Forbrugsmåler upræcis

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af marx3 »

Jeg har haft min '04 3L i 3 år og kørt knap 90.000 km i den.
Jeg udregner faktisk forbrug næsten hver gang jeg tanker. Medt for at holde øje med om det pludselig falder: tid til at servicere bilen osv.
Jeg kører omtrent 25-26 på literen i snit, men forbrugsmåleren i bilen ligger altid på 3.5-3.6 liter pr 100 km.
Er denne upræcished en typisk ting på Lupo?
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af sussi »

JA Ikke på alle, men på mange.
Husker du at nulstille
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af Rasbi »

Du kan hente og installere den app der hedder spritmonitor. Hver gang du så har tanket, skriver du lige tankede antal liter samt hvor langt du har kørt ind. Så der styr på det p*s.

Min lupo tror også den kører lidt længere på literen end hvad den egentlig gør :D ca. 0,2 l / 100 km.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af Thore J »

Selvom om det har været kendt i årevis, så er det måske nu at vi skal rejse sagen i medierne.. Det er jo sikkert noget VW har gjort med vilje for at snyde på vægtskålen :roll:

VW afsløret i ny sag om snydesoftware :lol: :lol: :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af doktorfrank »

Hvad værre er: Aldrig har nogen taget sig tid til at anholde fabrikkerne mht fejlvisning på speedometret. Selv med helt nye dæk i standard-dimensionen viser km-tælleren rundt regnet plus 3-5 procent. Det forbedrer selvsagt øko-tallet tilsvarende. Og har vel tillige en (smule) uheldig indflydelse på gensalgsværdien - ja, ja, skostørrelsen er her i småbørnsformat; det er jo svært at hamle op med overdrivelser på 10-20-40 gange (eller hedder det underdrivelser, når det handler om NOx-værdier?)
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev:Hvad værre er: Aldrig har nogen taget sig tid til at anholde fabrikkerne mht fejlvisning på speedometret. Selv med helt nye dæk i standard-dimensionen viser km-tælleren rundt regnet plus 3-5 procent. Det forbedrer selvsagt øko-tallet tilsvarende. Og har vel tillige en (smule) uheldig indflydelse på gensalgsværdien - ja, ja, skostørrelsen er her i småbørnsformat; det er jo svært at hamle op med overdrivelser på 10-20-40 gange (eller hedder det underdrivelser, når det handler om NOx-værdier?)
:oops:

Det er EU der siger speedometeret skal vise for meget. Det gør alle.
Bilen/Lupoèn ved godt hvor hurtigt den køre.
Husker ikke hvilke måleblokke det er det udlæses I, men der værdien den reele hastighed, ifølge gps.
Så det er en kalkuleret fejlvisning for at folk ikke skal køre for hurtigt.
Med 2000 o/min køre bilen 100km/t i 5 gear, ligemeget hvad speedometeret viser, selvfølgeligt underhensyn til dækslid. Mit speedemeter viser tæt på 108 så det er jo ikke en ubetydelig fejlvisning.

Uden at vide det kunne jeg ikke forestille mig at der er fejlvisning på kilometertælleren.


Jeg køre iøvrigt 26,5km/l udregnet med en Øl måler på 3,9-4 men den kan heller ikke nulstilles fordi der sidder fartpiloten i knappen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af Thore J »

383CI skrev: Det er EU der siger speedometeret skal vise for meget. Det gør alle.
Jeps, De må vise op til 10% + 4km/t for meget, men aldrig lidt!!!!...

Men min Charger (US-spec!) viste faktisk næsten præcis 2,5 % for lidt med OEM-dækstørrelse.. :shock:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af marx3 »

Ok, tænkte nok at det var en klassiker at ØL ikke stemte helt overens med virkeligheden.

Nulstiller ØL næsten hver gang jeg tanker.
Mht APP: Jeg har en fix lommeregner på min telefon ;-) ;-)
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af doktorfrank »

@/383CI:
Du misforstår mig lidt. Det er ikke hastighedsangivelsen jeg taler om. Den har jeg tidligere deltaget i debatter om. Jeg taler om, at speedometerets km-tæller snyder til bedre øko-oplevelser, end den reelle ved at fortælle computeren at bilen har tilbagelagt 1050 meter for hver km.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Forbrugsmåler upræcis

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Alt dieselforbrug ved hastigheder under 3km/t medtages ikke i regnestykket i bilens motorstyrrenhed. Det betyder temmelig en del hvis du kører meget bykørsel med kold motor.

Hvis du har dieselfyr i vognen, medgår forbruget til dette ikke i regnestykket.

Hvis bilen på en eller anden måde er 'tunet' udenfor motorstyreenheden, medgår det ikke i regnestykket.


/(
Besvar