Høj koblingsværdi

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Jeg har siddet og søgt på emnet høj koblingsværdi er der peges på, at det kan skyldes en svigtende svejsning på koblingsarm eller problem omkring udrykkerleje/horn. 2 sidstenævnte er skiftet for vel 100-150 kkm siden, så vil ikke tro fejlen ligger her. En inspektion af svejsningen viser heller ikke tegn på problemer her.

Min værdi ligger omkring 4,0 V i måleblok 2. I måle 25 er felt 2 68,8 %. Som jeg forstår det, så falder koblingsværdien med tiden og ikke stiger, hvorfor jeg mistænker, at jeg har et problem.

Jeg ved, at mit batteri ikke er for godt, så tør ikke kaste mig ud i en grundjustering med fare for at den ikke kan gennemføres, men jeg er for sådan også i tvivl, om jeg i det hele taget kan justere mig ud af problemet. Har aldrig før justeret på koblingsværdien.

Rent køremæssigt synes jeg den hugger mere ved motorbremsning end tidligere, koble lidt hårdt ind ved skift mellem de lave gear, tendens til at file lidt på koblingen ved igangsætningen samt et par gange ladet mig strande i vejkanten i tiptronic mode, hvor den kobler ud af gearene og efterlader sig selv i neutral. Et stop-start løser problemet og så kører den igen. Bare ikke særlig betryggende. Udskrift af VCDS sagde noget med Implausible signal.

Skal jeg købe nyt batteri og så bare køre på med en grundjustering?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Vyffe »

Kort sagt, så har du nok misforstået et par ting eller tre.

Din værdi "4V" er spændingen på din kobling når bremsen er trådt ned (hvis alt virker ok). Når din kobling er trådt ned skal den ligge på ca. 1.85V. Din værdi 68,8 % er et udtryk for hvor slidt din kobling er, og denne er stigende som en funktion af sliddet.

En grundjustering vil være en glimrende idé. På med en lader på batteriet og følg guiden herinde.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Det lyder da dejligt hvis jeg tager fejl :)

De 4 volt er målt med bilen startet i neutral.
uploadfromtaptalk1452791960223.jpg
uploadfromtaptalk1452791960223.jpg (107.18 KiB) Vist 7510 gange
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Følg guiden til grundjustering uden at begynde på den.
Du skal blot måle koblingstallet.

Hvis du beslutter dig for at grundjustere den, så tjek gangstellerarmen for slør INDEN du grundjustere den.
Er der slør, så får du en RTFM fejl og så er du på skideren.

Din kobling på 68% den vil jeg gerne se et skærmbillede af.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Javel. Så gerne ;)
uploadfromtaptalk1452793692412.jpg
uploadfromtaptalk1452793692412.jpg (108.72 KiB) Vist 7508 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Det ser rigtigt fornuftigt ud ;) så mangler vi bare et billede af måleblok 002 i auto til tænding, men ikke startet, hvor håndbremsen er trukket og gearvælger i tiptronic :)

Batteriet kan lave mærkelige fejl :?

Implausible signal - til hvad :?

Når man grundjusterer SKAL der en lader på, så det gør ikke det store der om batteriet ikke er helt på toppen ;)

Du skal slet ikke gå i gang med en grundjustering før du har tjekket et par ting ;)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Får lige tjekket med måleblok 2 igen.

Fejlen var denne:
Billede

Vender lige tilbage med resultatet om lidt ;)

Og uanset køber jeg sgu et nyt batteri. Den skulle gerne tjene mig lidt endnu jo :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor gammel er vognen ? Ny eller gammel model ;)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Billede ;) Det ser jo mere rigtigt ud
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Det er en ny model. 2001 og pt 422 kkm. Føringsrør og udrykkerleje har været skiftet men ellers er der ikke pillet ved gearkasse eller aktuator.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Ok - det der er perfekt indstillet til en grundjustering ;) så mangler du bare at kontrollere for slør i kugleleddene og i armene, jeg tjekker altid lige armene og efterspændt dem med en torx 20/25 hvis der er det mindste slør :)
Den der 263 kunne godt være en dårlig ledning til potmeter på gangstelleren eller ir i stikket :? Jeg kan aldrig huske om det er det øverste eller nederste der er 263 :) men hvis nu du kigger på dem begge to ;) ja - det er nogle rigtige lortestik :( jeg har i hvert fald ikke rigtigt fundet fidusen til dem endnu :(
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Hvad er det for arme? Jeg kender godt den der med kugleleddene.

Jeg vil lige prøve at lokalisere de stik. Havde bøvl med stikket på hydraulikstationen men det er skiftet nu. Dog er nogle af ledningerne med samlinger fra tidligere ejers fumlen. Men det er nok ikke i dette område de pågældende stik er vel?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Qaxius »

Føringsrør og udrykkerleje fejler ingenting med de værdier.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Kim B Olesen »

Søg på rtfm 12, så bliver du lidt klogere på armene ;)
Når det er batteri i bag, kan det så ikke være en tand større :? Ellers er det fint - ja :)
Enig med Quaxius for en gangs skyld :lol:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Synes det er den størrelse jeg finder når jeg søger. Tjekker lige igen.

Tjekker lige rtmf 12 også tak :)

Og ja. Der bliver ingen aktuator at diskutere om i denne omgang :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af sussi »

Jakob J skrev:Er det her batteri ok?
https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... 552152947/
De Varta batterier Lupo er leveret med holder op til 12 år, og det er bare det billigste (det sorte)

Af sussi, for at sike mig flere år frem i tiden, hvis bilen holder så længe :-)
Bilbatteri Varta E44 77 amp (577 400 078 3162) (varenr: AUDAE44) 1015 DKK incl. afgift og gratis fragt :-)
Silver Dynamic ca 100A mere i startstrøm end Blue Dynamic
Hos Billig Bilpleje

Indlægaf alexey
batteri Varta E11 ,807dkk med fragt(http://www.marinelec.dk)

Men ellers er det du har set på vel OK :-)

Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af doktorfrank »

Der var et spørgsmål om arme, som forblev ubesvaret - altså indtil nu. Hvilke arme? Ja, arme mand! …. De to arme, som gangstelleren gør sit arbejde med, og som sidder fastspændt på akselerne med en torx - som nogle altså har observeret kan løsne sig. Og hvor jeg har oplevet RTFM 12 med en dybereliggende årsag, som desværre kræver et mere dybtgående greb i tegnebogen (jo, jo det er en talemåde - jeg er også gået over til mobilpay). Sagen er, at selve den øverste aksel tenderer i retning af blive slidt (eller også er det huset). I hvert fald giver det uopretteligt slør. Og det er ensbetydende med, at der skal nyt på……altså hvis ikke en super-entusiast giver sig til at dreje bøsninger og borer huset op osv - hvilket vel er en smal sag, når man kan lave CNC programmer til at fremstille bunddæksler til samme gangsteller? :lol: :roll: :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Tak Sussi. Kan da godt være jeg skulle tage et Varta. Mit nuværende er det originale så det har holdt i knap 15 år. Imponerende nok.

Thansen var bare let lige at smutte forbi :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Høj koblingsværdi

Indlæg af Jakob J »

Det blev Varta fra oliebiksen da det var udsolgt hos billigbilpleje.

Tak for jeres hjælp ;)
Besvar