Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Alt vedrørende teknikken på 3L
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Mukker »

God ide med aftestning.
Hvad skal jeg forvente der sker ved at skrive 013? (Ved godt det er hurtigere at gå ud at prøve). Men sofaen er hoppet op på ryggen af mig :D
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Qaxius »

Der finder du engine quantity deviation.
Altså hvor meget at din motorstyring skal kompenserer for dysernes fejlindsprøjtning.

Hvis din motorstyring skal kompenserer for meget, så kan dysen være tilstoppet, eller den kan sprøjte for meget ind eller som tidligere nævnt, så kan den lave en stråle istedet for en tåge.

Se denne video og hold dig så langt væk fra brugte dyser, som ikke er renoverede/rensede og som har en eller anden form for garanti.

Vi har folk herinde, son prædiker "byt til brugt", hvilket også er fint, når der er tale om et dørhåndtag eller en bundplade, kopholder, en komplet dør uden buler osv.

Men kommer det til dele, som rent faktisk kan være defekte, uden at det kan ses eller høres, så er sagen en helt anden.

Jeg var selv meget tæt på at købe et brugt oliefyr på dba, indtil at jeg fik snakket med en ophugger, som ikke solgte dem de fik ind. De gik ofte nærmest istykker af at ligge for længe.
Så også en video, med en der havde bygget sin biks op på at købe brugte oliefyr og renovere dem og sælge dem.
Han havde en hel teststand foran sit kamera, som han altid brugte.
Sælgerne blev bedt om at pakke/tape pakken godt og grundigt ind.
Så blev pakken pakket op foran kameraet og det hele blev testet.
"Fejlfri", " virker 100%" eller "virkede da det blev demonteret" var ofte salgsgloserne.

Vi er vel allesammen enige om at koblingsaktuatorene har det med at stå af på Lupoerne???
Hvorfor fanden køber folk dem så brugte? De kommer jo fra biler, som har kørt et ukendt antal km, hvlr at bilen vel er skrottet, fordi den ikke kunne mere ( eller trafikskadet... Ved det godt ).
Faktum er at ingen ved hvor mange gearskift, en brugt aktuator har kørt.
Den eneste garanti, som man får ( hvis man overhoved får en garanti ) er:
"brug selv tid og penge på at demontere en defekt ophugget genstand og send den retur til ophuggeren, for så er bruge tid og penge på at sende endnu en brugt del på bilen".
En ophugger har INGEN risiko ved at sende en defekt varer, udover et mindre skår i lakken.

Nå, det blev lige til et surt opstød herfra.
Det var ikke meningen, men se det som en advarsel.
Sliddelefraen ophugger, er ikke nødvendigvis en særligt god idé.
Medmindre at der er en form for funktionsattest eller lign med.
F.eks. et kurvediagram over en aktuators potmeter eller en trykprøvning af aktuatoren.

Hvor mange herinde ville købe et brugt udtrykkerleje?




Pps.
Skulle en dyse vise stor afvigelse med VCDS, så findes der et hav a videoers der viser både hvordan man tester dem og hvordan man renser/renovere dem.
Vedhæftede filer
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (225.87 KiB) Vist 2367 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

@Qax
Tommy, rolig nu - de fleste af os er formodentlig ret enige med dig i din påstand, at i nogle tilfælde er byt til nyt den løsning, der holder længst. MEN du er jo så heldig, at du slap din 15 år gamle bil og købte noget betydeligt meget nyere. Derfor kan du evt. have glemt, at selv om du var glad for din gamle Lupo, vidste du også at dens tid i dine hænder var begrænset. Og jeg husker (korriger mig, hvis min hukommelse svigter) at du var meget til billige reparationer med brugte dele.
Ja, dysekontrol er da helt oplagt. Og brugte dyser kan fås - sågar fra en bil, hvor du kan kontrollere motoren/dyserne, før den bliver hugget op.
Mht aktuatoren, så har jeg gode erfaringer med at kontrollere og renovere dem; de fleste jeg har set, er bare blevet snavsede og hæmmede i den glidende stempelbevægelse, fordi gummi-harmonikaen på kablet er rådnet op. Pointen her er, at hvis det kan holde til 3 eller 4-5 års yderligere kørsel for 5-600 kr, er det bedre økonomi end at kaste over det firedobbelte efter noget, som efter al sandsynlighed har en restlevetid på 10 år, når bilen bliver hugget op.
Jeg håber at der snart kan blive tid til en snakkepause - ude i den virkelige virkelighed ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af Qaxius »

Det er helt fint at købe brugt, hvis man selv kan kontrollere varen og gøre det nødvendige.
Selvom at huggeren selv burde ha gjort alt dette inden salget.

Igen, så er vi tilbage til den manglende risiko fra huggerens side.


Hvad min egen Lupo angår, så var det med tåre i øjnene, at jeg måtte sælge den.
Men med 3 børn og 2 voksne i husstanden, så er en Lupo ubrugelig som familietransport.
Fruen havde en CitiGo, som også kun havde 4 seler og den var der stadig pant på, så det var min der røg.
Nu er hendes så også solgt, til fordel for et hus.

Jeg kører skam stadig i en gammel bil. XM94111 med 345.000km på tælleren.
Jeg har selv skiftet bremserør på den, for at måtte beholde den, da den ellers ville ha været kasseret.
Idag skal jeg skifte bremser på bagakslen. Igen, for at kunne beholde den.
Alternativet er en Citroën Jumpy fra start 00erne.
Så joo, jeg skruer skam stadig på en 15år. gammel bil. Lupoen var jo kun 12år, da den blev solgt.

Min gamle Lupo er faktisk til salg igen i Køge området.
Den kan findes på bilgalleri, til salg.



Hvad angår fejlfinding på dyserne, så er det vel hurtigst at tilslutte VCDS og måle dyseværdierne og se hvilken den er gal med.
Om det så er ledningsnet eller andet, må lan jo tage bagefter.
Men man ved jo så hvilken der skal pilles ved.
Vedhæftede filer
rps20151222_141921.jpg
rps20151222_141921.jpg (29.77 KiB) Vist 2352 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo ryster/hopper og vil nu ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

Det er så dejligt: I grunden er vi oftest meget enige - det er mere hvordan enigheden kommer til udtryk, vi er uenige om.
Om ikke andet giver jo betragtelig underholdningsværdi. Og det skal man bestemt ikke kimse ad (hvis man overhovedet kan finde ud af at kimse - hvis nogen kan hjælpe, vil det være fint med en illustrativ video på YouTube)
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar