Bilen vil ikke starte.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Hej Lupo folk.

Fik problemer med min Lupo 3L 1.2 TDI. Idag.

Idag var jeg ude og køre med min far en tur som var ialt 140 km. Og vi var på vej hjem, pluslig kunne jeg mærke at speederen ikke vil accelerer og går i "tomgang" Motoren køre. Holder ind til siden og prøver flere gange at træde på speederen men intet liv, efter 10 min slukker jeg bilen, starter den igen. Også vil den gerne køre men det blev så kun 20 m, så slog den gearne fra. Og vil ikke accelerer når man trådt på speederen igen. Ok jeg slukker og starter bilen igen, samme problem. efter dette er gjort 3-4 gange, så vil bilen altså IKKE starte igen. Heller ikke efter den har stået stille i 30 min. Og måtte nu blive hentet af min mekaniker. Så han vil se på den men jeg skulle måske ikke forvente at han kunne ordne den da han ikke er inde for LUPO.

Men vil høre om nogle måske har oplevet samme tur som jeg? Og har måske et svar på hvad problemet kan være? Så man måske kunne gå den vej og se om det er samme problem jeg har.?

Det skal siges at gear mærkerne (STOP) (D) (N) (R) & (+ -) De blinker. Som de ikke har gjort før. Som om at bilen ved at der er noget i vejen, og derfor den ikke vil gøre noget nu.

Har kørt 14.000 km i bilen nu, og den har lige for 2000 km siden fået skiftet motor olie.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af doktorfrank »

Hvis man ikke har erfaring med Lupo 3L og det fornødne analyse-grej, kommer man ikke igennem det beskrevne problem.
Find en mekaniker/entusiast ved at søge her i Forum fx via de link du finder hos: Sussi.
Og derefter. Skriv gerne noget mere
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Kim B Olesen »

Start lige med at tjekke hydraulikolie niveau ;) på den rigtige måde - søg herinde :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Qaxius »

Der bliver lynhurtigt mega dyrt, hvis din mekaniker skal din bil/din pengepung, som prøveklud for at lære noget om bilen.

Find en herinde, som har en VCDS og få udlæst dine fejl.
Når du kender dem, så skriv dem herinde.

Det er nok bare manglende hudraulikvæske.
Husk at du ikke bare må fylde den op.

Smug ind under FAQ og find "Sangen" og læs den igennem.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af sussi »

Som en anden herinde ville skrive:
SAGEN, SANGEN, SANGEN og igen sangen for pokker.
Ved du ikke hvor den er, så prøv at se i FAQén.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Tak for jeres svar, jeg vil første omgang kontakte min mekaniker imorgen. Og spørger ham om han kan hælde lidt hydraulikolie på den, og se om den vil her efter. Hvis ikke så en fejlundersøgelse på den. Også se hvad den så kommer med. Men hvis den ikke har hydraulikolie i sig, så kan bilen simpelhen ikke starte?
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af mak »

Kører hydraulikpumpen ? altså den i motorrummet som starter når du åbner førerdøren ?

Mvh Michael
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Qaxius »

Din mekaniker skal IKKE hælde hydraulikolie på den, for han fylder den sgu da bare op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Læs nu det vi skriver.
LÆS SANGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

viewtopic.php?f=22&t=44


Inden din uvidne mekaniker sprænger din hydraulikvæskebeholder.


Sådan her fylder du det på.
viewtopic.php?f=22&t=2085
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af sussi »

Vi er ikke altid helt enige Qaxius.
Men her er vi 112% enige ;) :D :lol:
Men han kan da også være så heldig at der kun sker det, at hele motorrummet bliver "overpisset" med olie.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Ja motoren køre det som skal sørger for hydraulikolien. Og jeg har også læst "Qaxius" Link på "Sangen" Det som bliver nævnt som første link. Tryk kuglen her er den så 13 år gammel ca. Og den skal også skiftes. Min mekaniker har en tryk kugle som han bestilte til min, men vi har bare ikke fået den skiftet.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af doktorfrank »

Godt ord igen … vi starter ved et nyt nulpunkt på hysteri-kurven. Nogle af os har bare oplevet at tale for fuldstændig døve ører, så vi er måske blevet lidt pirrelige.
:D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Jeg har nu fået ud læst nogle fejl hos min mekaniker og han finder disse 3 fejl. som er

00789 Baglys kontakt
00297 Fartføler
00263 Transnition

Han fik hældt lidt olie på den, og den vil så starte her efter, og kørt lidt i den. Herefter satte han den i bak gear, også gik den ud.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af doktorfrank »

Se lige Vyffes svar (Del 1, første og anden del) til Jesper Rask ”3L er svær at starte…”
Ledningsfejl i kabelsamlingen lige over starteren er hyppigt forekommende - de bliver gnavet til kortslutning af vibrationerne typisk efter en kvart mill. km.
:( :roll: :lol: :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Nu skal i høre. Min mekaniker fandt ud af fejlen, og det var så en Geararm som var hoppet af, så den self ikke kunne skifte gear. Efter han sat den på plads igen, så fungeret det hele igen, baggear, køre osv. Men jeg er med på at denne arm som der er tale om skal skiftes.

Men der skal self bestilles en ny en til de der 550 kr. inde på Vagtech. Men et spørgsmål når denne geararm skiftes skal der så en grundjustering til for gearene igen?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af sussi »

Hvis ikke den nye er justeret til samme længde som den gamle, skal der grundjusteres.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:Hvis ikke den nye er justeret til samme længde som den gamle, skal der grundjusteres.
Sussi
Så hvis man gøre det så godt man nu kan med at få samme længde. Så behøves det ikke?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af doktorfrank »

Prøv!
Hvis det virker, er det jo fint. Hvis ikke …. skal du enten 1) bære bilen hen et sted, hvor den lille operation kan udføres, eller 2) finde et hjælpsomt og kompetent menneske, der er udstyret med VDCS på sin bærbare og bære ham hen til bilen.
Mit råd er under alle omstændigheder: Find ham med VCDS og forstand på 3L. Du får brug for ham.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

doktorfrank skrev:Prøv!
Hvis det virker, er det jo fint. Hvis ikke …. skal du enten 1) bære bilen hen et sted, hvor den lille operation kan udføres, eller 2) finde et hjælpsomt og kompetent menneske, der er udstyret med VDCS på sin bærbare og bære ham hen til bilen.
Mit råd er under alle omstændigheder: Find ham med VCDS og forstand på 3L. Du får brug for ham.
:roll:
Ja men kræver også en "grav" hvor man kan få det udføreret med at få skiftet armen. :) Men ja skal have fundet en, da min mekaniker ikke udføre justering.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Qaxius »

Det kræver IKKE en grav at lave noget som helst.
Kun gearkasse eller koblingsskift vil være godt med en grav, men det kan stadig laves i en indkørsel.

Jeg har selv skiftet geararmen ( det hedder altså en gangsteller arm ), på en P-plads.
Jeg har også demonteret koblingsaktuatoren på P-pladsen.

Mit bedste råd herfra er:
Drop alle de mekanikere du mener du kender og kør DIREKTE til Vagtech i Odense.
Så ef din bil i kyndige hænder og du kommer derfra med en bil der fungerer som den skal og med en regning der giver mening.
Ikke en hjernedød regning, fordi en mekaniker har søgt efter fejlen i total blinde.

Der kan ikke være ret langt, prismæssigt, fra Randers til Odense med 25km/l.

Det er brændstof, som er godt givet ud.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen vil ikke starte.

Indlæg af Madsls »

Qaxius skrev:Det kræver IKKE en grav at lave noget som helst.
Kun gearkasse eller koblingsskift vil være godt med en grav, men det kan stadig laves i en indkørsel.

Jeg har selv skiftet geararmen ( det hedder altså en gangsteller arm ), på en P-plads.
Jeg har også demonteret koblingsaktuatoren på P-pladsen.

Mit bedste råd herfra er:
Drop alle de mekanikere du mener du kender og kør DIREKTE til Vagtech i Odense.
Så ef din bil i kyndige hænder og du kommer derfra med en bil der fungerer som den skal og med en regning der giver mening.
Ikke en hjernedød regning, fordi en mekaniker har søgt efter fejlen i total blinde.

Der kan ikke være ret langt, prismæssigt, fra Randers til Odense med 25km/l.

Det er brændstof, som er godt givet ud.
Men så skal man jo ligge ned under bilen? For lige at skifte det? Eller kan det lige gøres oppe fra med små hænder. Som kan kringle sig igennem. Ja jeg kan lige nå toppen af gangsteller armen. Og skal have lidt ekstra hjælp til at nå bunden.

Men det er noget langt for mig at køre til Odense, for en arm. Hvis man selv lige kan skifte det. Men self mere besværelige ting vil jeg self ikke gøre selv.
Besvar