Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Hej derude

Jeg har lavet service på Lupo her forleden. Den kører fuldstændig som den skal i motor, gear mv. Den har bare en enkelt kedelig ting. Ved højresving lyder det somom den raller fra transmissionen, den raller også mellem 30-60kmt ved konstant fart. Det stopper når man accelererer og når man motorbremser. Ved motorbremsning i ECO program oplever jeg den ryster voldsomt, men mest om sommeren :roll:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_0735.MOV

Fakta om bilen: Lupo 3L 2005, 177tkm. Har skiftet trykkugle, koblingsaktuator, gearkasseolie, hyd. olie, begge forhjulslejer ...

Jeg fornemmer der er mere slør i højre tripodeled end venstre, men har ikke erfaring med tripodeled. Hvad siger alle jer eksperter ?

Højre trækaksel:
https://youtu.be/QWlpuGrBARk


Venstre trækaksel:
https://youtu.be/ljjBIWRN3Es




Hvad ville i gøre herfra? Jeg har bestilt nyt fedt og spændebånd hos VW. Værkstedet er et jeg låner, så jeg ville helst kunne løse problemet ad én arbejdsgang. :)

Hilsen Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Det kunne være fedt at høre eksperternes input, er der slet ingen der har input?

Hilsen Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af alexey6260 »

på de videoer kan jeg se at slør kommet mellem hjulnav og trækaksel.Kig i midten af hjulnav(hjulleje) der sidder (tror) en 27mm møtrik.Prøv gør det samme som i video og kig på tænder (mellem trækaksel og hjulnav) de skal sidder helt fast.Tror problemet kommet derfra.
Senest rettet af alexey6260 fre 22. jan 2016 09:27, rettet i alt 1 gang.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Rasbi »

Du kan i princippet ikke kontrollere det når hjulene svæver. Så vil trækakslerne trækkes ud af/væk fra det sted i koppen hvor de normalt er. Prøv at brug en grav i stedet.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af sussi »

alexey6260 skrev:på de videoer kan jeg se at slår kommet mellem hjulnav og trækaksel.Kig i midten af hjulnav(hjulleje) der sidder (tror) en 27mm møtrik.Prøv gør det samme som i video og kig på tænder (mellem trækaksel og hjulnav) de skal sidder helt fast.Tror problemet kommet derfra.
Det tvivler jeg på, akslen BURDE være limet på med Locktide, hvis den ikke er det, risikerer man at det hele falder fra hinanden under kørsel, den tynde blikmøtrik holder ikke, tænk på de kræfter hjulet bliver udsat for.
Men der er noget om det Rasbi skriver, og det er sandsynligvis yderste knokkelled der er slidt, muligvis kan nyt fedt afhjælpe noget af problemet.
Gør dig selv den tjeneste at skifte/kontrollere fedt i de inderste led, når du alligevel er i gang.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Ørum »

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvor skulle trækakslen ryge hen, hvis det ikke har fået locktide, den sidder vel på en måde i spænd, mellem gearkasse og hjulnav?
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af sussi »

Den ryger skam ingen steder, bortset fra, ned på jorden.
Men hjul og ophæng, kan ryge ad h til, hvis den lille blikmøtrik "slipper"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Tusind tak for jeres svar.

Alexy, du har helt sikkert fat i noget. Jeg har undret mig over at jeg kan se i højre side, at centermøtrikken ikke følger hjulet fuldstændig - Der må jeg nok forklare mig lidt bedre... Når jeg roller hjulet frem og tilbage ligner det der er slør i forhold til møtrikken. Det kunne godt være der ikke er locktite i.

Jeg kan ikke forstå det skulle være yderste trækakselled, de virker slet ikke til at have slup. Men jeg må prøve på en 4 søjlet lift. Prøver om jeg kan nå det i weekenden.

Jeg har bestilt 4 pakker org. fedt og 2 nye spændebånd, så jeg vil presse bærekuglen ud, samt trække tripoderne ud af inderste lejeskål for at skifte fedtet. Elsawin siger 110g i hver side.
Sussi mener du også jeg skal give fedt til yderste trækakselled?
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af alexey6260 »

for 2 uge siden har selv skift hjulleje. drivled var "rustet" sammen med hjulnav.Hvis du har slør der så en eller begge dele er slidt(tænder på hjulleje og led).Prøv at spænd møtrik(byt til nyt).Jeg har købt drivled fra cm-carparts.dk til 247-kr, og der kommet en almindelige(massiv)møtrik.Undskyld for min dansk.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af alexey6260 »

