Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Hej,
Min kæreste har en lille Lop', årg. 1999, kørt 427.000 - så den er snart kørt til.
Gearskiftet er dog ved at drive hende (altså kæresten ) til vanvid. Jeg har selv haft en 3L der bare kørte fantastisk, så jeg ved hvor skøn en oplevelse en 3L'er kan være, og der er lidt vej med den "nye".
Man kan ikke få lov at skifte op i manuel mode - hvis man beder den om et opskift, kobler bilen ud, og man fornemmer den skal til at skifte op, hvor bilen alligevel beslutter sig for at blive i det nuværende gear alligevel, og kobler til igen. Også selv om det er f.eks. 2. gear og 3800 rpm.
Derudover er den utroligt sen til at skifte gear, så snart det går det MINDSTE op af bakke. Jeg ved godt en 3L gerne skifter lidt senere når det går lidt op af bakke, men selv i ECO kører den gerne op til 3500 rpm i første, før den vil i 2. gear.
Slutteligt - når man slår Lupoen ud af ECO, er den generelt meget sen til at skifte gear. Gør det helst ikke, før lige under 4000 rpm - og det kan næppe være sundt for den lille 3-cylindrede.
Det er rigtig ærgerligt med udfordringerne, da en Lupo er en herlig oplevelse, når gearskiftet fungerer som det skal. Kan vi ikke finde en måde at få det løst på, må der bygges manuelt gearskifte på, og så mister Lupoen jo lidt af sin charme.
Troels
Min kæreste har en lille Lop', årg. 1999, kørt 427.000 - så den er snart kørt til.
Gearskiftet er dog ved at drive hende (altså kæresten ) til vanvid. Jeg har selv haft en 3L der bare kørte fantastisk, så jeg ved hvor skøn en oplevelse en 3L'er kan være, og der er lidt vej med den "nye".
Man kan ikke få lov at skifte op i manuel mode - hvis man beder den om et opskift, kobler bilen ud, og man fornemmer den skal til at skifte op, hvor bilen alligevel beslutter sig for at blive i det nuværende gear alligevel, og kobler til igen. Også selv om det er f.eks. 2. gear og 3800 rpm.
Derudover er den utroligt sen til at skifte gear, så snart det går det MINDSTE op af bakke. Jeg ved godt en 3L gerne skifter lidt senere når det går lidt op af bakke, men selv i ECO kører den gerne op til 3500 rpm i første, før den vil i 2. gear.
Slutteligt - når man slår Lupoen ud af ECO, er den generelt meget sen til at skifte gear. Gør det helst ikke, før lige under 4000 rpm - og det kan næppe være sundt for den lille 3-cylindrede.
Det er rigtig ærgerligt med udfordringerne, da en Lupo er en herlig oplevelse, når gearskiftet fungerer som det skal. Kan vi ikke finde en måde at få det løst på, må der bygges manuelt gearskifte på, og så mister Lupoen jo lidt af sin charme.
Troels
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Man kunne forsøge med at skifte hastighedssensoren, specielt hvis man kan låne fra en anden.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Hej Atjuh 3L,
Det lyder som et ganske plausibelt forslag. Speedometer virker dog til UG, men jeg antager ECU kører på et separat signal?
Har du evt. et varenummer eller link til denne - måske i ETKA? - således jeg kan se hvad jeg skal kigge efter. Jeg har desværre ikke låner til rådighed, da jeg desværre solgte min 3L.
Kan man evt. kigge i en måleblok i VCDS og konstatere fejlen?
Troels
Det lyder som et ganske plausibelt forslag. Speedometer virker dog til UG, men jeg antager ECU kører på et separat signal?
Har du evt. et varenummer eller link til denne - måske i ETKA? - således jeg kan se hvad jeg skal kigge efter. Jeg har desværre ikke låner til rådighed, da jeg desværre solgte min 3L.
Kan man evt. kigge i en måleblok i VCDS og konstatere fejlen?
Troels
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Kan vi antage at der er foretaget en udlæsning af fejlkoder og en grundjustering for nyligt? Måske sunget sangen som der at skrevet om i FAQ?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Det er også nødt til at give mening, grundjusteringen vil ikke forårsage det nævnte - det er nærmere præcision / voldsomhed af gearskift / creeppoint det berører, men ikke at den ikke fatter hvornår den skal skifte.
Men ja, der er grundjusteret, og ja, der er udlæst fejlkoder. Ingen relevante (dysevariation cyl 3 var alt på motor/gear)
Men ja, der er grundjusteret, og ja, der er udlæst fejlkoder. Ingen relevante (dysevariation cyl 3 var alt på motor/gear)
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Jeg mindes at du ikke er den første som har stilt samme problemformulering her på forum.
Prøv at google en masse indlæg igennem.
Kan desværre ikke komme med kvalitative løsningsforslag lige nu.
Prøv at google en masse indlæg igennem.
Kan desværre ikke komme med kvalitative løsningsforslag lige nu.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Den har ingen ABS fejl ? Jeg ville nok lige prøve at logge ABS følerne !
Er der ryk nok i den ? Hvis den fx mangler turbotryk er den længe om at skifte gear
Er der ryk nok i den ? Hvis den fx mangler turbotryk er den længe om at skifte gear
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
G68 - G22puttitat skrev:Hej Atjuh 3L,
Det lyder som et ganske plausibelt forslag. Speedometer virker dog til UG, men jeg antager ECU kører på et separat signal?
Har du evt. et varenummer eller link til denne - måske i ETKA? - således jeg kan se hvad jeg skal kigge efter. Jeg har desværre ikke låner til rådighed, da jeg desværre solgte min 3L.
Kan man evt. kigge i en måleblok i VCDS og konstatere fejlen?
Troels
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Ingen opskift i Manuel+- skifter sent
Havde det været en hastighedssensor, så havde den da meldt ABS fejl eller lign.
Bilens hastighed skal passe med ABS ringenes hastighed.
Ellers kommer den vel med "intermitten speedsensor error" eller noget i den stil.
Log turbotrykket, begge hastighedssensore, ABS sensorene, omdrejningstælleren og alt hvad der har med gearskiftet at gøre.
Det tyder mere på en fejl med omdrejningsføleren eller en gearføler, nu hvor den ikke vil skifte gear i Tiptronic.
Bilens hastighed skal passe med ABS ringenes hastighed.
Ellers kommer den vel med "intermitten speedsensor error" eller noget i den stil.
Log turbotrykket, begge hastighedssensore, ABS sensorene, omdrejningstælleren og alt hvad der har med gearskiftet at gøre.
Det tyder mere på en fejl med omdrejningsføleren eller en gearføler, nu hvor den ikke vil skifte gear i Tiptronic.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior