Lupo vil ikke starte. Motorstarter reagerer ikke (løst)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lupokash
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 31. jul 2015 10:37
Geografisk sted: Aabenraa

Lupo vil ikke starte. Motorstarter reagerer ikke (løst)

Indlæg af lupokash »

Vil lige dele min oplevelse så andre kan spare lidt tid hvis de har det samme problem :)
Det skal siges, at jeg aldrig har pillet ved biler (ud over at skifte anlæg) til jeg fik lupoen og nu efter 5 mdr, føler jeg mig næsten som færdiguddannet mekaniker :D Det er jeg dog nok langt fra hvorfor nedenstående kan være behæftet med fejl. Er der ting der kan laves smartere eller bedre vil jeg naturligvis gerne høre om det. Din feedback vil være værdsat ;)

Da det begyndte at blive koldt i vejret blev det sværere og sværere at få gang i den lille lupo. Lysene i instrumentbrættet gjorde som de skulle; lyste op og gik ud efter et stykke tid. Hydraulikpumpen kørte, men når man satte tænding på skete der intet. Motorstarteren reagerede overhovedet ikke. Efter et stykke tid (5-10 min) kunne den så starte fint igen.
I starten var det ret sporadisk hvornår bilen ville starte og ikke ville starte, men til sidst, efter en kort tur ville den bare ikke mere.
Jeg søgte i fora og kunne se at andre havde haft lignende symptomer men uden en klar løsning på problemet.
Jeg måtte derfor gå den tunge vej og studere lednings net og læse "self-study" (super gode informationer i den self-study).
Det tog mig et par dage, men jeg fik problemet løst og det viste sig at være ret nemt og simpelt.

---------------------------------------------------------------------På side 72-75 er beskrevet det specielle ved starteren i en lupo 3l. ------------------------------------------------------
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf

--------------------------------------------------------------------- En god video til fejlsøgning på selve motorstarteren ---------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=n-RzcsdFoRQ

--------------------------------------------------------------------- En god video til fejlsøgning på det elektriske kredsløb til motorstarteren ---------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=dGem9YsjCRQ

---------------------------------------------------------------------- Lidt forklaring på de forskellige betegnelser i et eldiagram---------------------------------------------------------------------
http://talentvejen.nu/wp-content/upload ... elser1.pdf


Hvis motorstarteren ikke reagerer kan der som udgangspunkt være 3 ting galt.
1. Der er et problem med selve starteren.
2. Der er et problem med ledningsnettet.
3. der er et problem med "Electronic manual gearbox control unit"

At finde frem til hvilken fejl der er tale om kan gøres ved at følge youtube videoen til fejlsøgning af det elektriske kredsløb til motorstarteren.

Jeg fandt frem til, at min lupo ikke ville starte pga. en defekt "Starter motor control unit", som er den lille sorte box der sidder for enden af starteren.
Som man kan læse i "self study" er den sorte box der for at regulere spændingen under opstart så motorstarteren starter "langsomt" i stedet for at "hugge" igang. Detter for at forlænge motorstarterens levetid når der køres "eco" (mange start/stop). Men den sorte box holder ikke så længe som startermotoren og man kan tilsyneladende ikke købe den særskilt (smart) så ideen synes jeg er lidt "lala". Den sorte boks kan imidlertid sagtens undværes. Så er den defekt kan den blot pilles af. "Starter-ledningen" skal så bare monteres direkte på solenoiden, så den fungerer som en normal starter. Og voila'! Så starter Lupoen igen, ganske uden problemer (også i koldt vejr).

Håber det ku bruges! :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte. Motorstarter reagerer ikke (løst)

Indlæg af 383CI »

Godt gået og god stil at dele detaljeret.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo vil ikke starte. Motorstarter reagerer ikke (løst)

Indlæg af sussi »

Solenoiden, er rettet i dit indlæg ;)
Tak for tilbagemeldingen :D
Din løsning er tilføjet i FAQ
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar