Høj koblingsværdi

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Og tak Frank. Så først dit indlæg nu. Jeg skal nok finde de torx. Fandt et andet gl indlæg, som pegede i samme retning som dig :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Nå gutter. Jeg får brug for jeres hjælp :oops:

Jeg har i dag arbejdet på egen hånd på vogntøjet. Batteri skiftet, hydraulikstationen afmonteret, af med slangen til aktuatoren og så ellers tjekke kurve på den og pumpe den ren for gl. hydraulikvæske. Kurven var fin uden hakker og væsken der kom ud var tydeligvis mere tyk end frisk hydraulikolie. Så langt så godt!

Monterede så det hele i omvendt rækkefølge og påfyldte frisk hydraulikolie. Tilsluttede batteri igen og tænkte så, at jeg ville starte bilen og køre op og få lidt frisk diesel på den. Tanken var tom efter en rengøring efter defekt tandempumpe. I med nøglen og....... Stilhed. Nå. Endnu en gang. Stilhed. Hmm. Over i neutral og prøv igen. Bilen laver et lille hop fremad og jeg er nu klar over, at den står i gear. Hmm.

På med VCDS og tjek koblingsværdien jf. guiden grundjustering. 1,84 V. Fino. Så tilbage i N og ind i måleblok 002 igen. Stadig 1,84 V. Se det ser mærkeligt ud. Det var jo her jeg som omtalt allerførst i tråden her oplevede 4,0 V. Der er altså et eller andet der ikke gør som det skal ved koblingen.

Så hvad nu? Jeg har ikke haft skilt noget andet ad end ovenfor omtalt.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Har du udluftet koblingsaktuatoren?
Det skal gøres med tændt tænding, men med slukket motor.
Det skal vel sådan set bare gøre i Stop med drejet nøgle.
Der burde koblingen gerne være trukket.
Den skal ikke løsnes ret meget og du hører tydeligt hvis der er luft i og der kommer en fin/kraftig stråle med hydraulikvæske, når den er færdig med at lufte ud.

Har du tjekket den for fejlkoder?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Nej. Har ikke udluftet. Sidder og læser forum igennem på livet løs og kan se du nævner det andre steder.

Kan du hjælpe med en af dine altid gode forklaringer på hvordan det gøres?
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Fejlkoder slettede jeg da det stod som pkt 1 ifm grundjustering. Nok dumt jo...

Jeg har ikke turdet starte en grundjustering da det så forkert ud i VCDS.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Her er i øvrigt et billede fra operationen hvor du måske kan udpege en udluftningsskrue. Billede
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Jeg har fundet noget! Kigger lige på det viewtopic.php?f=22&t=3943
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Se den blå cirkel.
Den sidder på toppen af aktuatoren.
Den løsnes med en unbracho 5mm.
Den må IKKE spændes for hårdt.
VW er nogle spader, som sikkert bevidst har brugt en skrue med for lidt rynker på gevindet, så det drejes over, hvis det spændes for hårdt.

Bolten kan dog spiftes ud med en M8 unbracho bolt, hvis man sliber den til selv.

Jeg smadrede nemlig mit gevind og måtte trykke sådan en bolt om, så den passede.
Og det virkede.
Vedhæftede filer
6998-e5bc-4b09-b7d9-7f1d6535eb09.jpg
6998-e5bc-4b09-b7d9-7f1d6535eb09.jpg (12.21 KiB) Vist 6061 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Den sidder lige under plastkraven på slangen på billedet ;) det plejer at være en 4mm umbracho :)
Mon ikke det kan være fordi du har rodet med koblingsaktuator du ikke kan få den til noget ;) jeg tror bare du skal starte en grundjustering :)
Senest rettet af Kim B Olesen lør 30. jan 2016 18:35, rettet i alt 1 gang.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Tusind tak for din hjælp! Jeg smutter ud om lidt og udlæser koder og ser om jeg kan finde skruen.

Du hører!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Succes!

Der lå ingen fejlkoder. Fandt udluftningsskruen og begyndte at dreje den. Den knagede så meget at jeg ikke turde fortsætte. Strammede den tilbage til udgangspunktet.

Startede så grundjustering op som gik igennem uden problemer. Herefter justering af krybepunkt. Bilen starter nu igen og værdier i måleblok 2 er fine.

Jeg kører op og tanker i morgen tidlig og håber og tror det får uden problemer :)

Vil det være tilrådeligt at give udluftningsskruen en gang wd40 og så udlufte når det har stået lidt?
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Thore J »

Den udluftningsskrue er voldsomt overvurderet ;) ... koblingsaktuatoren kan udmærket lufte sig selv ud..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Hvis du ser på udluftningsskruens placering, så kan slangen altså ikke udlufte den overhoved.

Slangen sidder på siden og skruen sidder i toppen.
Værre bliver det, når du ser at aktuatoren tipper nedad, så slangen sidder yderligere nede, i forhold til skruen.
Det vil klart være en fordel at få den udluftet, for at få en mere præcis tilkobling.

Skruen kan ikke ruste fast, da huset er at plastik.
Men det kan være en fordel at give det en god byge med WD40.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Godt du kom ud og køre igen :)
Hvis du vil udlufte skal den være til tænding og i N !
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Ok. Takker. Jeg giver det nok lige et skud i dag :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Hvis du fornemmer den mindste smule luft, så skal den måske grundjusteres igen.
Jeg ved ikke hvordan at luft vil påvirke systemet.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Har lige været oppe og tanke og så køre en tur. Den skifter fint og mere blødt end før. Jeg giver den wd40 i dag og udluftet så på et senere tidspunkt. Jeg SKAL bruge bilen i morgen og tør ikke risikere at overspænde gevindet på udluftningsskruen.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

400 km i dag uden problemer.

Quaxius: Hvordan høres, føles eller ses luft i systemet? Mere så jeg er obs på det :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis den kører og skifter godt, så bare glem det ;) giv den et skvæt rustløsner en gang imellem så du kan løsne den næste gang du grundjusterer, så kan du udlufte den der :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Det ved jeg ikke om man kan.
Men det kan vel forvirre bilens motorstyring, på samme måde, som hvis der er luft i bremsesystemet.
Så er bremsepedalen lidt uforudsigelig og flytter sig, alt efter om du trykker 1 eller 2 gange.

Med en Lupo gearkasse, der havde jeg ikke taget chancer.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar