Vil ikke gå i 5 gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Nej. Det er noget som er kommet pludselig.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Prøv at kontrolleret de små arme og led imellem gangsteller og gearkasse for slør, og check om de små arme sidder fast på gangstelleren (måske du allerede har gjort det, så se bort fra dette).

Spørgsmål: Kan du skifte rundt i alle gearene med gearvælgeren i Tiptronic ? (tænding slået til, uden startet motor selvf.)

Hvis du på denne måde ikke kan få den i alle gearene (vises i display, samtidig kontroller fysisk om gearet er i indgreb), ville jeg kontrollere forbindelsesleddene en ekstra gang, hvis de/det er ok ville jeg prøve med en anden gangsteller og ledningsnet.

Ved godt at fejl i systemet burde afsløres ved grundindstillingen, men det er nu rart med lidt ´gammeldags´ fejlsøgning :)

Held og lykke med det og Godt nytår
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Vidste ikke man kunne skifte gear i den når den var slukket. Det vil jeg lige prøve imorgen og få en til og kigge om den skifter gear.
Den vil jo godt gå i 5 når der ikke er belastning på.
Jeg kan jo også se at den går i 5 når den køre grundindstilling.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af doktorfrank »

Det tror jeg faktisk ikke du kan … displayet viser vist bare, at gangstelleren går i position, ikke at gearet faktisk er indrykket. :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Hej Frank

Du har helt ret, den går ikke fysisk i gear - det er vist for længe siden jeg rodede med det.

Men der er vist noget med hvis man afbryder ABS systemet, får mulighed for at afprøve gearskiftet med startet motor, (forhjulene løftet fri).
Husker ikke lige hvilke sikringer ell. stik der skal afmonteres for at ABS ikke virker, men det er sikkert beskrevet herinde et sted.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Har talt med en ny expert som mener jeg skal skifte synkromesher i 5 gear, så det vil jeg prøve i næste weekend.
Han mener at hvis jeg har skiftet alt det andet, kan det næsten kun være dem som ikke er iorden.
Næste spørgsmål er så er der 1 eller 2. Den på tandhjulet kan den også skiftes eller er det kun den løse man skifter?
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Der er kun én syncromesh ring til 5. gearet - nr 37. Skift også spring positioner - nr 38 (er vist / måske monteret på den nye syncromech ring) og låse ringen - nr 41.
Vær opmærksom på at ´lockingcollar´ - nr 40 skal monteres som vist på billedet.

5. gear.png
5. gear.png (41.21 KiB) Vist 5548 gange
Vedhæftede filer
5. gear collar.png
5. gear collar.png (19.48 KiB) Vist 5548 gange
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Så er vi kørende igen. Skiftede først lejet nr 35, derefter gaflen, så skiftede vi synkromeshen og ringen nr 37 og 38. Også fungere det. Pris leje ca 100kr, gaffel ca 500kr, synkromeshen og ring ca 600kr..
Tak for hjælpen og håber andre kan bruge det til noget.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, nu er jeg jo ikke typen der siger: "Hvad sagde jeg", men hvad sagde jeg - :lol:

Dejligt du har fået den ud at trille igen.

Mvh,

Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L lør 16. jan 2016 00:30, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Det var også det sidste der manglede at blive skiftet.
teknik88
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 6. apr 2015 10:58
Geografisk sted: Åbenrå

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af teknik88 »

H.J.Knudsen skrev:Hej, hermed info andg. justering af 5. gears gaflen :)

Picture.png
Jeg har selv haft problemer der ligner trådstarters og efter læsning af denne tråd har jeg haft inspektions dækslet til gearkassen af og fået justeret skiftegaflen som foreskrevet. Siden denne operation for en lille måneds tid siden og lidt over 1000 km. har der ikke været problemer med gearskifte.

Mit problem var at den ikke ville gå i 5. gear og af den grund slog fra og motoren herefter skulle stoppes og startes igen.
I starten skete det kun få gange men efterhånden blev det værre og til sidst var det næsten umuligt at få den sat i 5.
Jeg forsøgte med en grundjustering men dette løste ikke problemet. Til sidst gik jeg igang med at åbne ind til gearkassen for at se nærmere på 5. gears akslen og i den omgang forsøgte jeg at skille 5. gearet af for at se på nåleleje og synkromesh. Jeg kunne dog ikke få låseringen af uden risiko for at ødelægge den så jeg monterede skiftegaflen og samlede herefter det hele igen med det resultat at nu kører bilen som den skal.

Det skal siges at inden køb af bilen sidste år havde den forrige ejer fået gearkassen renoveret og at den "kun" havde kørt med 2,7 l olie i gearkassen siden renoveringen.

Tak for et godt forum og håber at ovenstående kan bruges til hjælp.

Hilsen Christian
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af KMDTHY »

Typisk er nålelejet(35 på ovenstående billede) til 5. gearet slidt unødigt grundet manglende olie. Når man det ikke i tide så mister du tænder på dit 5. gear grundet smeltet leje :( :roll:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar