Remstrammer for generatorrem hopper

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

Motoren var begyndt at pive lidt ved kold motor (små piv, som når en rem glider eller fra et leje). Lokaliserede mig frem til at det måtte være lejet i strammerhjulet for generatorremmen. Så nyt leje på... Men det hjalp desværre ikke... :shock:

Nu er remstrammeren desuden begyndt at hoppe, så det kan ses og høres. Men kun, når motoren er kold eller har været standset nogle minutter og herefter startes. Så derfor ville jeg tjekke friløbet på generatoren... Men - der sidder slet ikke noget friløb på min A2? Det er bare et almideligt remhjul? Og der har aldrig siddet andet. Men når jeg læser i forum, kan jeg se, at der sidder friløb på Lupo'er, ikke sandt?

Lejerne i generatoren kører fint.

Hvad er så årsag til den urolige remstrammer? Nogen, der har kvalificerede bud? :geek:

Mvh.
JPC
Vedhæftede filer
Remhjul2.JPG
Remhjul2.JPG (84.85 KiB) Vist 8942 gange
Remhjul.JPG
Remhjul.JPG (92.7 KiB) Vist 8942 gange
Remstrammer.JPG
Remstrammer.JPG (111.33 KiB) Vist 8942 gange
Senest rettet af JPC man 7. sep 2015 00:10, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

Er det generatoren som hugger sig lidt fast i lejerne, når remmen er stram og derved får strammeren til at hugge og hoppe? Fatter det ikke - generatoren kører super fint, når den er afmonteret, og jeg står med den i hånden... Den har kørt 320.000 km.

Nogle god bud? :geek:
Senest rettet af JPC man 7. sep 2015 00:11, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er jo et fast remhjul der er billede af der...

der skak være et friløbs remhjul !!
helt sikkert kilde til nogle vibrationer.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af VAGtech.dk »

VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

Men der har aldrig siddet andet end det faste remhjul på..? Det er sgu' da mærkeligt?!

Friløbet, som du henviser til, tror jeg ikke passer på min generatoraksel. Så bliver jeg nødt til at købe en ny generator..!?

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er meget muligt, så er generatoren skiftet! der SKAL være friløb på !

men man har set at der er nogle tumper der ude der sælger reservedele til disse biler uden at ane hvad de laver...

Det kan meget vel være at den passer på!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af ph. »

hvordan sidder dit nuværende remhjul fast?
notgang eller bare skubbet ind over og så spændt fast med en møtrik?

er der gevind på hele/ så meget af akslen at der er plads til at skrue et remhjul med friløb fast og hvis.. hvor mange mm er gevindet på akslen?

...Det er før set at en klovn har monteret fast remhjul på en 3l generator og de fleste kommer vist også med fast remhjul så man selv skal montere sit remhjul med friløb

dermed sagt at det langt fra behøver at koste dig en anden generator, at få et remhjul med friløb monteret
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg havde en gang en kunde der klagede over at hans nyligt monterede gearkasse gjorde, at bilen gik/sagde mærkeligt i de lave omdrejninger...

så måtte vi lige ha den ind og kigge lidt på!

Det viste sig så at der var blevet skiftet generator umiddelbart efter gearkasseskift til en ny med fast remhjul...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

Tak for dine svar, Steffen!

Remhjulet er bare sat ned på en glat aksel og fastgjort med en møtrik (se foto lånt fra nettet). Der findes ikke notgang på akslen. Jeg kender ikke lige dimensionen på gevindet, idet jeg har samlet og monteret det hele igen. Men jeg vil umiddelbart gætte på, at det er 14 eller måske 16 mm gevind?

Det skal nok passe, at et friløb vil løse problemet med den urolige remstrammer. Men det undrer mig blot, at bilen har kunnet køre i min 11 år med et traditionelt remhjul og problemet så pludseligt opstår nu. Og dog... Jeg har en teori... Hvis vi antager, at motoren ikke længere er helt i balance over de tre cylindre, når den går i tomgang, og når den er kold eller relativ kold (hvor problemet med remstrammeren jo er udpræget)? Så vil denne situation jo netop skabe øget uro i omdr.tallet i forhold til tidligere, hvor friløbet skulle komme til sin ret? Jeg kan dog ikke høre nogen ændret motorgang. Jeg tror sgu', det må være forklaringen?

Edit: Når motoren er helt kold som f.eks. her til morgen med kun 9 gr.C, optræder problemet væsentligt længere tid (indtil motoren er driftsvarm) samt desuden også ved højere motoromdr. Men når motoren er varm er symptomerne helt væk.

Jeg håber, at et friløb vil passe på min generator! Har du et på lager, som jeg kan hente i dag, mandag?

Mvh.
JPC
Vedhæftede filer
Generator.JPG
Generator.JPG (108.14 KiB) Vist 8906 gange
Senest rettet af JPC man 7. sep 2015 07:07, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af ph. »

men hvis du kun har skiftet leje i remstrammeren
så kan selve strammerfunktionen jo godt være blevet træt i den :)
Hvor mange km har remstrammeren kørt?
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

ph. skrev:men hvis du kun har skiftet leje i remstrammeren
så kan selve strammerfunktionen jo godt være blevet træt i den :)
Hvor mange km har remstrammeren kørt?
Remstrammeren er ligeså gammel som bilen, men den fejler ikke noget. Fjederen er meget stram, og der er ikke slør el.lign.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af H.J.Knudsen »

Har du prøvet med en ny ribrem.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

H.J.Knudsen skrev:Har du prøvet med en ny ribrem.
Ja, den er helt ny!
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af VAGtech.dk »

Det plejer at være lagervare.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

Så kører det igen...! Jeg fandt et let brugt friløb i min rodekasse, som jeg kom i tanke om, at der bl.a. vist var generatordele i fra en anden Audi. Så den er monteret nu på den eksisterende generator.

Samtidig kunne jeg se, at remstrammeren faktisk alligevel var lidt slidt, som "ph." nævnte, i omdrejningspunktet og trådte lidt skævt på remmen. En slitage, der sikkert er forårsaget af det manglende friløb, som har sat strammeren på overarbejde i gennem årene. Så jeg fik fat på og monterede også en komplet ny remstrammer i dag.

En kombination af ovennævnte problemer, har været årsagen til balladen. Tak for jeres input! :)

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af ph. »

Er nu ret sikker på at fejlen udelukkende lå i den defekte remstrammer ;) men er da fint nok at du også har fået monteret friløb :)
formålet med friløb er vel "kun" at hvis du kører med f.eks. 3000.omdr. og slipper speederen så falder motoromdr. hurtigere end generatoren nødvendigvis vil og så når den at lade lidt mere end hvis den bliver tvunget ned i omdr. af remmen/ motoren
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af JPC »

ph. skrev:Er nu ret sikker på at fejlen udelukkende lå i den defekte remstrammer ;) men er da fint nok at du også har fået monteret friløb :)
formålet med friløb er vel "kun" at hvis du kører med f.eks. 3000.omdr. og slipper speederen så falder motoromdr. hurtigere end generatoren nødvendigvis vil og så når den at lade lidt mere end hvis den bliver tvunget ned i omdr. af remmen/ motoren
Ja, måske. Men jeg tror også, at friløbet har en stor funktion netop under tomgang, hvor slagene fra de tre cylindre ikke holder motoromdr. konstant (endnu mere udpræget på 3 cyl i forhold til 4 cyl), mens generatoren kører konstant omdr. pga. dens enerti. På andre motorer har jeg oplevet, at rem og strammer bliver meget urolige, når friløbet er gået fast.

Dråben i bægeret har måske også været, at motoren ikke længere går helt jævnt i tomgang ved kold motor. Det kunne jeg faktisk fornemme her til morgen, hvor jeg kørte en tur i den. Jeg kører ikke i bilen til daglig.

Men dit bud var helt korrekt - remstrammeren var slidt i dens omdrejningspunkt og fik strammerhjulet til at kæntre en anelse. Det fangede jeg ikke i første omgang, da jeg havde fat i den. Tak for input! :)

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Remstrammer for generatorrem hopper

Indlæg af Kim B Olesen »

Remstrammeren hopper meget hvis ikke der er friløb på generatoren ;) storebrors Lupo er der en eller anden klovn der har monteret en forkert generator uden friløb, oven i købet sidder remskiven ikke lige over for den på krumtappen :shock: så den rykker lige den ene rib af når man sætter ny rem på - ellers kører det fint nok og da han ikke har for mange penge kører det sgu bare videre sådan :lol: 8-)
Besvar