Sussi.på vores biler den møtrik holder kun trækaksel i hjulnav(hjulleje).derfor kun loctite og "plade"møtrik
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

hej igen

Så lykkedes det mig at låne en 4 søjlet lift i eftermiddag. Jeg løftede bilen op, og lod den stå på kørebanerne, så trækaksler var i normal position. Jeg fjernede bundskjold og observerede følgende:

Bagerste motorophæng virker for løst, og lyden når det går på kan jeg "genkende" i kabinen som samme lyd som når den "raller" ved motorbremsning:


Højre trækaksel rasler lidt fra tripodeled men lod til at have mindre slør end i løftet tilstand. Bemærk yderste led rimeligt tydeligt er løst i strålerne ind i hjulnavet. Jeg prøvede både med hånden og med en stor vandpumpetang:


Venstre trækaksel har slet intet slør, jeg vil egentlig helt fritage den fra overvejelsen om at udskifte den:



Jeg har købt nyt fedt og 2 spændebånd. Jeg vil derfor presse bærekuglerne af, åbne begge tripoder inspicere (om der er slidt fordybninger i kopperne) og rense dem samt tilføje fedt og lukke igen. Herved håber jeg at kunne minimere det slør der er i højre tripodeled :roll:
Jeg vil også skifte det bagerste motorophæng med et brugt jeg har købt. Her skal jeg vel købe nye strækbolte som jeg kan læse mig til på Elsawin at det er.

Hvad ville i gøre? Alternativt har jeg fundet 2 nye komplette trækaksler fra Spidan til 2500kr, men det er trods alt en del penge at kaste efter det...
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5485/


Hilsen Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Rasbi »

Hej Thomas.

Jeg kan ikke hjælpe med om dine trækaksler og ophæng er slidt. Dog vil jeg lige dele min erfaring mht. at få adgang til de tripoder.

Bærekuglen er sat sammen med bærearmen på lupoen. Den kan ikke skiftes separat og det skulle eftersigende være nemt at knække gevindet oven på bærekuglen. Dog kan du løsne bærearmen i de 2 andre punkter, der hvor den er fastgjort på forbroen (bagerste punkt skal ud i en bestemt retning). Så kan du trykke fjederbenet væk fra gearkassen og med lidt snilde få trækakslen ud af koppen :-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Hej Rasbi

Tak for dit input, det vil jeg kraftigt overveje, hvis det er lige til, og ikke volder problemer at tage bærearmene af i forhold til ved bærekuglerne..

Er der slet ingen der har input til om jeg er på vej i den rigtige retning med hensyn til blot at skifte fedt i tripodeled, samt om jeg skal forfølge den løse kobling mellem stråler og hjulnav i højre side, eller om jeg blot skal lade det være som det er?
Jeg er lidt på glatis når det gælder så Lupo specifikke løsninger, så input modtages med glæde :)

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Kim B Olesen »

Umiddelbart ser det ud som om der er slør i begge sider i strålerne :? Det skal du helt klart have kigget på, skru møtrikken af og prøv at trykke ind på enden af trækakslen, hvis den kan give sig, skal du have det skilt ad, renset og givet locktite :)
Hvis du bliver ved med at køre HVIS de er løse, kan du risikere de smadrer strålerne og de bare kører rundt :( så kommer du ingen steder ;)
Det vil helt sikker være godt at fylde tripodeledene op med fedt igen ;) så holder de længere :)
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Hej Kim

Tak for dit svar. Ok, jeg har læst mig til på A2 Wiki at man kan bruge Locktite 601 som erstatning til VW's originale. Det vil jeg prøve.
Er du ellers betænkelig ved det slør jeg viser på videoklippene? Det ville være surt at være naiv omkring fedt blot ville kunne løse det, hvis den eneste rigtige vej frem er at købe 2 nye komplette trækaksler + leje kopper ved gearkassen.

Bedste hilsner
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af sussi »

locktide 243 er anbefalet, kender intet til 601
Lad være med at søge rundt om på nettet, søg her i klubben, brug linket i min signatur.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er sgu lidt svært at se på videoer :? Men synes ikke det ser så slemt ud ;) så jeg ville helt sikkert prøve :)
Jeg bruger locktite 270 - den virker fint ;)
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af kumse »

Tak skal i have. Nu skal jeg ud og have investeret i værktøj til at spænde spændebåndet på med moment samt en ordentlig bærekugleaftrækker.
Jeg vender tilbage når jeg har lavet det :)

Vh Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Kim B Olesen »

Bærekuglerne kan godt sidde rigtigt godt fast, så det kan være du skal tage bærearmene i stedet ;) pil de to bolte af kødbenene i begge sider, så kan du lige dreje krængningsstabilisatoren ned, så den ikke er i vejen :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo 3L slør i højre tripodeled....

Indlæg af Vyffe »

+1 Kim
Drop bærekuglen.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar