Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
soeren3l
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 27. sep 2012 15:15
Geografisk sted: aalborg

Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af soeren3l »

Jeg har fået skifte begge trækaksler, men ikke de inderste skåle, bilen har kørt 240000 samme gearkasse.
Bilen siger et tydeligt klonk ved gearskifte især mellem 1 og 2 gear, der er sammen lyd hvis man slipper gassen og giver gas igen (uden gearskift), der kan også forekomme en ralle lyd hvis man slipper gassen, men der er ingen mislyde fra gearkasse ellers. Der er også skifte gear olie, der så fin ud og påfyldt 3.1 l.
Min mekaniker mener det sikkert er differentialet der er årsagen, da han ikke kunne mærke meget slør i akslen, men jeg tvilver lidt på det fordi der ikke er nogen mislyde ellers, så jeg hælder mest til at det de inderste aklser/skåle der bør skiftes?
Hvad er mest sandsynligt årsagen, de inderste skåle eller differentialet eller noget helt andet ?

Mvh søren
Lmfao
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:49
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af Lmfao »

Hvad med motorophæng eller moment arm på undersiden af gearkassen.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
soeren3l
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 27. sep 2012 15:15
Geografisk sted: aalborg

Re: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af soeren3l »

Det blev også tjekket idag, men der er ingen mislyde har man rykker i det ..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af sussi »

Hvorfor har du ikke fået skiftet tripoderne, det er typisk dem der raller. Det gør de også hvis de ikke er fyldt ordentligt og med det rigtige fedt.
Min v. rallede meget, der var kun noget vandigt grums i leddet, efter opfyldning med nyt fedt, var lyden væk.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af 2a2 »

løft den op - bloker først den ene og så den anden af de inderste skåle med tang og "nokke" akslen frem og tilbage - der må ikke være slør der overhovedet
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
soeren3l
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 27. sep 2012 15:15
Geografisk sted: aalborg

Re: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af soeren3l »

Tak for jers svar
Jeg har fået skiftet tripoder, begge sider har fået en Komplet aksel fra SKF inklusiv tripoder, men jeg har ikke skiftet de inderste lejeskåle (http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ejre-p-127
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Klonk lyde ved gearskift og motorbremsen/gas

Indlæg af doktorfrank »

Check det hellere uden at løfte hjulene fri af underlaget - slør er typisk mest mærkbart netop i den position, som drivlinjen indtager under normale belastninger/vinkler. Det er lettest med bilen over en grav.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar