Levetid på 3L-sliddele

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af JPC »

Min Audi A2 har i løbet af dens 327.000 km gjort det rigtig godt. Det har været et super økonomisk bekendskab. Kun én gang har jeg måttet hente den hjem fra landevejen, hvorfra den ikke kunne køre hjem ved egen hjælp pga. havareret gearkasse.

Udover en renoveret gearkasse påfyldt 3,1 l olie har jeg de seneste år skiftet koblingsaktuator, batteri, generator, remstrammer, tandrem, vandpumpe, trykkugle, termostat, højre bærearm, begge forfjedre, begge styrekugler, alle hjullejer, bremser (dog ikke tromler, stadig de originale), ratslæbering for airbag, blinklysrelæ. Derudover er den passet og plejet med kvalitetsolie og filterskift for hver 15.000 km.

Men hvad kan jeg forvente, der skal skiftes i fremtiden? Jeg kan godt li' at være lidt på forkant med at tage defekter og havarier i opløbet og måske udskifte præventivt, hvis det giver mening. Hvilken levetid kan man forvente, i forhold til: Motor, turbo, EGR-ventil/køler, tandempumpe, hydraulikpumpe, gangsteller, gearkasse, motorophæng, vitale følere, støddæmpere, samt andre relevante ting? Hvad er jeres vurdering og erfaring?

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af sussi »

Det er der INGEN der kan udtale sig om 8-)
På nogle biler holder delene ½ million km. på andre 10.000.
Jeg kan kun anbefale at følge de forskellige indlæg her på forummet.
M.v.h. Sussi
Der er lidt "hint" her, godt nok skrevet for Lupoen.
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af doktorfrank »

Min egen A2 står på 382 kkm og har fået udført fuldstændig det samme pånær bærearme … plus nogle yderligere småting. Fx måtte jeg lige op med nogle tusindlapper til en en komfortbox (en ungarsk mistrøstighed, som notorisk er på udskiftningslisten, bare læs på div. fora). Men jeg må give "sussi" ret: Med så gamle biler skal man være forsynet med overnaturlige evner, hvis man skal forudsige fremtiden (gælder det for øvrigt ikke helt generelt?)
Jeg så fornylig et svensk "mundheld": Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya!
Eller på USAsk: If it ain't broke, don't fix it!

Jeg vælger at glæde mig over alt det, der virker (og det gør det) - og forsøger at forholde mig afslappet til, hvad der før eller siden går i stykker.
Jeg ved så udmærket, at det er "bedre at forebygge end at skulle helbrede"….og at "en sund levevis er vejen til et langt liv"
For vores udmærkede bilers vedkommende betyder det bare: Følg serviceplanen, brug de rette midler, vær opmærksom og brug bilen i samklang med, hvad den er konstrueret til!

Oh hellige enfold - således endte tirsdagens (alt for lange) prædiken. Amen.
:ugeek: 8-) :lol: :oops: :oops: :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af JPC »

Tak for talen. Jeg er helt enig i dine synspunkter. Og bare rolig, jeg er aldeles ubekymret. :)

Forresten, jeg har også skiftet 2 x olieniveausensorer. Billigt bras...

Mvh. JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har også skiftet 1 ½, (den anden ligger i en pose og venter på at blive skiftet), men her hos mig hedder det nu dyrt bras.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har også været nødt til at skifte en på sønnens - lige så irriterende dyrt som komfortboxen, og ca. lige så meget bras. Men vis mig en bil, hvor vi ikke over tid anerkender enkelte "svage punkter" … jeg har fx haft en Alfa Romeo, hvis svage punkt var hele karrosseriet og en Fiat, hvor det eneste, der IKKE var et svagt punkt var værdiforringelsen (den var vist nedskrevet med mere end to tredjedele på under to år). Og dengang var vi imponerede over service-intervaller, der var forlænget til 5000 km og syntes det var fantastisk, når en bil kunne køre 200.000 km uden en hovedreparation.
Af nyere biler kan man nævne nogle Opel motorer med svage knastaksler osv. osv. I de glade Golf II dage måtte vi ideligt slås med en registerkarburator (det forekom voldsomt dengang - nu ville jeg kalde det en irriterende detalje).
Summa summarum: vi skal nok være glade for alt det, der virker en halv million km eller mere og gå lidt mindre op i, at der evt. er noget der går i stykker "allerede" ved tre og fire hundrede kkm.
Jeg for min part finder derimod lidt glæde ved, at netop det giver os noget at tale/skrive om.
Glædelig højtid
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af JPC »

Ja, det er altså en fantastisk konceptbil uanset tekniske udfordringer ind i mellem. En fornøjelse at kigge under bunden og i skærmkasserne, hvor det ligner en ny bil.

Enig, det er hyggeligt og sjovt at fejlsøge/reparere på den... Godt hjulpet på vej af dette forum med guldkorn og erfaringer. Tak for det.

Glædelig jul. :)

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af Søren »

Efter 422.300km det næste jeg skal ha skiftet på min er skiver og klodser foran.. Hjulleje bagpå.. ( batteri / gearkasse / kobling / motor er det samme.. Har skiftet hydraulik pump og turbo som det dyreste., 6500kr .. Næste skift er skiver og klodser og hjul leje bagpå


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Levetid på 3L-sliddele

Indlæg af Søren »

Sad lige og lurede hvornår jeg sidst fik lavet bremser.. De har holdt 149.000km så det må være okay


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Besvar