mangler lidt kraft efter turboskift

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er på de nyere VW'er - der kan/skal alt fandme grundjusteres i tide og utide :lol: jeg tror det er der han har det fra ;)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Du kan lave en kontrol/grundjustering af turboladeren.

Noget med at logge ind på motorstyrrenhed, vælge MVB 011, træde bremse, vælge grundindstilling, træde speeder i bund (motoromdrejninger holdes på ca. 1500 RPM IIRC). Der skal her i denne testmode forekomme noget med en ladetryksvariation på mere end 80mbar hvert 5. sekund

VCDS-labelfiler tilsiger at dette kan udføres på nogle 045-motorer....



/(
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Du kan lave en kontrol/grundjustering af turboladeren.

Noget med at logge ind på motorstyrrenhed, vælge MVB 011, træde bremse, vælge grundindstilling, træde speeder i bund (motoromdrejninger holdes på ca. 1500 RPM IIRC). Der skal her i denne testmode forekomme noget med en ladetryksvariation på mere end 80mbar hvert 5. sekund

VCDS-labelfiler tilsiger at dette kan udføres på nogle 045-motorer....



/(
hmmm, jeg ved ikke en skid om VCDS, det plejer en bekendt at se på, men det her tror jeg aldrig, han har prøvet... Jeg må prøve, at høre ham.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af Qaxius »

Google det.
Jeg har grundjusteret EGR ventilen på min BMS motor ( Ibiza 2009 1,4 TDI Ecomotive ).
Om man kan på Lupo, det ved jeg ikke, men man kan på Passat 3B, som er samme årgang.

Jeg har ikke en Lupo længere, så jeg kan ikke efterprøve min teori.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af Qaxius »

SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

Nu har jeg fundet en utæthed...

Ved nr. 2 katalysator, den med flexslange, er der en utæthed, hvor der kommer lidt, og det er lidt, udstødningsgas ud.

Kan det virkelig være skyld i et krafttab?

Nogen fif til hvordan den bedst skiftes, som jeg lige ser det, skal hele udstødnkngen af, og det er jo en større process :/

mvh.

HEVG
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af KMDTHY »

Det kan jeg ikke se skulle resultere i effekttab.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

KMDTHY skrev:Det kan jeg ikke se skulle resultere i effekttab.
Det er også det jeg tænker....
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af Qaxius »

På med VCDS og tjek turbo trykket.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

Qaxius skrev:På med VCDS og tjek turbo trykket.
ja, der er jeg bare lidt mere på tynd is. Er vi enige i den ikke vil give fejlmeddelelser? jeg får bare nogle tal, som jeg kan sammeligne med nogle andre tal - referencetal? Hvor skaffer jeg dem?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af KMDTHY »

HEVgundersen skrev:
Qaxius skrev:På med VCDS og tjek turbo trykket.
ja, der er jeg bare lidt mere på tynd is. Er vi enige i den ikke vil give fejlmeddelelser? jeg får bare nogle tal, som jeg kan sammeligne med nogle andre tal - referencetal? Hvor skaffer jeg dem?
Du skal scope trykket. Den lader max omkring 1000 mbar. Jeg kan lige lave et scope af min Lupo senere.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

Efter lang fejlsøgning er jeg kommet til den konklusion, at aktuatorarmen op min nyrenoverede turbo ikke går optimalt. Den vandre den rigtig længde men møder let modstand efter 1/3 vandring. Det passer fint med at jeg har observeret et højre opm. før det går igang og ligeledes et varierende opm. Før den går i gang ml. 2800-3100 opm.

Jeg må se om firmaet, fra Tyskland, vil byt til nyt

/HEVG
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis turboladeren ikke giver det ønskede ladetryk på grund af delvist fastsiddende turbodele, lægger motorstyreenheden en fejl...

Så, er der logget ladetryks-relaterede fejl på din ECU?

Hvis ikke, så er der ikke funktionsfejl på turboladeren.
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: mangler lidt kraft efter turboskift

Indlæg af HEVgundersen »

Nå gav aktuator armen en ordentlig motionering - det hjalp på den uens vandring.

Men dum som jeg er ville jeg ligge presse den ud i en test af maks. hastighed på motorvejen. Det blev til ca. 160 km/t og en omgang limp mode. Efterfølgende hjalp en tænd/sluk.

Men så fandme om den i dag ikke blev hængende i limp mode idag, hvor en tænd/sluk ikke var nok. Har pillet LMM fra, og den kører fint uden. Har kørt fra AArhus til KBH uden problemer.

/HEVG
Besvar