ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Idag var jeg lige ude og køre en tur med en hvor vi skulle ud og handle. Også lige inden vi var hjemme, da jeg drejer til højre. Begynder min bil pluslig og give 3x halv store bip lyde. Og jeg tænker hvad sker der? Jeg tjekker instrumentbrættet Og her lyst ABS Lampen og arvadelseslamepen begynde at blinke ( ! ). Bilen have ikke andet kørt 15-20 km idag før dette opstår. (Minus 1 grad uden for)

Ligeså snart jeg tænder bilen, står ABS lampen og lyser, men arvadelseslamepen lyser ikke (Kun når håndbremsen er trykket). Men når jeg begynder at køre lidt. Så kommer der 3x halv store bip lyde. Også begynder arvadelseslamepen at blinke.

Jeg har nu tjekket sikrings boksen igennem den som er i motorrummet og renset de sikringer som var her, der var en smule Ir på. Men dette har så ikke løst noget. Jeg har desværre ikke noget VAG stik/computer til at tjekke det ud. Så jeg kan ikke finde ud af om der er tale om en fejlkode.

Men jeg har næsten lige vært ved et autoriseret værksted (Randers Mercari). Hvor en ung fyr lige gik min bil igennem for fejl osv. Som jeg have efterspurt (og eventuel fejl på køretøjet). Her tømte han en smule ud i Hydraulik systemet da der var for meget på. Også fordi at den kørte for længe i hydraulik systemet før det var klart. Og det har også "hjulpet" med en korter tid før den er færdig med at pumpe systemet op (Før 15-20 sek. Nu 5-10 sek.). Men jeg ved så ikke om dette kan have en betydning måske? At den muligvis har smidt for meget hydraulik.? For det har min bil en tendens med at gøre at smide det, da der er lidt utætheder i den.

Men er der muligvis andre muligheder man selv kan gå igennem som amatør mekaniker. Uden at skulle rode for meget igennem (Tjek bremsekloder? Tjek sensor hvis muligt? Udskifte bil batteri? eller andet).? Eller skal den bare ind til min personlige mekaniker her på mandag hvis tid haves.?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Qaxius »

Der kan ikke være for meget hydraulikolie i systemet.
Den skyder det ud, hvis der kommer for meget på, hvorved at beholderen kan flække hvis du er uheldig.
At den ikke er flækket er kun godt HVIS der har været for meget i.
Det lyder mere som om at der er tømt luft ud af aktuatoren.

Mercari er nogle snydepelse.
Der er flere herinde, som har haft nogle uheldige oplevelser med dem.

Personer med VCDS kablet finder du på www.vagcars.dk og klikker på VCDS kortet.

Trænger du til en tur til Hovedstaden, så kører du lige forbi 4600 Køge, hvor jeg har kablet, hvis du vil ha udlæst dine fejlkoder.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af doktorfrank »

Start med at kontrollere stik og ledninger til ABS følerne i forhjulene - de belastes ved fuldt styreudslag. VCDS udlæsning vil med stor sikkerhed give en fejlkode. Brug oversigten og find en ven, der kan hjælpe dig uden at lave krumspring af hensyn til fakturering af timer.
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Qaxius skrev:Der kan ikke være for meget hydraulikolie i systemet.
Den skyder det ud, hvis der kommer for meget på, hvorved at beholderen kan flække hvis du er uheldig.
At den ikke er flækket er kun godt HVIS der har været for meget i.
Det lyder mere som om at der er tømt luft ud af aktuatoren.

Mercari er nogle snydepelse.
Der er flere herinde, som har haft nogle uheldige oplevelser med dem.

Personer med VCDS kablet finder du på http://www.vagcars.dk og klikker på VCDS kortet.

Trænger du til en tur til Hovedstaden, så kører du lige forbi 4600 Køge, hvor jeg har kablet, hvis du vil ha udlæst dine fejlkoder.
Den blev fyldt op den gang den kom til mit personlige værksted. (Ikke autiseret) han sagde også at han kom til at fylde for meget på. Men der sider en lille dysse som kan skyde det overskydene ud. Og det har den også gjort gevatit. Men den var næsten tom da jeg sidst fik tjekket. Eller det sådan ud men min mekaniker mener ikke det var tomt. Og der var nok endnu men han kunme godt se at der var meget som var forsvundet. Men dem i Randers jeg var ved sagde der var for meget. Så de tømt den lidt. Men kan ABS'en også få udslag hvis der ikke er meget hydralik i kassen igen?
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

doktorfrank skrev:Start med at kontrollere stik og ledninger til ABS følerne i forhjulene - de belastes ved fuldt styreudslag. VCDS udlæsning vil med stor sikkerhed give en fejlkode. Brug oversigten og find en ven, der kan hjælpe dig uden at lave krumspring af hensyn til fakturering af timer.
:oops:
Hvordan kan de kontrolleres? Af med dækkene? Også hvad ellers? :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af 383CI »

Jeg er Randers næsten hver dag og kan tage kabelet med.
Godt nok en Kina Model men koderne er ligeglade.
Iøvrigt er jeg enig i Mercari er nogle snydere, de skal nok få bilen til at køre så du kan komme hen i banken, for de har kopieret VW`s metoder og fakturering.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

383CI skrev:Jeg er Randers næsten hver dag og kan tage kabelet med.
Godt nok en Kina Model men koderne er ligeglade.
Iøvrigt er jeg enig i Mercari er nogle snydere, de skal nok få bilen til at køre så du kan komme hen i banken, for de har kopieret VW`s metoder og fakturering.
Jo Spørgsmålet er hvor og hvornår. Og hvad du forlanger for et tjek. :)

Men jeg ved ikke om det kan have haft en betydning? Jeg var hos Mercari. i Onsdag, og nu Lørdag. De tømt lidt ud i min hydraulik da der var for meget i den. Men jeg ved også at min Lupo smider lidt af det hen ad vejen. Og skal have ordnet det snart. Men kan dette have haft en betydning på ABS?

Jeg har også lige vært ude og køre her for 1 time siden. 50 km lige for at få varment motoren op. Da jeg køre til Randers Har den blinket, da jeg køre tilbage af, og lige fik den tanket op. Stoppet den med at blinke og advare, og gjore den hele vejen hjem. Jeg to den lige på grusvej, for at tjekke om det nu passet at den ikke klaget over ABS, det viser sig så at nu er ABS'en aktiveret og kunne undgå fuld blokering. Men skulle ikke under mig hvis jeg går ned nu, eller imorgen for at tjekke så vil det hele komme op igen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af sussi »

Madsls skrev:Den blev fyldt op den gang den kom til mit personlige værksted.
Du skulle skynde dig at finde et andet værksted :geek: der KAN IKKE fyldes for meget på, hvis man gør det rigtigt :twisted:
og der er IKKE nogen ventil der "skyder" det overskydende ud, hvis man er uheldig flækker beholderen bare, er man heldig, bliver hele motorrummer bare pisset til med hydraulikolie.
Det var nok en meget god ide at starte med at finde utætheden, og lære hvordan man hælder olie på, DET STÅR I FAQén.
Oliestanden i hydraulik beholderen har ikke forbindelse med ABSén, fejlen er muligvis en defekt sensor eller en knækket ledning.
Sussi

viewtopic.php?f=22&t=28
Hvad med Kristian KJ Autoteknik
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:
Madsls skrev:Den blev fyldt op den gang den kom til mit personlige værksted.
Du skulle skynde dig at finde et andet værksted :geek: der KAN IKKE fyldes for meget på, hvis man gør det rigtigt :twisted:
og der er IKKE nogen ventil der "skyder" det overskydende ud, hvis man er uheldig flækker beholderen bare, er man heldig, bliver hele motorrummer bare pisset til med hydraulikolie.
Det var nok en meget god ide at starte med at finde utætheden, og lære hvordan man hælder olie på, DET STÅR I FAQén.
Oliestanden i hydraulik beholderen har ikke forbindelse med ABSén, fejlen er muligvis en defekt sensor eller en knækket ledning.
Sussi

viewtopic.php?f=22&t=28
Hvad med Kristian KJ Autoteknik
Min mekaniker viste mig at på det grønne låg hvor hydraulikken er, der er et lille bitte hul som er en "ventil" hvor det overskydene vil blive smidt ud, men ja det snasket også til derefter, men undgåes så nu. Da den er langt nede nu.

Ja jeg har læst FAQ omkring påfyldning, men den er ikke så let forstået hos mig, med døre osv. også løsne "hydbolten" osv. Og den har jeg nævnt for min mekaniker, og det skulle vi også have gjort, men der kom fart på også blev det så overset, bare hældt i. Men jeg vil også hurtig for det tjekket, men det handler om penge, som desværre ikke gror på træer. :( Men jeg har fået skiftet en lille bitte pakning hvor en slange sad løs og sider fast nu, men det har så ikke hjulpet.

Men kan lige remse op hvad Mercari har skreven ud til mig, så kan i fortælle hvad jeg muligvis selv kan gøre, eller kan gøres billigt.

1. Dørkontakt defekt (føre siden).
2. Gangstiller utæt.
3. Slør i stang til gangstiller.
4. Slavecylinder også lidt utæt, men ikke umiddelbart noget stort.

Og reparation pris ca: 1700 kr. Hos Mercari Randers.

Er der noget af dette jeg muligvis selv kan gøre?
Senest rettet af Madsls lør 21. nov 2015 21:06, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Ja K J Autoteknik. Ligger vist lidt tætter på, en Horsens gør. :)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Jep jeg var lige ude og tanke bilen en ekstra gang efter en video jeg lige fulgt.

Men da jeg startet bilen, var der intet problem, men da jeg ca kom 5 km væk fra mit hjem til en lille by nær mig, og jeg trådt på bremsen, kom advarsels lyset bippen osv. Og jeg hørte en kurene lyd, mener det måske var højre forhjul. Men begge bremsebakker så vist fine ud hvad jeg kunne se. Men andre ting her som muligvis kunne spille ind? Imorgen vil jeg nok prøve at pille højre forhjul af for at tjekke og højre baghjul. Hvis jeg måske har hørt forkert fra for hjulet.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af 383CI »

Som nævnt er jeg i Randers næsten hver dag i job anledning. Mine mødetider er skiftende og lidt være at sige noget om før på dagen.
Jeg skal/vil ikke have noget for at udlæse fejl og/eller i det hele taget.
Jeg startede med at lege med Lupo for mange år siden, netop pga. foragt og irretation over grådige værksteder, det er der ikke lavet det mindste om på.
Men nu du var ved lommetyvene burde de da have fejludlæst bilen?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

383CI skrev:Som nævnt er jeg i Randers næsten hver dag i job anledning. Mine mødetider er skiftende og lidt være at sige noget om før på dagen.
Jeg skal/vil ikke have noget for at udlæse fejl og/eller i det hele taget.
Jeg startede med at lege med Lupo for mange år siden, netop pga. foragt og irretation over grådige værksteder, det er der ikke lavet det mindste om på.
Men nu du var ved lommetyvene burde de da have fejludlæst bilen?
Okay det lyder godt nok så. :)

Jo de har læst den igennem der skrev den "komplet fejludlæsning OK, ingen fejl."
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Ja, så har jeg lige vært ude og pille for højre hjul ad, og højre baghjul ad. Men intet kan ses for mit øje syn, så der kan så muligt være tale om en defekt ABS.? For bremseskiverne/trumlen ser fine ud.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af sussi »

Madsls skrev: 1. Dørkontakt defekt (føre siden).
2. Gangstiller utæt.
3. Slør i stang til gangstiller.
4. Slavecylinder også lidt utæt, men ikke umiddelbart noget stort.
Og reparation pris ca: 1700 kr. Hos Mercari Randers.
Den tror jeg ikke på, jeg vil skyde på at det ender med:
Dørkontakt 500kr
Brugt gangsteller 3- 4.000
Ny stang 500
Ny slavecylinder (koblingsaktuator) 2.500
Arbejdsløn 2-3.000
Bare sådan cirka priser.
Så det er nok kun arbejdslønnen du har fået et overslag på :twisted:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:
Madsls skrev: 1. Dørkontakt defekt (føre siden).
2. Gangstiller utæt.
3. Slør i stang til gangstiller.
4. Slavecylinder også lidt utæt, men ikke umiddelbart noget stort.
Og reparation pris ca: 1700 kr. Hos Mercari Randers.
Den tror jeg ikke på, jeg vil skyde på at det ender med:
Dørkontakt 500kr
Brugt gangsteller 3- 4.000
Ny stang 500
Ny slavecylinder (koblingsaktuator) 2.500
Arbejdsløn 2-3.000
Bare sådan cirka priser.
Sussi
Muligt Sussi. :) Men han nævnte så ikke om at det skal udskiftes osv, kan være "Lappe løsninger" :D
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Okay nyt viden til folk.

Jeg var lige ude og køre, jeg prøver så at trykke på bremsen flere gange lige efter hinanden. Og det resultere så i at jeg kan trykke op til 2x ca i Træk før bremsen næsten bliver lige så hård som en sten. ca 2-3x også skal der meget til før man kan mærke bilen bremser og der skal så trykkes til. Men køre jeg så bare 5 sek mere, og bremser en gang, fungere bremserne fint nok, men trykker jeg flere gange efter hinaden så bliver bremsen hård som en sten.

Jeg har tjekket bremse olie, der er rilig. Men det vil så sige at der er en bremse slange som er defekt?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Kim B Olesen »

Prøv nu lige at slappe lidt af ;) vent nu på den fejludlæsning - det lyder ikke som om du ved hvad du skal kigge efter, og så kan sådan set kigge til nytår uden at finde ud af noget ;)
Hvis du får lavet en fejludlæsning, siger den hvad hjul det er galt med, eller om det er andet, så ved man hvor der skal kigges :)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: ABS & Advarselslampe lyser/blinker

Indlæg af Madsls »

Kim B Olesen skrev:Prøv nu lige at slappe lidt af ;) vent nu på den fejludlæsning - det lyder ikke som om du ved hvad du skal kigge efter, og så kan sådan set kigge til nytår uden at finde ud af noget ;)
Hvis du får lavet en fejludlæsning, siger den hvad hjul det er galt med, eller om det er andet, så ved man hvor der skal kigges :)
Jo jeg gøre heller ikke noget før en fejloplysning, men det kan da være en flækket/utæt bremseslange? Når man kun kan trykke 2-3 gange efter hinanden også bliver bremsen hård som en sten.? Men self spørgsmålet hvor. Hvis dette er tilfældet.
Besvar