Starter men vil ikke kører

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Vyffe »

Jeg havde en støjende hydraulikstation. Fandt ud af at det var selve pumpemotoren der var defekt. Lodede en anden pumpemotor på, fra en defekt hydraulikstation. Det løste problemet.

Det vil være interessant at se hvordan trykket bygges op og hvordan trykket falder igen. Det gøres nemmest igennem VCDS. Kan ikke lige huske hvilken måleblok du skal benytte. Måske en anden fra forum kan huske det?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Qaxius skrev:Det er gratis at splitte hydraulikstationen ad og lede efter fejl, samt at rense den.
Nu ved jeg ikke lige hvilke fejl jeg skal lede efter, men hyd. stationen blev afmonteret, renset og fik nye o-ringe for mindre end 1000km siden. Skiftede samtid en ledning som så mistænkelig ud.
Brugte bl.a. din udemærkede guide at arbejde efter☺
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Vyffe skrev:Jeg havde en støjende hydraulikstation. Fandt ud af at det var selve pumpemotoren der var defekt. Lodede en anden pumpemotor på, fra en defekt hydraulikstation. Det løste problemet.
har overvejet det samme, hvis jeg kan finde en pumpe.
Hvad resulterede din defekte pumpe i af fejl?
Vyffe skrev:Det vil være interessant at se hvordan trykket bygges op og hvordan trykket falder igen. Det gøres nemmest igennem VCDS. Kan ikke lige huske hvilken måleblok du skal benytte. Måske en anden fra forum kan huske det?
Jeg har planer om selv at anskaffe en VCSD - Jeg pibber bare lidt over at skulle finde 3500 kr lige pt. :?

Det virker umiddelbart som om det er fint tryk.
De gange fejlen har vist sig og jeg har kontrolleret oliestanden, har der altid været en næste tom hyd.tank og en "strømmende" lyd fra olien, når trykkuglen blev løsnet.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Qaxius »

Jeg købte min VCDS før dollarrn steg, så jeg gav 3200kr.
Bedste køb til bil nogensinde.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Vyffe »

Du kan jo til nøds købe en VCDS kopi til 1/10 af prisen. Du må også gerne låne mit VCDS.

Det jeg oplevede var: Igennem længere tid havde pumpemotoren været træg at høre på. Til sidst begyndte sikring 43 (mener jeg) at springe. Det er sikring til bl.a. pumpemotoren. Det var angiveligt pga for stor træghed i pumpemotoren som krævede et for stort strømforbrug.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Hmm, har mistet lidt af tilliden til værkstedet.
I morges opstod samme problem, men det hjalp ikke at tage stikket af.
Jeg vil så lige tage trukket af kuglen, hvilket resulterer i at mine bukser bliver spulet med olie fra overløbshullet.
Jeg kunne godt nok heller ikke forstå at han kunne påfylde 2 dl olie, når det var kontrolleret og helt fyldt 5 dage tidligere. :?
Nå men det positive er da at nu ved jeg at overløbet ikke er stoppet :D

Kan så meget ekstra olie skabe nogle af de førnævnte problemer?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Vyffe »

Vil det sige at der har været tilstrækkelig med tryk på systemet siden at din mekaniker fyldte olie på?
Det lyder besynderligt.
Hvor gammel er trykkuglen?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Atjuh 3L »

Der skal altså lidt værdier til, medmindre der bare skal skiftes i blinde.

Lad os lege med tanken om at der aldrig bliver opnået det nødvendige hyd. tryk - og derfor kører pumpen ej heller længe eller ofte - da det jo kan være tryksensoren der er U/S.

(Nej, en overfyldning gir' ingen problemer, så længe beholderen ikke revner!)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Vyffe skrev:Vil det sige at der har været tilstrækkelig med tryk på systemet siden at din mekaniker fyldte olie på?
Det lyder besynderligt.
Hvor gammel er trykkuglen?
Pumpen har startet og køre som normalt, hvilket vil sige ret sjældent efter o-ringene blev skiftet.
Trykkuglen er vel omkring 4 år/60.000km gammel, men vil en defekt trykkugle ikke gøre at pumpen skulle køre meget ofte?

Mekanikeren foreslog at det kunne være den ventil-fidus der sidder i hyd.stationen, som kunne hænge - den med de 4 o-ringe. Jeg havde den ude, da o-ringene blev skiftet, men den blev bare rengjort uden adskillelse.
Nogle erfaringer med denne ventil?

Jeg vil prøve at finde pengene til en VCSD - gider ikke det der Kina pjat og så kan jeg jo også bruge den på min T5 caravelle :)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af sussi »

Bandit skrev:Trykkuglen er vel omkring 4 år/60.000km gammel, men vil en defekt trykkugle ikke gøre at pumpen skulle køre meget ofte?
Jo
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Kim B Olesen »

Trykkuglen kan også gøre at den kører i kort tid - bare lige nogle sekunder og så stopper igen :)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Så kom det VCDS kabel i huset - fandt en der ville af med et dansk kabel til 2500 :D
Nu mangler jeg så bare at få liv i den bærbare leg har liggende, men er bange for at batteriet er faldet sammen :(
Nu skal jeg så have fundet ud af hvad og hvilke værdier der skal måles - er jo novice inden for dette :D
Ulven kommer, ulven kommer
Dybmoselupo
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 6. jul 2014 09:02
Geografisk sted: Vestjylland/Ribe

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Dybmoselupo »

Tillykke med din nye VCDS kabel den vil du få meget glæde af HVIS den er orginal, de værdier du tænker på bliver anvist ved at holde musen på målte værdier så bare igang :D Jeg har haft dette problem på nogle stykker har med held løst det med en fjeder på koblings armen.den må ikke være for hård (tjek om koblingskablet er løs hvis ja så prøv fjeder men vil nok kræve ny grundindstilling )
Fakta er hvis ikke koblings værdien ikke er på mellem 1,85 og 1,95 vil bilen ikke starte i P
blev der også lavet en slæbepunkt justering på den da du fik lavet en grundindstilling? mange gør og ved det ikke ?
og sidst der må ingen fejl være på gearkassen når det skal udføres .
ang tryk en lille test kan være at sætte sig ind i bilen sæt tænding på og skifte gear man skal helst nå ca 6 skift før pumpen starter for at systemet er rimeligt ok.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af sussi »

Dybmoselupo skrev:Fakta er hvis ikke koblings værdien ikke er på mellem 1,85 og 1,95 vil bilen ikke starte i P
Der tar du helt fejl, over tid kan værdien sagten være faldet til langt under 1,7 uden at det mærkes, har læst om værdier på i nærheden af 1,2.
Jeg stiller selv min på 1,82, det giver et blødere gearskifte.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Dybmoselupo
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 6. jul 2014 09:02
Geografisk sted: Vestjylland/Ribe

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Dybmoselupo »

Jamen så er det jo det han skal gå efter hvis jeg tager helt fejl beklager
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Dybmoselupo skrev: ang tryk en lille test kan være at sætte sig ind i bilen sæt tænding på og skifte gear man skal helst nå ca 6 skift før pumpen starter for at systemet er rimeligt ok.
Når jeg skifter fra R-N-D og tilbage igen er der til 6-8 skift inden pumpen starter.

Det er et originalt kabel med dansk licens jeg har købt - gidder ikke noget kopi-bras, der kan give problemer. Det skal bare virke ... og så kan det jo også bruges til min T5'er, der så også har valgt at give lidt udfordringer i øjeblikket.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Dybmoselupo skrev: blev der også lavet en slæbepunkt justering på den da du fik lavet en grundindstilling? mange gør og ved det ikke .
Fisk Jeg bad om at få lavet en grundjustering - ved ikke om der er noget der ikke er blevet udført.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af alexey6260 »

"Når jeg skifter fra R-N-D og tilbage".systemet tjekkes med gearvælger i tiptronik og 1+2+3+4+5-4-3-2-1
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

alexey6260 skrev:"Når jeg skifter fra R-N-D og tilbage".systemet tjekkes med gearvælger i tiptronik og 1+2+3+4+5-4-3-2-1
Det må jeg lige prøve så
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Starter men vil ikke kører

Indlæg af Bandit »

Opdatering
Jeg har kunne køre uden problemer mens det var frostvejr. Kun en gang har det været nødvendigt at lave en sluk-tænd og det var efter 25 km+5 min tomgang.
Så snart det blev varmere i vejret kom problemet igen og nu kan bilen slet ikke køre nogle steder.

Jeg har kontrolleret ledningerne til MAF - de ser fine ud.
Jeg har kontrolleret ledningerne til potmetrerne (dem til venstre på gangsteller set oppefra) - en manglede lidt isolering så det blev lavet, ellers ok.

Pumpen er begyndt at køre meget længe.
Når den ikke kører er der ind imellem en vibrerende summen der føles som om at komme fra trykfølerne eller solanoid ventilen.
Summen forsvinder først når jeg tager tændingen.
Kan tryksensoren fås i løsvægt :?:

Jeg kan se at min trykkugle er fra Juni '11. Den bliver bestilt og skiftet
Jeg kan også se at forbindelsesstangen har meget slør i begge kugler. Den bliver bestilt og skiftet.
Kan en defekt forbindelsesstang give nogen af de nævnte symtomer :?:

Jeg har vedlagt en ny liste over fejl - det er stadig kun under gearkasse den fejler
fejlen på G270 er ikke længere periodisk!

Nogle Nye ideer??
1.jpg
1.jpg (39.67 KiB) Vist 6900 gange
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar