Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Alt vedrørende teknikken på 3L
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Her kommer lidt af en roman, men synes ikke jeg kunne finde et helt tilsvarende indlæg.
Det hele starte for 2 dage siden, hvor fruen siger at motor er begyndte rystede/hoppede en del, men at det noglegang forsvinder ved at slukke/tænde bilen. Jeg tag så selv bilen næste morgen for at se hvad hun mener.. Her er ingen problemer i starten, bilen kører fint. Men efter 5-10 min begynder den igen at ryster meget især ved lavere omdrejninger også i tomgang. Når den kommer op i 2500-3000 Rpm eller blot ruller uden at trække føles det ikke så slemt.

Uden at være den store mekanikker tænkte jeg rystelser kunne rettet imod årsager som:
- Motor der kører på 2 cylinder
- kobling
- motorophæng
- trækaksel

Men da der er periodisk og kunne det forsvinde når bil havde været slukke/tændt, samt at rystede også rystede i tomgang, vil jeg mene at det ikke er motorophæng eller trækaksel men mener der manglede en cylinder.

Tag så bilen ud igen for at få en bedre ide til årsagen.. Igen begynder det efter 5-10 min. Da jeg kommer tilbage og slukker/tænder nogle gang for at se om det kunne gå væk igen, vil den efter 2. gang ikke starte igen. Starteren forsøger slet ikke.

- Har prøvet i både Stop og N. (Grøn fod forsvinder som den skal)
- Kan godt skifte imellem alle gear (kan også hører den skifte, så mener ikke der er gear/kobling)
- Har kontrolleret sikringer (nr. 23 som jeg kan læse kan give start problemer)

Har haft bilen i 3 mdr., havde fået ny kobling/gear, trækaksel, tandrem mv. Efter forskrifterne Før jeg købte, så det burde være i fin stand.

Jeg har ingen tester jeg kan sætte på, men hvis det eller kunne starte ville jeg havde humpede den forbi et godt værksted (vagtech o.lign) for at få den gennemgået.

Håber i forslag, mest til at få den startet igen som en begyndelse.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Jeg tror nu jeg vil få kigget på kobling.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af alexey6260 »

tror den mangler brændstof(kan være galt med:slange, filter,tandempumpe,dyserne,ledninger til dyser...)
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Rasbi »

Umiddelbart ville jeg også kigge på brændstoftilførsel. Dog synes jeg det lyder mærkeligt at starteren ikke en gang drejer rundt nu?

Er der mere strøm på? :D
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Ja der er strøm på ;) og koblingen er kun en 4 mdr. Så håber ikke det ligger her:)

Var lige ude og dreje nøglen her til morgen og nu starter den selvfølgelig første gang og står fint i tomgang ude at ryste.. men det begynder sikkert igen hvis jeg køre en 5-10 min.

På de sidste ture inden den ikke ville starte var der ingen problemer med start/stop funktion der startet den fint i hver lyskryds også selvom den rystede i motor. Det var først da jeg var hjemme og slukkede bil helt og forsøgte at starte med nøglen at den ikke ville.

Jeg kan ikke helt koble den hakkende/rystende motor samme med start problemer.
Når der periodisk på den måde tænker jeg selv noget elektronikken/ledning til dyse, men kan det hænge sammen med den nogen gange så slet ikke vil starte.
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Ved en lille prøvetur opleve jeg at det faktiske var det træg til at skifte gear ind i mellem og problem med rystelser kom igen efter nogle minutter.
Med KMDTHY's bemærkning med kobling og oplevelsen med gearskifte, kiggede jeg på hydraulikken og Synes her at det lidt væske rundt om hydralikstationen, så kontrollere væskestanden ud fra de udemærkede guider i faq'en.
Væsken står ca 1cm nede i beholder når tryk er fjernet, kan det være nok til at kobling ikke fungere korrekt?
Synes også at hyd.pumpen start hvergang førerdøren åbnes (med få min. Mellemrum) tyder på den ikke kan holde trykket?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Johnegebo skrev:Ved en lille prøvetur opleve jeg at det faktiske var det træg til at skifte gear ind i mellem og problem med rystelser kom igen efter nogle minutter.
Med KMDTHY's bemærkning med kobling og oplevelsen med gearskifte, kiggede jeg på hydraulikken og Synes her at det lidt væske rundt om hydralikstationen, så kontrollere væskestanden ud fra de udemærkede guider i faq'en.
Væsken står ca 1cm nede i beholder når tryk er fjernet, kan det være nok til at kobling ikke fungere korrekt?
Synes også at hyd.pumpen start hvergang førerdøren åbnes (med få min. Mellemrum) tyder på den ikke kan holde trykket?
Jo det burde være fint. Få fat i VCDS.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Men det burde ikke være det store problem at vurdere om den ryster fordi den går på 2 cylindre - eller alt muligt andet - det indsnævrer fejlmulighder betydeligt

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Så er der lavet en fejludlæsning af en venlig sjæl med vcds.

Som ventede er det en cylinder der fejler.

------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 045-906-019-ANY.clb
Part No: 045 906 019 AE
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
VCID: 58BF8ABEB8E5E5FE73-4AE4
WVWZZZ6EZ2W005559 VWZ1Z0A1890171

3 Faults Found:
17054 - Glow Plug Module 1; Glow Plug Circuit
P0670 - 35-10 - Electrical Malfunction - Intermittent
18076 - PD Unit Injector; Cylinder 3 (N242)
P1668 - 35-10 - Electrical Malfunction - Intermittent
16687 - Cylinder 3
P0303 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------

Tænker det næste step er at finde ud af om det er ledning til dysen eller selv dysen der er problemet.
Hvordan kan jeg lettest få afklaring på dette?

Jeg ikke har skruet meget på biler før, men nogenlunde fair med teknik og har mod på at det, hvis der findes en god guide.

Skal lige nævnes at bilen starter uden problemer, det var kun den ene eftermiddag den strejkede helt.
Senest rettet af Johnegebo fre 18. dec 2015 22:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af sussi »

Kunne tyde på at du evt. skal have et nyt ledningsnet eller dyse f.eks. hos
http://www.vagshop.dk

Læs mere her
viewtopic.php?t=828
Læs det hele, også side 2 :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Tak - Det er jo lige hvad jeg søger ;)
Ingen tvivl om at det er samme problemstilling, så håber jeg bare jeg også kun er ramt af et defekt ledningsnet.
Nu har jeg da noget at arbejde ud fra.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Qaxius »

Undgå at købe en brugt dyse, hvis den ikke er nyrenset/renoveret.

Du aner ikke hvad du køber, når du køber en brugt dyse.


https://www.youtube.com/watch?v=b4E28hDgXCw


Og husk at du kan måle fejlindspøjtningsmængden med VCDS inde i måleblok 013 i "motor/engine"
2,99mg så er dyserne helt færdige og skal skiftet/renoveres.
1,5mg så er de på grænsen og man bør gøres noget ved dem.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvorfor ikke købe en brugt dyse hvis man ved den virker, er du klar over hvad en ny koster :shock:
Så kan man få en brugt til 5-700 kr er det vel ikke helt ved siden af, så tit himler de sgu heller ikke :)
Johnegebo
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 17. okt 2015 12:45
Geografisk sted: Vejle

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Johnegebo »

Status..
Fik i dag åbnet ned til dyser og ledninger.
Ikke nogle synlig fejl at se og ikke et voltmeter ved hånden, så kunne ikke måle ledningerne igennem. Men havde stik til dyser af og klemte kontakterne i ledningen lidt sammen og på med dem igen.

Har kørt nogle ture nu uden problemer, kører roligt og trækker fint fra bunden. Så alt tyder på problemet lå i ledning/forbindelsen og ikke dysen. Pyha :D

Må se hvorlænge det holder, begynder det igen, kommer der nye ledninger på. (Virker til at være overskueligt selv at lave).
Vender tilbage igen med en melding, når der er tilbagelagt nogle flere km.


Kom også i tanke om jeg havde en 1/2 flaske Bell Add diesel additiv "på lager" (som jeg hvis nok fik af en flink Falckmanden, som sugede 10l benzin ud af tanken til min HDI :?)
Den bliver da lige brugt til Lupo ved de næste tankninger, det kan jo kun være sundt for dyserne (som jeg nu respekter mere, efter at havde læst lidt op på emnet.) ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

Vi bukker og klapper i de små, fede hænder….tillykke med sejren, for mig er den slags solstrålehistorier bedre end hvad nogle tøsebørn evt. render og laver på en boldbane. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Johnegebo skrev:Status..
Men havde stik til dyser af og klemte kontakterne i ledningen lidt sammen og på med dem igen.

Har kørt nogle ture nu uden problemer, kører roligt og trækker fint fra bunden. Så alt tyder på problemet lå i ledning/forbindelsen og ikke dysen. Pyha :D

Må se hvorlænge det holder, begynder det igen, kommer der nye ledninger på. (Virker til at være overskueligt selv at lave).
Skift det ledningsnet. At klemme dem er som at pisse i bukserne... det er ikke varm ret længe.... det guld der er på kantaktfladen er færdig. Byt til nyt.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Jakob J »

Min kører stadig uden problemer her over 200.000 km senere ;)

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Thore J »

Jakob J skrev:Min kører stadig uden problemer her over 200.000 km senere ;)
Skift nu bare det ledningsnet ;) :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Jakob J »

:) Nemlig

Jeg har det sådan. Hvis operationen foreløbig er succesfuld og fejlen pt ikke er tilstede jamen så kør da. Begynder den at skabe sig igen så skift det. Operationen bliver jo hverken større eller mindre af det og du ved hvor du skal lede efter fejlen.

Men bevares. Nyt er da altid dejligt :)

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Qaxius »

Hvorfor er der overhoved ingen der gider at teste deres dyser?
I er jo så mange der har VCDS til rådighed.
Det kan da ikke være svært at skrive 013 og klikke "Kør!"
Så har i svaret på hvor god en stand at dyserne er i.
Ja bilen kan sagtens køre med en dyse der "squirter" men den kører da langt bedre med en dyse der laver en tåge.

Det må i selv om.
Det tager max 5min at lave testen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar