Vil ikke gå i 5 gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Bilen køre som den skal og der er ingen fejlkoder.
Fejlen består i at når den skal fra 4 til 5 står den og blinker i 5 endtil den er så lav i omdr at den skifter til 4 igen og sådan bliver den ved.
Jeg kan få den til og gå i 5 og blive der, hvis jeg får den op i fart i 4 og når den så skifter til 5 og blinker, så slipper jeg speeder i ca 2 sek, også skifter den til 5 og bliver i 5 gear.
Hvis jeg bruger trip og den står i 5 virker det som om den står i frigear.
Nogle der ved hvad jeg skal kigge efter eller har hørt om dette problem?
Burde der ikke komme nogle fejlkoder hvis det er en knækket ledning eller føler G38?
Har checket hydraulik olie og lavet grundjustering, alt kørte som det skulle.
Bilen har kørt 1 år uden problemer, fik der ny kobling,udrykkerleje,horn og renoveret gearkassen.
Kan det evt være trykkuglen og hvordan checker man den?
Pumpen køre også som den skal.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af sussi »

Tolle skrev:Kan det evt være trykkuglen og hvordan checker man den?
viewtopic.php?f=10&t=20
Hint Sangen, men læs bare det hele, så bliver du meget klogere :lol: :lol:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af 383CI »

5. gear "forkert" tilspændt. Hvordan og hvorledes det tjekkes ved jeg ikke.

Hvis det er trykuglen, eller rettere var, plejer bilen at gå i gear men hoppe ud med uforudsigelige mellemrum.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af doktorfrank »

+1 til 383
Gør sådan her: Et kar under gearkassen, demonter endedækslet og lad olien løbe af. Kontroller positionerne for 5te gears skiftemuffe samt syncro-ringens tilstand.
Måske er kontramøtrikken (13 mm) ikke blevet spændt, måske har hjulet forskubbet sig på akselen, fordi låseringen ikke var sat korrekt på.
Endelig en gearkassefejl, der er let at have med at gøre :P

PS: alt under forudsætning af at en grundjustering inkl. "Adjust" er gennemført korrekt.

Lad os få en melding!

:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Har selv haft de n fejl, det var nålelejet der var færdigt
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Er det til at skifte uden at skille gearkassen ad, og er det ikke med når man renovere gearkassen?
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Doktorfrank hvordan kontroller man den muffe og hvordan ser den ud og hvordan skal det der synkromesher se ud? Evt billeder. Kan godt skrue men kender ikke alle de fag udtryk du smider om dig med. :D
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Det er dette nåleleje, lejet er nr 20.
http://www.partscats.info/volkswagen/en ... id=1210614
Du behøver ikke adskille hele gearkassen for at skifte den, sidder under synkromesen, du behøver kun at tage dækslet af, jeg plejer altid at skifte alle lejer også nålelejerne når jeg laver gearkasser, sammen med koblingsarmen, føringsrøret og 3/4gears skiftearm. Synkromesserne skiftes efter behov, men fjedrene skifter jeg dog i dem.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af doktorfrank »

Hvis du er i tvivl om, hvordan disse dele skal sidde og se ud, så spørg omkring i dit nærområde, om der ikke er en af de sædvanligvis meget flinke og imødekommende, der vil lægge garagegulv og et øje til. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Ok. Så må jeg have fat i et nåleleje og noget gearkasse olie også igang. Har en ven som er mekaniker som jeg måske kan få til og hjælpe.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Så har jeg haft det skilt ad. Ganske rigtigt var nålelejet defekt som du sagde.
Det blev skiftet og alt rengjort, samlet og lavet grundjustering af gearkassen. Alt kørte som det skulle og der var ingen fejl koder.
MEN den laver stadig det samme lort med at den ikke vil gå i 5 gear uden at man slipper speeder og der går 2-3 sek.
Alt sad som det skulle og var spændt, så der var ikke noget som var gået løs eller havde løsnet sig.
What to do?
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Jeg antager du har grundjusteret efter skift af lejet ? hvordan så synkromessen ud ?
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

så ikke lige den med at du havde grundjusteret, hvad med sløri hele akslen tjekket for det ?
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Der blev jeg sgu lige hægtet af. Jeg skilte det ad og samlede det igen. Kiggede på delene og de så ok ud. Ved ikke hvor meget slør der må være i armen f.eks.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Hvilken tilstand var nålelejet i da du fiskede det ud ? smeltet ? for det kan sagtens være at nålelejet er gået fra hinanden grundet en anden fejl, f.eks lejer.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Det var smeltet. Gearkassen blev renoveret for 1 år siden og har kørt 25,000 km siden uden problemer. Tror lejet er gået død pga olie mangel. Der var en utæthed ved en føler så der var ikke nok olie på gearkassen, så tror at det var derfor det døde.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Det var jo ny info, men jeg vil sige skift lejerne hvis det har nået dertil så er det eneste rigtige at skifte alle lejerne.
Dvs alle lejerne i gearkassen
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Tolle »

Er det ikke i overkanten? Gearkassen blev lavet med ny lejere i septemper sidste år og køre godt i alle de andre gear uden lyde eller andet brok. Og der var intet i olien jeg tog af gearkassen, der var kun noget plast inde i 5 gear.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af Atjuh 3L »

5 gears syncromesh.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: Vil ikke gå i 5 gear.

Indlæg af mak »

Hvis du har et leje der er smeltet, og har kørt uden olie, er du så ikke bare en smule interesseret i hvordan resten af gearkassen ser ud inden i ? men undskyld jeg glemmer at ikke alle har adgang til lift, personligt er det hvad jeg selv ville gøre.
Besvar