Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Tak for tippet Kim. Skal man skifte boltene... Jeg kan læse det er strækbolte?
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Kim B Olesen »

Hm - det er der sikkert nogle der gør ;) jeg har aldrig skiftet dem 8-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af doktorfrank »

I bagklogskabens projektørlys bare dette: Bærekuglerne er jo fastgjort i bærearmene med et konus og fingevind. Åbenbart står der ikke noget i lærebog for mekanikerlærlinge om det deraf følgende beskedne tilspændingsmoment. Så møtrikkerne er spændt med det velkendte "overarmsmoment". Og kan derefter kun adskilles ved hjælp af vold - i mange tilfælde endda grov vold. Hvilket har den (for ejeren af bilen) kedelige bivirkning, at bærekuglens gevind er fuldstændig fladmast, så genmontering af møtrikken kræver fjernelse af de øverste rynker (mindst) - her er der imidlertid den hage ved det, at så er den indvendige sekskant elimineret, hvorfor der ikke er noget at holde kontra i. Med en luftslagnøgle går det i de fleste tilfælde. I hvert fald indtil næste gang, møtrikken skal af.
På et af de allermest velrennomerede 3L værksteder (ingen nævnt, ingen glemt) har jeg adskillige gange set den alternative demonteringsmetode i anvendelse: 5-10 velrettede slag med en 10-punds mukkert med langt skaft præcist på siden af bærearmen, hvor bærekuglens konus sidder. Dygtig håndværker, han ramte ikke ved siden af en eneste gang, og skidtet slipper altså før eller senere ved den behandling.
Men aarlttssså: Hvis det er lykkedes at foretage en adskillelse bærearm/bærekugle, skal konussen derefter tilspændes forsigtigt ved genmontering, evt. (imod alle forskrifter) med lidt kobber(fy!)fedt på fladerne. En veltilpasset konussamling (og det er vel tysk kvalitet?) kræver ikke ikke meget pres for at være sikker.

…og så en panderynke: Jeg har svært ved at se, hvordan et drivled uden møtrik og Locktite skal forsvinde ud af navet og ned på jorden/bærearmen/i kredsløb om jorden under kørslen. Tripodeleddet tillader højst en cm bevægelse indad, selv under fuld udfjedring af hjulet. Eller er der noget jeg har overset??
:shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
doktorfrank skrev:Tripodeleddet tillader højst en cm bevægelse indad, selv under fuld udfjedring af hjulet. Eller er der noget jeg har overset??
Du drejer blot styretøjet fuldt ud til mekanisk endestop for derefter at lave en dækkoger. Så er den trækaksel hurtigt demonteret (og skadet).

På eget ansvar...


/(
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af doktorfrank »

Point taken :lol: :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Hej derude

Takker endnu en gang for alle jeres input. Nu har jeg gennemført operationen med success, og kørt lige siden i søndags uden mærkbar rystelser og hørbar rallen :)

Jeg hev trækakslerne af og skiftede fedt i tripodeled + lejeskålene. Jeg pillede samtidig også højre trækaksel ud af navet hvor jeg kunne fornemme en anelse slør i strålerne. Til min overraskelse knak plademøtrikken lige i det jeg tog fat for at løsne. Samtidig var strålerne i navet syltet ind i fedt. Jeg fik dog det hele lirket fra hinanden, renset af, givet det locktite og samlet igen.
Efter nærmere eftertanke har jeg fundet ud af at lige inden jeg købte bilen, da den havde gået 120tkm fik den skiftet højre hjulleje på aut. VW værksted. De har altså smurt strålerne og voldspændt plademøtrikken - lige modsat af hvad man skal gøre :twisted:
Jeg skiftede samtidig bagerste motorophæng, men kunne konstatere at det lod til at være i samme stand som det der sad på i forvejen. I får lige et par billeder
Ingen tegn på nævneværdig slid Ø36,9mm
Ingen tegn på nævneværdig slid Ø36,9mm
IMG_2705.JPG (121.9 KiB) Vist 3535 gange
Lejeskål så også fin ud
Lejeskål så også fin ud
IMG_2704.JPG (93.73 KiB) Vist 3535 gange
Plademøtrik var overspændt og knak, der er fedt på strålerne
Plademøtrik var overspændt og knak, der er fedt på strålerne
IMG_2698.JPG (118.81 KiB) Vist 3535 gange
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Klar til at samle med locktite påført
Klar til at samle med locktite påført
IMG_2711.JPG (93 KiB) Vist 3535 gange
110g fedt (80g i lejeskål + 30g i manchet).. der er 140g i tuben, den fik næsten det hele :)
110g fedt (80g i lejeskål + 30g i manchet).. der er 140g i tuben, den fik næsten det hele :)
IMG_2709.JPG (167.53 KiB) Vist 3535 gange
resterne af plademøtrikken krævede lidt snilde at få af uden at beskadige gevindet
resterne af plademøtrikken krævede lidt snilde at få af uden at beskadige gevindet
IMG_2706.JPG (96.82 KiB) Vist 3535 gange
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

IMG_2712.JPG
IMG_2712.JPG (115.39 KiB) Vist 3535 gange
Sådan ser det gamle fedt ud, det var meget tydeligt blandet med vand. Spørgsmålet var så hvor vandet kommer ind henne. Jeg valgte ikke at skifte manchetterne da de så fine ud.

Hilsen Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar