ECO or not?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Fitze
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 07:08
Geografisk sted: Gilleleje

ECO or not?

Indlæg af Fitze »

Hej Alle,

Jeg er blevet den glade ejer af en Lupo 3L, jeg er stadig lidt på lege stadiet med at få den til at køre så langt som muligt. Pt. har jeg lidt problemer med raslen ved 1000 omdr. men jeg går stærkt ud fra at dette problem bliver rettet på garantien.

Men nu til emnet, jeg har observeret at jeg faktisk har nemmere ved at få Lupoen til at trille langt hvis jeg slukker for ECO? min vej på arbejde er lidt vekslene så jeg ligger mellem 60-90 km/t, jeg kan forstille mig at hvis man ligger konstant på 100-110 km/t på motorvejen, så er situationen sikkert anderledes, men ikke desto mindre virker det til at det er meget nemmere at få bundtrækket med når ECO er slukket.

Er der andre der har observeret at de faktisk kan køre længere med ECO slukket?

Martin
Lupo 3L 2002, 305.000,
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: ECO or not?

Indlæg af Mukker »

Hvordan måler du, at du kører længere med eco slået fra?
Naturligvis får du mere bundtræk med eco slået fra. Eco off = fuldt antal hk til rådighed + flere omdr. Inden næste gearskift
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: ECO or not?

Indlæg af Thore J »

Hmm... det må være noget med tilvænning at gøre.. for netop omkring 60-90 i eco-mode .. så burde man snildt kunne hive 33km/l ud af den..
og naturligvis er der mere træk i bilen med 61 HK mod 41 HK (det er jo næsten 50% mere!).. men pas på det bundtræk det er bla. det koster på forbruget.. læs om økokørsel her.. Sussi har lavet en fin guide viewtopic.php?f=22&t=2692
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Fitze
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 07:08
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ECO or not?

Indlæg af Fitze »

Jeg har målt det direkte i selve bilen, men da det skiftevis er min kone og mig selv der kører, så er det ikke over en hel tank.

Min umiddelbare fornemmelse når jeg kører er bare at jeg kan få den til at trille længere, så det var ligeså meget for at høre om andre havde haft samme oplevelse.
Lupo 3L 2002, 305.000,
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: ECO or not?

Indlæg af Thore J »

Fitze skrev: Min umiddelbare fornemmelse når jeg kører er bare at jeg kan få den til at trille længere, så det var ligeså meget for at høre om andre havde haft samme oplevelse.
I så fald er der noget galt med din bil.. I eco-mode kobler den ud man slipper speederen, hvilket den ikke gør med eco-mode slået fra..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Fitze
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 07:08
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ECO or not?

Indlæg af Fitze »

Hov, med Trille mente jeg køre længere, min fejl.
Lupo 3L 2002, 305.000,
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: ECO or not?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg mener det har rigtigt meget med kørestilen at gøre om man kører langt i eller uden ECO ;)
Hvis man kører i ECO skal man huske at slippe speederen laaaang tid før, gør man ikke det, sluger det hurtigt !
Jeg kørte altid i ECO førhen, men bruger det aldrig længere :)
Desuden mener jeg det slider for meget på føringsrør/udrykkerleje (som i forvejen er lidt et svagt punkt på L3L) da det jo koster en ekstra ud/indkobling hver gang man slipper gassen :?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ECO or not?

Indlæg af Atjuh 3L »

Kører altid med ECO slået til.

Jeg får en tilfredsstillelse uden lige, næsten :D , når bilen går ud ved stilstand.

Det er hændt en sjælden gang at jeg er kommet lidt sent hjemmefra, og så bliver alle hyphestene sluppet løs, men det er mere undtagelsen end reglen.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ECO or not?

Indlæg af doktorfrank »

Systemet tilfresstiller min indbyggede ambition om at bruge den tekniske udrustning helt ud i hjørnerne. Jeg bruger ECO til og fra efter omstændighederne, jeg sparer nedgearinger ved at skubbe stangen i N, jeg bruger ECO knappen i min A2 flittigt, fordi den sidder så hensigtsmæssigt placeret lige nedenfor gearstangen, og jeg kører manuelt med fx overspring af 4. gear under op- og nedgearing … og sikkert meget andet "avanceret". Det er sjovt og giver en dejlig fornemmelse af at lege med en masse teknik, som alle de andre måtte savne, hvis de vidste, hvad de mangler.
Og økonomien?……Den er den samme uanset om jeg gør det ene, det andet, det tredje …. eller ingenting.
Jeg tror, at hovedsagen i ECO er skruet sammen, så der er gevinst under lige nøjagtigt de målebetingelser, som er forudsætningen for at ramme de "tre liter pr. et hundrede kilometer" og som muligvis ikke har ret meget med daglige kørselsbetingelser at gøre …… HOVSA minder det ikke lige (u)lovlig meget om noget helt aktuelt???
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ECO or not?

Indlæg af sussi »

Godt spørgsmål ;)
Jeg vil garantere for at man kan køre nogenlunde lige langt med/uden Eco, det er blot et spørgsmål om den rigtige kørestil.
Kører man uden, skal man slavisk følge reglerne i "Kør grønt", det skal man ikke med Eco, her skal kørestilen modificeres bl.a. m.h.t. friløbet.
Dog burde man kunne køre en smule længere på literen i Eco, men igen beroende på kørestil.
Jeg skifter meget mellem med/uden, og uden at køre dicideret morfar, har jeg ikke været under 30Kml. i over ½ år.
Ingen ture er på under 10km. og ca. 90-95% landevej.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ECO or not?

Indlæg af Atjuh 3L »

Glemte at nævne: Alle tre går ca. 26 i snit, så det har nok en del med kørestil og så vores mange småture at gøre.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ECO or not?

Indlæg af sussi »

Jeg har lige i indlægget ovenover tilføjet:
Ingen ture er på under 10km. og ca. 90-95% landevej.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar