Camber forskel H. og V. baghjul.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Hej. :)
Håber i alle sammen har det godt og glæder jer meget til Jul og Nytår. :)
Her for nyligt havde jeg opdaget at cambervinkel på venstre baghjul er synligt anderledes i forhold til højere. Venstre hjuls vinkel ser noget mere negativ ud. Har selvfølgelig kontrolleret fjederen med det samme og denne ser ikke ud til at være knækket. Kan det ske at denne blev mere træt end højere? Eller er den gal med bagbro bøsning i venstre side?
På forhånd tak.
Mvh
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan sådan set kun være to ting, hvis det er bilen - enten det ene hjul leje der er løst/opslidt eller bagbroen der er skæv :(
Ellers ville de jo følges ad og stå lige skæve ;) du er sikker på det ikke er et hjul der er skævt ;)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Thore J »

Den kan vel også være begge dele, som er galt :shock: ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af sussi »

Din fjeder kan godt være knækket, det er som regel nederste vinding, der knækker af, og det kan man ikke altid "bare lige se" ;)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Jeg havde mærket fjeder efter med fingerne. Hjulet ser ikke ud til at være skæv. Der er intet at mærke eller nogen lyde at høre. :? Det ser heller ikke ud til at der er noget slør i lejet... Synes bare at det er meget underligt... Og havde ikke noget tungt læs eller hårde belastninger, hvordan skulle broen så kunne blive skæv? Indvendig tærring, kunne være en mulighed... :o
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Kim B Olesen »

Den kan have fået et slag en gang :(
Jeg har ikke set en bagbro på en 3L være tæret så det betød noget endnu, men en gang skal jo være den første ;)
Er du sikker på det ikke bare er synsbedrag :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Qaxius »

Hvis din fjeder er skadet, så vil der være forskel på højden på bilen, målt fra skærmkant til asfalt.
Uden at vide det, så vil jeg gætte på at det er højre side, som vælter mest ind imod bilen. ( i så fald, så er der kørt over mange afløbsriste med tiden ).
Er det højre siden, så har føren nok bare været svært overvægtig, så slidtagen er sket i førertiden.

Jeg hælder mest til at bagbroen er slidt skæv.

Hvis det ikke er lejerne.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Bagbroen slidt skævt? Hvordan kan det være?
Der er ikke noget at se forfra. Ser man på bilen bagfra, kan man se at den hælder mere til venstre side og hjulet er mere synligt i forhold til kofangeren. Ser ud til at venstre fjeder er nyere end det højere. Tænker, hvis det er fjeder på den ene side, så vil den jo alligevel kunne vride broen skæv i forhold til karosseri, da der er gummi bøsninger den er fastgjort med og de vil jo kunne vride lidt. Kigger på det mere grundigt her i weekenden.
Mvh.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af sussi »

Start med at tælle vindinger på fjedrene :geek:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
elkay
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 24. nov 2010 17:26
Geografisk sted: Rødekro

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af elkay »

Lupoen har stiv bagaksel, cambervinklen er ikke justerbar.
Som tidligere nævnt er din bagbro skæv, eller hjulleje med meget slør i.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Når et eller andet hundehoved har udskiftet fjederen i den ene side, hvor normale mennesker naturligvis udskifter dem parvis, også når kun den ene er knækket, kan der vist være flere forskellige forklaringer på at bilen ser skæv ud og har afvigende cambermål. Der kan fx ske voldsomme ting, hvis man ved en udskridning rammer en kantsten sideværts. Der er nok grund til at kigge en del dybere efter fejl i baghjulsophæng m.m. :(
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af 383CI »

Uden at vide det, men bør dækkene ikke slides forskelligt/skævt hvis det er en skade eller "ting" bilen har haft længe?

Omvent, hvis årsagen er påstået pludeseligt vil dækkene stadigt være ens slidt=

Kunne måske give et hint.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Det er opstået pludseligt. Er lige gået over til vinter dæk og sommer dæk så ud til at være lige slidt.
Mvh.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Dækslitage er altid en god indikator!
Jeg bliver mere og mere spændt på, hvad der skævt
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af 383CI »

Lavpraktisk, byt rundt på dækkene på akslen og se om de skifter til den anden side.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af sussi »

Mihail skrev:Jeg havde mærket fjeder efter med fingerne
Ja OK. men har du talt vindinger, som skrevet tidligere.
Synshallen har oplyst mig, at de jævnligt ser Lupoer, hvor nederste vinding knækket af på en af bagfjedrene.
Ikke at det er fejlen, men det koster "GRATIS" at undersøge præcis det ;) ;)
Og hvis du gør som i ovenstående indlæg, så er det jo nemt at undersøge samtidig.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Det slår mig, at der er skiftet fjeder i den ene side - hvem siger, at den monterede fjeder er korrekt til bilen???
:?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Vi kan afslutte here. Det var ved at gå helt galt for min kone da venstre hjul havde lagt sig på støddamperen :( Jeg skriver i (General bil snak) Det skulle ikke kunne lade sig gøre, men bagbroen foldede sig sammen i venstre side... :o
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er sgu alligevel første gang jeg har hørt :? Var bagbroen smask rådden ?
Godt det ikke gik værre :?
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Camber forskel H. og V. baghjul.

Indlæg af Mihail »

Tak. :) Det er jag også meget glad for... Jeg vil ligge nogen billeder her, som jeg havde lovet sussi...
Besvar