Mislyd fra motor defekt leje i remstammer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Mislyd fra motor defekt leje i remstammer

Indlæg af Jakob J »

Hej

Lige kommet retur fra Kbh og da jeg drejer fra ved Nyborg kan jeg tydeligt høre, at bilen ikke lyder som den plejer. Den har en underlig mislyd omkring 2200-2400 omdrejninger. Både indkoblet og i frigear.
Jeg synes dog også, at den synger mere end den plejer, når den er tilkoblet. Både ved motorbremsning og alm kørsel.

Jeg har taget en video som kan ses her:



Nogen bud:?

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Senest rettet af sussi man 23. nov 2015 12:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift rettet til mere sigende
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Jeg kan tilføje at lyden nærmest lyder som en rundsav :(

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Den lyder uomtvisteligt anderledes end den plejer. Har kørt +200 kkm i den så er helt sikker :)

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Mangler ikke trækkraft.

Når den står i tomgang kunne den godt lyde til at have en mislyd omkring ribrem. Generator er skiftet for nyligt. Om det er den samme lyd som lyder rundsavsagtigt omkring 2200 omdrejninger er svært at sige.
Har lige taget en ny video med nedrullede vinduer. Noget nemmere at høre "saven" :)

https://youtu.be/66QIBobnCkM

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Rasbi »

Kan sagtens høre forskel. Det er den symaskine (eller rundsav) agtige lyd som er blevet højere/værre

Har tit tænkt på hvad det er som giver lupoen den motorlyd, så er spændt på at høre hvad der er galt :)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er sgu ikke nemt uden at stå ved bilen, men det lyder da ikke rigtigt i hvert fald :?
Det kan jo være alt med lejer i der kører med motoren rundt :? Hvis du har et stetoskop er det bare at begynde og lytte, ellers prøv at pille remmen af til generatoren, så ved du i hvert fals om det er remstrammeren eller generatoren, ja - ved godt du skrev ny generator, men den kan jo også være gået til ;)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Andreasf »

Interessant!

Jeg havde en defekt remstrammer til generatorremmen der gav ca. samme effekt - jeg ville umiddelbart starter dér :)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Andreasf skrev:Interessant!

Jeg havde en defekt remstrammer til generatorremmen der gav ca. samme effekt - jeg ville umiddelbart starter dér :)
Også mit bedste bud inden jeg har skilt det ad ;)

Prøver lige Kims trick først.

Har I iøvrigt et godt tip til nem aflastning af remstrammeren? Kan huske den var pænt stram, da jeg skiftede termostaten...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Hvis du har et stetoskop er det bare at begynde og lytte
Hvis du ikke har, så afsted til Biltema, de har :D :D
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Thore J »

Et trick... 2 fastnøgler - den anden med gaflen i ringen på den første, så får du moment nok... og husk at smide en dorn i, så er det MEGET nemmere når du skal montere igen..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

En fastnøgle 16mm passer, på med tingen, så sætter du den lige rigtigt så du kan forlænge den med en 15 mm fastnøgle, så sjal du kun have ca halvt så hårdt ved ;)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Fejlen er fundet.

https://youtu.be/4a3d4PWhTR8

Bolten der holder rullen sidder godt fast, så jeg stikker nok af til Thansen efter en ny i stedet for at skifte lejerne. Den har trods alt også fulgt bilen 415 kkm.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - den er da i hvert fald færdig :lol: de plejer at sidde så godt fast at jeg svejser en møtrik på :?
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Jeg borede den lige af i stedet. Prøver sgu lige med et par nye lejer så jeg slipper for en lang køretur i dag.
Jeg bliver så nødt til at bruge en anden bolt så håber der er plads til den ;)

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er absolut ingen plads, det er derfor der sidder den model bolt ;) men du kan skrue en alm bolt og så slibe den næsten helt ned bagefter !
Jeg plejer at slibe et par mm af kanten af hjulet ,så du kan komme lidt tættere på, så er det "kun" nødvendigt med 3 skiver ved hver bolt :?
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Så spiller den igen. Stille som en Ninja :D

Det er dette leje https://www.thansen.dk/product.asp?n=17 ... 1709641941
Res.nr. 14455455300.
Der skal bruges 2 stk. :)


Om det er en nødløsning eller ej. Tja. Havde jeg kunnet finde en ny original strammer på en høj hellig søndag, havde jeg gjort det. Jeg vil dog ikke blive overrasket, hvis den her løsning holder næsten lige så godt. Så et temperament spørgsmål ;)



Billede

Billede

Billede

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Senest rettet af sussi man 23. nov 2015 17:10, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Opdateret med link og reservedelsnr.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Jakob J »

Jeg sleb i øvrigt bolt hovedet plant med kanten af hjulet, men ingenting af hjulet. Smed 2 alm og en fjederskive under. Det var nok :)

Lejer er fra Thansen til 60 kr/stk.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mislyd fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Ligner meget den løsning jeg plejer at bruge :lol: min har kørt ca 130000 km med denne løsning ;)
Besvar