taber meget kølervæske + klonk fra undervogn foran.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
felio
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre 30. jan 2015 23:49
Geografisk sted: Århus

taber meget kølervæske + klonk fra undervogn foran.

Indlæg af felio »

Hej

Håber at der er nogen der har en god idé til hvad der er galt eller kan hjælpe.

Min Lupo fra 2002 blinker med inspektion service, men lige før det skiftede, dagen før faktisk, skiftede jeg støddæmper foran og fjedre hele vejen rundt.
Der var gevindundervogn på før, som virkede fint, men var for lav.
I motorrummet hvor man skruer støddæmperen fast, ser det ud til at spændeskiven gaber lidt i den ene side, men den kan ikke spændes mere eller rykkes.
Inde i lejet i konsollen sidder der en lille bred ring, der kan tages ud, men ved ikke om den skal være der, men fjedrene er ret løse i forvejen, og jeg behøvede slet ikke fjederklemmer alligevel, da de skulle på.
Nå men det kører ok..

Det værste problem nu er, at efter jeg efterfyldte en lille smule kølervæske til omkring max., er der sket det en uge efter, at den taber rigtig meget kølervæske.
På vej til arbejde en dag var det en halv liter der skulle på. Den begyndte at blinke i instrumentet ca. halvvejs af de 30 km.
Dagene efter havde jeg kortere afstand til job, i Århus, med meget bykørsel og der brugte den igen en halv liter på 6-7 km!

Idag kørte jeg hjem, 30 km, og havde masser af vand med, og der havde den kun brugte det halve, altså ca. 200 ml!
Jeg kørte af motorvej hjem.
Efter jeg kom hjem efterfyldte jeg igen til max og kørte en kort tur ned til købmanden på sammenlagt 3 km.
Da jeg kom hjem var væskestanden på min.!
Så den bruger mest på korte ture med især bykørsel og taber mindst på lange ture med især motorvej/landevej.
Min teori er at der er hul i en slange eller lign., og hvis kølervæsken kører for langsomt rundt, så mister den det hurtigere. Hvis det er tilfældet at væsken løber hurtigere ved hurtigere kørsel.
Anden teori: Den øgede varme ved bykørsel fordamper mere væske, selv på korte ture.


Der er ikke hverken vand i olien (skum) eller olie i vandet.
Der er ikke nogle umiddelbart synlige skader på kølerslanger, men jernrøret der kører ned fra hørje side af motoren og foran den, virker lidt rustent og afskallet.

Jeg har læst mange indlæg herinde, men mange ser ud til at have de modsatte symptomer :/
Der er absolut ingen røgudveksling og den kører og trækker og starter fint.

mvh Kasper
Besvar