Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af doktorfrank »

Ligesom jeg fik udtrykt min tilfredshed med min A2 med 375kkm på klokken skete det så: Den er blevet helt hysterisk!
På motorvejen igår gik den et øjeblik lidt urent i motoren, og efter nogle km løb omdrejningerne så pludseligt fra koblingen. Bare sådan lige pludseligt med konstant fart og så kortvarigt, at jeg måtte kontrollere på omdrejningstælleren. Tre gange på vejen til Hovedstaden … og to gange på vejen tilbage til Ringsted.
Idag steg hysteri-niveauet til ny højder efter en tur på ca. 30 km. Ved første opbremsning efter et par timers stilstand trak den pludseligt kraftigt til venstre, hvorefter ABS funktionen trådte til. Derpå adskillige nedbremsninger, der var normale. Og så kom koblingsmanøvrerne tilbage. Nu er den så af og til gået i en fase, hvor enkelte opbremsninger er helt uden vakuumforstærkning skiftevis med at ABS indtræder selv ved lette opbremsninger… og koblingen går i ud- og indkobling uden noget system i galskaben.
Gentagne udlæsninger med VCDS giver absolut ingen logning af fejl.
Jeg mistænkte at manglende vakuum kunne være (en del af) problemet. Men pumpen leverer fint undertryk, bremseforstærkeren holder vakuum, mens resten af systemet taber undertryk, når motoren standses - viser mit vakuummeter.
Alle bud på noget, der peger i retning af en løsning, modtages med betragtelig taknemmelighed :? :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af KMDTHY »

Kontrollér dine ABS sensorer med VCDS Scope. Især de bagerste. Jeg oplevede min gled i kobling og også pludselig aktiverede ABS under nedbremsning, det var en defekt ABS sensor/ring i bag.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af Vyffe »

Mon du for nylig har ordnet bagbremser og derved har glemt at få håndbremsekablet ned under beslaget ved lejet?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af doktorfrank »

Jeg bliver næsten overtroisk - jeg tror, vi kommunikerer på et højere plan; i hvert fald er jeg her til morgen vågnet med tanken: ABS-ring bagtil? Det vil jeg straks gå i gang med.
Tak for input 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af KMDTHY »

doktorfrank skrev:Jeg bliver næsten overtroisk - jeg tror, vi kommunikerer på et højere plan; i hvert fald er jeg her til morgen vågnet med tanken: ABS-ring bagtil? Det vil jeg straks gå i gang med.
Tak for input 8-)
Præcis..... jeg mistede min ring pga af netop som vyffe siger, glemt håndbremse kabel :oops: :oops:

Man du kan jo nemt kontrollere hvilken sensor der ikke modtaget en korrekt signal ved hjælp af scope :ugeek: Så ved du hvilken side du skal i gang med :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af doktorfrank »

Min bærbare (med batteri) vil for tiden ikke kommunikere, og min 230 volt strømforsyning er ikke lang nok til at bruge VCDS ude i naturen. Jeg opretter en ny tråd om dette problem.
Der var ikke gevinst ved baghjulene: Lejer af, rengøre og fjerne rust m.v. fra impulsgiverne, bytte lejer h/v … samme resultat. Og nej, ingen fejl på håndbremsekablets montering.
Venstre forhjuls ABS føler så ud til at stamme fra fødslen (bilens altså). Den havde været afmonteret i forbindelse med udskiftning af forhjulsleje, men ser ikke ud til at have lidt overlast. En ny fra hylden fik (som sædvanlig) tilpasning; forhjulsklumperne på denne A2 er underligt nok ikke magen til Lupo eller andre A2, jeg har set. Og når jeg bestiller på ebay, kommer der mange forskellige og mærkelige ting med posten.
Første tur på vejen gav lige en unødig udkobling da 40 km/t blev passeret. Stadig ingen fejl på loggen. For en sikkerheds skyld bad jeg VCDS om at slette de fejl, som den altså ikke kunne se. Og vupti - problemet lader til at være overstået.
Spørgsmål: Kan en ABS føler blive så træt, at den har vanskeligt ved at sanse informationerne, når farten bliver for stor??? Eller kan lidt forøget indre modstand reducere impulserne til styreenheden …. eller, eller, eller?
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af sussi »

Måske et dumt spørgsmål, men sad den 100% korrekt :?:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!

Indlæg af doktorfrank »

Jeg vælger at se den anerkendende vinkel på spørgsmålet :P og mmjaah 100 procent er jo et vidt begreb (!!)
Faktisk ved jeg ikke, om impulserne aftastes radialt eller aksialt i forhold til drivakslen. Aksialt var og er afstanden minimal, men radialt monterede jeg den nye føler med lidt mindre afstand, dvs. anslået 2-3 tiendedele i stedet for den lille mm som den gamle havde (efter øjemål - venstre øje, der er jo ikke plads til hele hovedet inde i den skærmkasse).
Kan jeg måske have gavn af at måle modstand på den gamle versus en ny?
:D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar