis ikke skiver er skæve.. De kan helt sikkert forværre det markant. Men ikke forårsage .. IMHO [WINKING FACE]

Så er den ged vist os barberet [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Thore J »

OK.. den tro må du så selv om..

Men jeg er 112% overbevist om at de andre nævnte ting kan være årsag til rystelser uden at skiverne er skæve - jeg har endda lige givet et eksempel fra egen erfaring- Det er naturligvis ganske rigtige at de andre problemer gør at skiver meget nemmere blive skæve - alt har jo en årsag ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af sussi »

Her må jeg give Thore ret ;)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af Qaxius »

Jeg tænker at der er nok er en del, som ikke lige renser navet af med korn 400 eller tilsvarende, inden at fælgen sættes på.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rysten ved opbremsning

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Jeg tænker at der er nok er en del, som ikke lige renser navet af med korn 400 eller tilsvarende, inden at fælgen sættes på.
Og fælgen også, der skal ikke meget til på anlægsfladen, før hjulet slår.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar