Sporatisk brummen fra motor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Sumo
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 7. sep 2015 08:56
Geografisk sted: København/Malmø

Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Sumo »

Hej venner

Håber der er nogen, som kan/vil hjælpe mig med mit "dumme" spørgsmål (undskyld på forhånd)

Der er begyndt, at komme en mærkelig sporatisk brummen/summen når jeg køre/holder stille. Lyden kommer fra komponenten på billedet.
SP:
1. er det farligt (dyrt)
2. kan man selv skifte den eller skal der gøres en hel masse andet i samme forbindelse.

På forhond tak!
Vedhæftede filer
IMG_8780 (800x600).jpg
IMG_8780 (800x600).jpg (255.58 KiB) Vist 4414 gange
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af KMDTHY »

Den SKAL brumme. Det er hydraulikpumpen til hele gearsystemet. Den beholder du har lavet en rød ring om er en hydraulik akkumulator, og når trykket er tilpas lavt igen, så starter pumpen for at opbygge tryk.

Så det er skam helt normalt.

Hvis du mener det er mere end det plejer, så kan det tyde på træt trykkugle(akkumulatoren) - byt til nyt.

Du kan købe en ny her: http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... di-a2-p-33
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Vyffe »

Vil mene at spørger er lidt uklar i sit spørgsmål. Er det en (alm.) kontinuerlig brummen med en høj frekvens, eller er det en sporatisk brummen med en lavere frekvens, imellem hver "almindelig" brummen. Hvis det er sidstnævnte, er det nok magnetventilen i hydraulikpumpen som er træt.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Sumo
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 7. sep 2015 08:56
Geografisk sted: København/Malmø

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Sumo »

Det er ikke en kontinuerlig brummen men en sporadisk brumme/summe lyd fra netop den "hydraulik akkumulator".
Og det passer fint, som vagtech skriver, at den nogle gange også er meget langtid om, at starte specielt om morgenen.
tak tusind for Jeres kvalificeret svar - bøjer mig i støvet!
Jeg forsøger mig med en udskiftning!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af KMDTHY »

Sumo skrev:Det er ikke en kontinuerlig brummen men en sporadisk brumme/summe lyd fra netop den "hydraulik akkumulator".
Og det passer fint, som vagtech skriver, at den nogle gange også er meget langtid om, at starte specielt om morgenen.
tak tusind for Jeres kvalificeret svar - bøjer mig i støvet!
Jeg forsøger mig med en udskiftning!
Når bilen har stået stille i længere tid, så skal pumpen starte når du åbner føredøren, gør den det?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Thore J »

KMDTHY skrev: Når bilen har stået stille i længere tid, så skal pumpen starte når du åbner føredøren, gør den det?
+1 ... og hvor længe kører pumpen førend du kan starte (tag tid!) .... selv med en helt ny trykkugle vil det tage lidt tid, hvis bilen har stået stille natten over.. så hold lige igen med udskiftningen :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Rasbi »

Ham her forklarer lidt om det:
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, sangen er jo nok et godt sted at starte, for den omtaler jo - i dette tilfælde nok det meget aktuelle - påfyldning af hyd vædske ;)

Når/hvis man får kørt pumpen tæt på tom, så ændrer den markant lyd, ( har jeg ladet mig fortælle :lol: :lol: :lol: ), og så skal der evt. bare efterfyldes.

Det var evt. et sted at starte for at eliminere den sporadiske mislyd ;)


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af sussi »

Sangen og ny kugle, især hvis den er over 5 år gammel, der er datostempel på siden af den.
Og ja, jeg ved godt, at der er flere, der har kørt lægere end 5 år, med samme kugle ;-)
Sussi
Ps. Gider du lige opdatere din profil :?:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har lige skiftet kuglen på storebrors Lupo - den var fra 99 da Lupoen blev født og den har vel kørt 350000 km :shock:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Jeg har lige skiftet kuglen på storebrors Lupo - den var fra 99 da Lupoen blev født og den har vel kørt 350000 km :shock:
Og hvor længe var den så om at opbygge fuldt tryk :?: :roll:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tog ikke tid, men det gik noget hurtigere med den nye kugle :lol:
Den døjede noget med at skifte i tredje gear, efter en grundjustering og ny kugle ser problemet ud til at være løst :)
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af Janning1 »

Jeg har lige et ekstra spørgsmål, min bil hopper lidt ind i gearene, kan det også skyldes trykkuglen?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sporatisk brummen fra motor

Indlæg af KMDTHY »

Janning1 skrev:Jeg har lige et ekstra spørgsmål, min bil hopper lidt ind i gearene, kan det også skyldes trykkuglen?
Start her: viewtopic.php?f=22&t=44
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar