Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af kumse »

Hej derude


Jeg har gennem den sidste uges tid bemærket at min Lupo har fået en sær lyd. Den giver nogle kliklyde fra motoren, de er så høje så de kan høres fra kabinen. Det lyder nærmest som en skrivemaskine.
De kommer kun når den er kold.
I dag lykkedes det mig at fange det på et lille videoklip.
Jeg har svært ved at lokalisere hvor det kommer fra, jeg gætter selv på venste side. (bemærk 1 minut henne i videoen starter hydraulikpumpen, og så går klikkeriet lidt amok)

Har i nogle ideer til hvad der er galt?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/286 ... G_2407.MOV

Lidt om bilen: Lupo 3L 2005 med 166000km på tælleren. Jeg har inden for det sidste år skiftet dieselfilter + returventil, efterfyldt hydraulik olie + grundindstilling.

/Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af ph. »

Det er sgu svært
men et langskud kunne være generatorfriløb
siger den det også hvis du får en til at gi gas og holde den på f.eks. 1.800.omdr. ?
følger kliklyd motoromdr. eller...??
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af kumse »

Hej ph, tak for dit hurtige svar!

Jeg har netop været ude og kigge på det igen, og kan fortælle følgende:

Eneste fejlkode er en fejl på gløderør kreds Cyl 1. Gløderør tror jeg næppe på kan foresage denne ret høje lyd.

Jeg forsøgte med at øge omdrejninger, og kan konstatere at kliklyden ikke følger omdrejningerne. Når omdrejningerne øges over tomgang forsvinder klikkeriet.
Jeg har aldrig rigtig forstået systemet med friløb på generator remhjulet. Kunne det tænkes det er friløbet den er gal med? (Jeg bemærkede i går, at når hydraulikpumpen kørte (strømforbruget øges) så klikkede den nærmest amok)


Jeg har fundet et Ruville generatorfriløb hvor jeg plejer at købe reservedele i tyskland, det burde der vist ikke være noget i vejen med? og så for 200.- :) http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5763/

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af ph. »

hvis du tager plast dæksel over motoren af (er bare trykket ned, så det er lige til at trække lige op) kan man så se generatorremmen?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af doktorfrank »

Er det ikke en smule forhastet, når et defekt gløderør straks afvises som en mulighed? Afhængig af temperaturen er gløderørene jo med et lille stykke ind i opvarmningen af forbrændingskamrene efter koldstart og jeg forestiller mig, at en forsinket antændelse på en af cylindrene vil får styreenheden til at øge indsprøjtningsmængden på den pågældende cylinder for at bevare rolig motorgang - måske med forøget "diesellyd" til følge. Hvor længe fortsætter klikkeriet efter koldstart?
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af Atjuh 3L »

Vil nu også umiddelbart mene generator relateret.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af kumse »

Tak for jeres svar.

@doktorfrank: den gør det mere og mere nu, og op til cirka 10 min efter start

Jeg overvejer at indkøbe ny generatorrem, remstrammer og friløb, og så skifte det hele. Bilen har fuld servicebog, men jeg ved ikke hvor langt remstrammeren har kørt.
I samme omgang vil jeg skifte gløderør.
Jeg er spændt på om det kan være selve generatoren, eller måske tandempumpen...



/Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af Atjuh 3L »

Har rigtig svært ved at få den lyd til at stemme overens med tandempumpen, men intet kan vel helt udelukkes :roll:

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af doktorfrank »

Så er gløderørsteorien ude af historien. Når du har hele 10 minutter til at stille diagnosen, anbefaler jeg et stetoskop, alt. en lille stålstang med en slange, der kan nå op i dit øre. Det gør det meget lettere at afgøre om lyden kommer fra generator, remstrammer, pumpe eller fx indvendigt i topstykket.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Høje kliklyde fra motorrum når Lupo er kold...

Indlæg af kumse »

Hej alle sammen


Så fik jeg skiftet generatorfriløb samt remstrammerhjul, og lyden er væk. Mange tak for jeres input

Iøvrigt skiftede jeg samtidig det defekte gløderør :) Motoren går mærkbart bedre ved koldstart :)

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar