Min lupo hopper ud af 5 .gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
jesper1234
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 19:02
Geografisk sted: Vordingborg

Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af jesper1234 »

Hej Alle, der må være nogen der har løsning på dette problem.
For et par uger siden begynde min lupo at hoppe ud af 5. gear..og tror den går i nødprogran...jeg kan ikke gasse op eller få den i gear igen..hverken manualt automatisk...jeg er nød til at køre ind til siden, slukke bilen. og starte den igen...så virker det hele igen...
Ikke så godt på broer og motorvej, det virker som om det først sker efter den har kørt i 5 gear ca. 15-20 min... derefter sker det hele tiden..har prøvet uden eco knap, men det samme.
Jeg har i dag været hos 3L i herlev, og de mente at en grundjustering og gearkassen ville hjælpe og lidt hydraulikolie, men det skete igen på vej hjem..pis
Jeg bor i Vordingborg, jeg har læst lidt om lignende problemer .. føler..ledninger..m.m...synes ikke rigttig der er nogen der har fundet en løsning
M.v.h.
Jesper
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af Vyffe »

Det indlysende svar er vel, at 5. gear er defekt?
Af med det sorte endedæksel og inspiser gearet.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
jesper1234
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 19:02
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af jesper1234 »

Ikke hvad der bliver skrevet på nettet, jeg sørger nogen der har haft samme problem..ellers er det at starte forfra igen, jeg har ikke mulighed for selv at kikke på gearet
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af 383CI »

Hvis du brugte mellem 3 og 4 sekunder på at søge og kigge lidt rundt her var du allerede meget klogere.

Det er ganske almindeligt bilen hopper ud af, specielt 5 gear af og og til og skal du have et hint til søgningen kunne det være hydraulik olie og trykkugle (eller mangel på samme)

Dernæst kan det, som beskrevet, være 5. gear er "defekt" eller ikke tilspændt korrekt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af sussi »

Vyffe » i dag 16:15
Det indlysende svar er vel, at 5. gear er defekt?
jesper1234 skrev:Ikke hvad der bliver skrevet på nettet, jeg sørger nogen der har haft samme problem.
Hvor pokker har du det fra :?: Det er netop hvad mange har oplevet, hvilket du kunne opdage ved at søge en smule her på forummet ;)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af smedenaf1972 »

Mit bud er slidte lejer i gearkassen, hvad har bilen kørt ?

Vh. Rene


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
jesper1234
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 19:02
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af jesper1234 »

bilen har kørt 274.000
jesper1234
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 19:02
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af jesper1234 »

Til Sussie
Jo selvfølgelig har jeg søgt i dette forum, men som jeg også skrev, synes jeg ikke der er nogen der har fundet en løsning
Hvis du har et link, så kunne det være fedt
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af doktorfrank »

Med lidt mere øvelse i søgefunktionerne vil du helt sikkert støde på ret meget, der er brugbart i relation til dit spørgsmål. MEN det løser jo overhovedet ikke problemerne.
Først skal vi være sikre på, hvad årsagen er, dvs. diagnose. Og så skal du til at finde den nødvendige økonomi.
Det første kan jeg hjælpe med (imod et beskedent vederlag). Du er velkommen til at komme forbi i Ringsted, hvis du bruger min tlf i forvejen: 40112442.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af 383CI »

Rigtigt mange der har oplevet problemer med bilen sprang ud af, netop 5 gear, har fundet ud af det var deres trykkugle der var defekt.

Dels ved at læse lidt her, dels når det ikke har hjulpet at skifte forrude og viskertræk.

Hvis ikke det har hjulpet, trykkugle, forrude og viskertræk er der mange der har set på gearet under den sorte låge. Hvordan og hvad man skal se efter der ved jeg ikke helt, men det er jo også lige meget når det ikke er en mulighed du har at tjekke det, som du selv skrev.

Så skal bilen jo på værksted alligevel, men en fejludlæsning ville være et rimeigt skridt.

Er der ingen fejl på den, læs første linje igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af sussi »

jesper1234 skrev:Til Sussie
Jo selvfølgelig har jeg søgt i dette forum, men som jeg også skrev, synes jeg ikke der er nogen der har fundet en løsning
Hvis du har et link, så kunne det være fedt
Ved søgning på "ud af 5 gear" via linket i min signstur:
https://www.google.dk/search?q=ud+af+5+ ... gws_rd=ssl
Men du kan jo selv ændre søgekreterierne ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

jesper1234 skrev:Hej Alle, der må være nogen der har løsning på dette problem.
For et par uger siden begynde min lupo at hoppe ud af 5. gear..og tror den går i nødprogran...jeg kan ikke gasse op eller få den i gear igen..hverken manualt automatisk...jeg er nød til at køre ind til siden, slukke bilen. og starte den igen...så virker det hele igen...
Ikke så godt på broer og motorvej, det virker som om det først sker efter den har kørt i 5 gear ca. 15-20 min... derefter sker det hele tiden..har prøvet uden eco knap, men det samme.
Jeg har i dag været hos 3L i herlev, og de mente at en grundjustering og gearkassen ville hjælpe og lidt hydraulikolie, men det skete igen på vej hjem..pis
Jeg bor i Vordingborg, jeg har læst lidt om lignende problemer .. føler..ledninger..m.m...synes ikke rigttig der er nogen der har fundet en løsning
M.v.h.
Jesper
Årsagen er højest sandsynlig at der er endeslør i den aksel hvor 5. gearet er monteret (udgangsakslen), det er lige præcis nok til at 5. gearet ikke kommer ordentligt i indgreb, når et gearskift svigter går motorstyringen i nødprogram.
Løsning: Nye lejer i gearkassen (gør det nu inden gearkassehuset smadres), et sæt nye lejer koster ikke alverden.
Det er ikke unormalt for en Lupo gearkasse, langt de fleste dør pga. defekt leje på udgangsaksel. Spec. hvis det ikke opdages i tide ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Min lupo hopper ud af 5 .gear

Indlæg af doktorfrank »

Jamen Hans Jørgen - det er klar tale fra én, der ved hvad det drejer sig om. Og til alle de andre: Lyt og lær. :roll:
Og så det alvorlige: Når man ikke selv kan skrue tre skruer ud ved endedækslet for at få syn for sagn, er der der kun én vej frem: Find 1) en kyndig mand/dame, der kan afmontere + renovere + genmontere gearkassen, og 2) Find de nødvendige tusind-lapper.
Jo længere du venter, jo dyrere bliver det…og jeg taler om meget få km :!: Jeg har efterhånden set så mange totalt smadrede gearkasser, at jeg er grædefærdig. Når der er begyndende problemer og mislyde, gælder det om at være der sådan ca. med det samme. Så har H J nemlig ret: Et lejesæt og lidt ekstra til under to tusindlapper og gearkassen holder de næste 6-8 år. Eller kryds fingrene og vent et par tusinde km, så siger det en meget grim lyd og ender med at koste det femdobbelte :( …Mindst :x
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar