Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af kumse »

Hel derude

Lang historie kort: Min lupo har siden jeg købte den 2013 rusket ved nedbremsning i ECO program, jeg har prøvet alle tænkelige kneb: SANGEN, Koblingscylinder, udskifte hyd. væske, trykkugle, grundindstillet, ny gearolie mm. Senest har jeg udskiftet kødben på krængningsstabilisator. Jeg fandt en lignende tråd her:
viewtopic.php?f=13&t=5026

Den har jeg fulgt nøje med i, og er her kommet frem til jeg skal fokusere på trækaksler/drivline, hvor jeg synes jeg kan mærke slør når jeg løfter den op på en lift.

Bilen havde kørt 120tkm ved køb i 2013, og har nu kørt 167tkm.
Min oprindelige tråd kan læses her:
viewtopic.php?f=13&t=3860
Video med optagelse af rusken i kabinen kan ses her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_0735.MOV
https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_0740.MOV

The 1mil. $$$ question er så, hvad og hvor meget bør jeg skifte. :geek:

I ETKA kan jeg se følgende:
Billede
1. Komplet trækaksel, her har jeg fundet højre og venstre komplet fra SKF i Tyskland til fornuftig pris, cirka 2200kr
9. Trækakselskål, tripodeled, 1099kr stk hos VAGshop.dk ... :shock: Av min pengepung

Hvad vil i mene jeg bør skifte, og hvad er acceptabelt mht. slør når jeg rokker i hjulet i løftet tilstand? Jeg kunne eventuelt tage et videoklip

I ElsaWin ser det ud til at være nogenlunde ligetil at skifte trækaksel: Af med bærekugle, af med møtrik på trækaksel, sving støddæmper og spindel ud og hiv trækaksel af. Er Trækakselskålen lige til at fjerne når 8. skrues ud? Det ligner der skal specialværktøj til desværre :roll:
Billede
Billede
Billede

Hilsen Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af Thore J »

Du skal slet ikke skifte noget, førend du har fundet fejlen- eller alle fejlene!!!! 8-)

Jeg synes ikke at det er ret langt din bil har kørt ift. at det skulle være trækakslerne som er slidt op, så derfor ville jeg forsætte jagten efter andre fejlkilder..

.. i øvrigt - måske er det mig som har misset det - men jeg kan ikke se i den lange tråd du linker til at motorophængene bliver nævnt.... Er dine motorophæng blevet set (ordentligt) efter..??? Hvis et eller flere af dem ikke er ok, så kan den ruske under motorbremsning (i ECO kun!).. gummi bliver træt med tiden, og alderen kan din bil ikke løbe fra..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af kumse »

Hej Thore

Tak for dit svar. Det vil jeg lytte til!
Du har ret, jeg er i tvivl om det er det rigtige jeg har sporet mig ind på. Jeg har købt et brugt bagerste motorophæng og har til at ligge, men ærligt talt kan jeg ikke blive klog på hvornår et gummiophæng er defekt, andet end hvis der tydelige aldersspor som feks. sprækker eller revner i det.
Jeg kunne sådanset godt prøve at skifte det.
Hvordan ville du angribe det hvis det var din Lupo der havde samme fejl?

Gad vide hvor jeg kan finde tolerancen for slør i trækaksler og trækakselskål ved tripodeled?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af sussi »

kumse skrev:Gad vide hvor jeg kan finde tolerancen for slør i trækaksler og trækakselskål ved tripodeled? Vh Thomas
Tror jeg ikke du kan, hvis det slasker når det er skilt ad, er det nok for slidt, men har du kontrolleret at der er fedt og ikke "vand" i.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af kumse »

hej sussi

Ok, så jeg kan læse mig til din anbefaling er at pille trækakslerne af og skille det ad for at inspicere standen af det?

Jeg synes godt nok jeg er endt i en blindgyde, hvor byt til nyt er den eneste mulighed, hvad enten det gælder motorophæng eller trækaksler mv.

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af Rasbi »

På det billede du har lagt op hvor tang nummer 3340 er på, ser du koppen og den gummimanchet som indkapsler fedtet til tripoddeledet. Som tiden går bliver det fedt helt blandet med vand og snask og dit tripodeled vil slides. Derfor kan det være en god ide at tage trækakslerne ud og rense koppen og fylde nyt fedt derind (trækaksel-fedt).

Den måde jeg har kontrolleret mine trækaksler på, er ved at tage fat i koppen (med den ene hånd) og så rotere hjulet frem og tilbage (med den anden hånd). Så kan du mærke om der er slup i det. Ved ikke hvor meget der må være, men min og en kammerats havde en smule "slør" og de kører fint.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af sussi »

Lige præcis Rasbi.
Der "skal/må" godt være en lille smule slør/slup, det er bare vigtigt at der er masser af det rigtige fedt i, og ikke kun vand/snask.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af kumse »

Tak for jeres svar alle sammen

De bliver værdsat

Er det rigtigt forstået jeg kan fjerne spændebåndet, og skubbe manchetten lidt, rense koppen, og fylde med korrekt mænge fedt og så montere et nyt spændebånd, eller kan det genbruges. Nr 7 - Part Nr. "N 10483701"

Jeg må indrømme, jeg har lidt svært ved forstå hvordan det at tilføje fedt i inderste lejeskål direkte kan fjerne raslen af den grad jeg oplever, hvor hele instrumentbordet hopper / rusker.
Jeg kan kun forbinde det med at udskifte fedtet ville kunne modvirke øget slid. Jeg tror desværre Lupoen har kørt så længe at der må være en mekanisk defekt et sted.

Hvordan kommer jeg videre med at undersøge motorophæng, uden at lave byt til nyt på alle 3?
Jeg har købt et brugt bagerste motorophæng, jeg eventuelt kunne prøve at montere.

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvis du med bagerste mener det der er under bilen, så prøv da med det.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af Rasbi »

kumse skrev:Tak for jeres svar alle sammen

De bliver værdsat

Er det rigtigt forstået jeg kan fjerne spændebåndet, og skubbe manchetten lidt, rense koppen, og fylde med korrekt mænge fedt og så montere et nyt spændebånd, eller kan det genbruges. Nr 7 - Part Nr. "N 10483701"

Jeg må indrømme, jeg har lidt svært ved forstå hvordan det at tilføje fedt i inderste lejeskål direkte kan fjerne raslen af den grad jeg oplever, hvor hele instrumentbordet hopper / rusker.
Jeg kan kun forbinde det med at udskifte fedtet ville kunne modvirke øget slid. Jeg tror desværre Lupoen har kørt så længe at der må være en mekanisk defekt et sted.

Hvordan kommer jeg videre med at undersøge motorophæng, uden at lave byt til nyt på alle 3?
Jeg har købt et brugt bagerste motorophæng, jeg eventuelt kunne prøve at montere.

-Thomas
Nej men en dårlig trækaksel kan godt lave rystelser........ Tror dog også mest på et af motorophængene.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Re: Nu skal L3L ruskeri i ECO til livs

Indlæg af Finniqan »

Trækaksler kontrollerer du ved stilstand at dreje alt det den kan til venstre og så sæt hårdt i gang. Lyder lyden som klonk klonk klonk etc. har du fejlen.
Gentag i bakgear. Drej derefter skarpt til højre. gentag kraftig start. gentag bakgear.

Er det ikke tydeligt hvor det kommer fra Så er det motor/gearkasse ophæng.

Dit dæk kan være sprunget i karkassen indvendig. Hvis det er tilfældet siger det snart bang når det er blevet varmt ved 110 km/t.

Kan også være en brændt ventil i udstødningsiden eller en defekt abs føler/(ledning), men den tror jeg ikke på..

Har du tjekket dine skiver for skævhed?

Er det kun i ecu mode? For så skal du tage en tjekliste og så sammenligne hvad der er slået til i ecu mode. Fejlen er ikke i systemet for normal kørsel så?
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Besvar