Grundjustering af L3L fejl 12

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af Brabus »

Hej.

Skulle grundjustere en Lupo 3L fra 2001 og startede med koblingen som havde en start værdi på 1,53 Volt
Den koblede fra start ret hårdt til og trak kraftigt fremad, bare ved slip af bremsen.
Jeg fik så justeret den ind til 1,90 Volt, men her virkede det som om den filede en hel del kobling inden den koblede helt til.
Jeg gik så videre til grund justeringen og da den var færdig med de 28 gearpunkter, skrev den fejl 12 og kunne så ikke komme videre.

Nu ville bilen så efterfølgende slet ikke reagere på speederen nogle gange som om den gik i en slags fejltilstand.
Og den havde problemer med indkoblingen til 3 gear. Til sidst ville den så slet ikke starte og det endte med jeg måtte give op da grundjusteringen ikke kunne gennemføres uden fejl 12 opstod og dermed kunne bilen så ikke køre mere.

Men kan det virkeligt være rigtigt man ikke kan gå tilbage til udgangspunktet hvor bilen jo lige havde fungeret og at grundjusteringen kan gå så galt at bilen slet ikke kan køre?

Det her er den anden bil jeg prøver at grundjustere så jeg er ikke så erfaren med det, men har fulgt manualen slavisk.
Nogle gode ider?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af doktorfrank »

Hej Brabus
Ja, det er klassisk - når du har skruet på koblingsspændingen og derefter får RTFM 12 ved grundindstillingen, er der ingen vej tilbage. Kun en vej frem: Find årsagen! Og det kan jo være alt fra kødbenet på gangstelleren til fx et koblingstrykleje, der er begyndt at give efter eller kæntrer på føringsrøret. Slør i den øverste arm på gangstelleren er også en mulighed.
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af sussi »

Søg evt. på
RTFM 12
I min signatur
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af Brabus »

Takker for svar, det var også min oplevelse af jeg faktisk måtte stille koblingen tilbage uden for tolerence området ned på de 1,53 volt igen før jeg kunne få gang i bilen.
Men så vil gearindstillingen stadig ikke fungere.
Så noget med den kobling må der være galt... :roll:

Men han er sent videre til JP auto i Havdrup der er ekspert i dem, så den kommer i gode hænder :mrgreen:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af Qaxius »

Problemet med guiden til grundjusteringen, er at den ikke præciserer problematikken omkring slør i gangstellerarmens to kuglehoveder.
Er der slør her, så får du RTFM.
I kunne ha skiftet armen selv, komplet, for under 600kr.
Nu kommer det til at koste meget mere.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjustering af L3L fejl 12

Indlæg af Brabus »

Ja, det var også den arm den var gal med. Er nu skiftet og grundjusteret og det spillede :mrgreen:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar