Bagagerums pære advarsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

Det hele begynde da jeg skulle køre ud til min far D23-Oktober Altså igår. Kl 18.15 ca Der lyser mit bagagerums pære i instrument brættet, med at mit bagagerum ikke var lukket. Ok Tænkt så at det jo fordi jeg ikke har lukket den, jeg går ud og smækker den i så den er lukket, men den blev så ved med at lyse. (Jeg har kørt i den flere gange den dag og der var intet før jeg skulle ud til min far)

En anden ting jeg så opdaget var at den viser en svag belysning ca 50% minder en når der er fuld kraft på når bagagerummet er åbnet og når det så er lukket ca 50% svag i forhold til når den er åben.

Men en anden ting som jeg så opdaget for et par dage siden, var at da jeg skulle ud og køre og bilen have stået natten over. Jeg sætter nøglen i, også sætter tænding i og AIRBag lampen lyser ikke som den altid har gjort og hvor den så slukker efter kort tid. Dette gjorde den så ikke denne gang der var der intet liv i den, jeg tænkt øhm, er der noget som er gået galt? Men så stoppet jeg ind til siden og lige slukket bilen i 5 sek, også prøvet jeg igen, her kom så AIRbag lampen så frem som den skulle. Og slukket efter et par sekunder igen som den normalt har gjort ved mig.

Men andre ting jeg også lige opdaget da jeg køre ud til min far igår hvor det var mørkt var at mit lys lige kan finde på at nedsætte effekten på omkring nok 5% mindre en det skal i et split sekund også det på fuld power igen. Men ja 5% lyder ikke af meget, men man kan lige skæmte det og det gjorde den så en 5-10 gange der ud.

Men nogle som kan have nogle ideer til hvad det kan skyldes? Muligt det kan være generatoren? Eller computer fejl?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af 383CI »

Underlige el fejl kan komme fra baglygterne, hvis der er en løs forbindelse eller en pære/tråd der er sprunget.
Det er også et semi kendt problem at der kommer overgang i ledningerne der går i den gummislange der går fra taget og over i klappen.

Både Lupo 1&2 har blinket lidt med lyset når store strømforbrugere kobler ind. Det kan være pumpen og/eller abs blokken, hvad det kommer af ved jeg ikke, ud over begrebet spændingsfald som jeg engang læste en masse om.

Du kan også have en løs/dårlig forbindelse på en sikring. Der kommer sådan en træls belægning på dem med tiden, så tag dem ud en efter en og rengør/skift dem, også de store i maskinrummet.

Tjek batterispændingen når bilen er stoppet, i tomgang og med f.eks. 2000 o/min, så har du en ide om stand på det og på generator.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af sussi »

Hvor gammelt er dit batteri?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Vyffe »

Kan vel også bare være kontakten der registrerer om bagklappen er lukket som fejler. Kan være grundet skidt eller dårlig forbindelse. Har haft samme fejl for 2-3 år siden. Rensede kontakten og dens modpart, og væk var fejlen.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

Vyffe skrev:Kan vel også bare være kontakten der registrerer om bagklappen er lukket som fejler. Kan være grundet skidt eller dårlig forbindelse. Har haft samme fejl for 2-3 år siden. Rensede kontakten og dens modpart, og væk var fejlen.
Ja den knap har jeg så kigget efter men uden held. Men hvor skal man finde den kontakt henne?
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:Hvor gammelt er dit batteri?
Det ved jeg så desværre ikke Sussi. Jeg har ikke skiftet batteriet i de 3 uger jeg har haft min bil i. Og manden jeg købt den af har ikke nævnt noget i hans annonce, eller sagdet noget til mig da jeg købte den. Men kigger jeg i bagagerummet og åbner lemmen ned til det, og fjerner den sorte boks, ser batteriet helt nyt ud. Men det har jo så også været dækket inde og det kan man sikkert ikke regne med.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

Men idag har jeg så kørt 250 km i bilen, første tur 125 km til en ven, hvor bagagerums lyset så slukker som det skal. Men da jeg så skulle hjem, starter problemet så forfra. Kommer ca 30 til 50 km væk fra min vens adresse også slukker bagagerums lyset sig igen. Kan dette så siges at det er sikringerne jeg skal tjekke efter.? Der er ingen andre lys i instrumentbrættet som lyser udover ECO mode. Når bilen har været tændt i mere en 10 sek.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af sussi »

Kontrollampen for bagagerum, sandsynligvis din kontakt der er slidt/beskidt, og det har ikke noget med batteriet at gøre.
Det var dit sidste spørgsmål med lyset, der evt. kunne referere til et "slidt" batteri, men det finder du ad af når det bliver -20 grader ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:Kontrollampen for bagagerum, sandsynligvis din kontakt der er slidt/beskidt, og det har ikke noget med batteriet at gøre.
Det var dit sidste spørgsmål med lyset, der evt. kunne referere til et "slidt" batteri, men det finder du ad af når det bliver -20 grader ;)
Nåå ok den måde jo, kan man ikke få det tjekket ved sin mekaniker? Jeg skal nemlig til min mekaniker mandag og have skiftet dæk, så hvis han kan så kan han lige tjekket det. :)

Men Sussi, du skulle vel ikke vide hvor den bagagerums knap skulle være.?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Den sidder i bagklappens låsekasse ;)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bagagerums pære advarsel

Indlæg af Madsls »

Kim B Olesen skrev:Den sidder i bagklappens låsekasse ;)
I låse kassen, Så det vil sige jeg skal have hele låsen af? Eller bare afmontere skjoldet som skjuler låsen ved bagagerummet?
Besvar