Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Jeg har ikke særlig meget forstand på biler - så er i advaret:)

Min Lupo er begyndt at opføre sig mærkeligt. for tredje gang i dag er den gået i stå:
Jeg kører helt normalt og holder så stille i et kryds, for rødt. Jeg har ikke øko knappen sat til, men bilen beslutter sig alligevel at gå helt i stå og alle lamper på gearet blinker (N, D, R etc). Jeg kan løse det ved at sætte bilen i "stop" og dreje på tændingen. Så kan jeg køre igen.
Det samme problem sker 2 andre gange på samme dag.

Den kører ellers fint når den kører. Skifter fint gear/kobler til etc.


Lige pt tør jeg ikke køre i den. Tænker at jeg måske gør noget ondt værre.

Og så lige et ekstra spørgsmål: Må man gerne skifte over i neutral imens man kører? Ved nedbremsning etc synes jeg det er irreterrende at ha alle de gearskift før man kommer ned til 0km/t. Jeg tænker også at det er usundt for koblingen at komme på arbejde hele tiden. Jeg plejer at skifte over i neutral li stedet og så bare bremse. Er det en dårlig vane?
Er kun begyndt at gøre det den sidste uge.

Tak!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af 383CI »

Sangen, komplet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af sussi »

1. Sangen
Og brug nu et værksted DER HAR FORSTAND PÅ 3L ALDRIG VW
2. Det må du gerne.
Vh Sussi
Ps. Læs nu lige de link du lige har fået af mig, og opdater venligst din profil :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Skal jeg nok ASAP!:)
Og sangen? Er det noget fagsprog jeg ikke kender?
Efter en søgning lader det til at jeg skal ha den på værksted og ha skiftet hydraulikolie etc. Og ja. Jeg bor i Roskilde og har afgang til to gode værksteder. 3liters værkstedet og JP auto som begge er Lupo specialister.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear søn 6. sep 2015 06:25, rettet i alt 3 gange.
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Og tak!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af Atjuh 3L »

Det kan virke ret uoverskueligt til at starte med, men søgefeltet kan altså gi' rigtig mange svar.

Sangen: viewtopic.php?f=22&t=44


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af doktorfrank »

Den teknik med at vælge "N" når man forudser at man skal hen og holde stille - så man sparer de mange rykvise sekventielle nedgearinger - har jeg benyttet meget jævnligt i lang tid. Det eneste problem, der kan opstå, er et langsomt tilvalg af gear, hvis det lige viser sig, at man kan køre videre netop før man holder stille. :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Præcis:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
reffub
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør 2. maj 2015 07:07
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af reffub »

Min er heldigvis meget hurtig til at finde korrekt gear efter friløb i Neutral.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af Rasbi »

Jeg gør det også tit med det i baghovedet at jeg hellere vil skifte bremseskiver end kobling ;) Min finder hurtigt et gear, det er bare ikke altid det passer så jeg oplever et ryk. Jeg bor også i Roskilde og har vcds ;)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af ph. »

som de overstående skriver!
jeg plejede at køre i eco. slippe speederen og lade den rende farten af sig og bremse forholdsvis hårdt til sidst.
kan dog ikke huske om den så bare skiftede fra 5. og så direkte i 1.gear. eller om den skiftede hele vejen ned gennem de gear som passede med hastigheden fra jeg trådte på bremsen...
men min gamle nåede da trods alt kørt 36?.K uden koblingsskift
og 2.gange skift af skiver
da den blev solgt til forsikringen

så jeg tror trods alt ikke at det koster det helt vilde slid på en ellers nogenlunde rimeligt ok justeret kobling, at lade den skifte ned gennem gearene
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Hej rasbi. Lyder lidt spændende med at du har vcds. Jeg har selv en lille Bluetooth scanner men min iPhone vil ikke connecte. Hvis den heller ikke virker med bærbar kunne jeg så måske komme forbi en tur?:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af Thore J »

ph. skrev:som de overstående skriver!
jeg plejede at køre i eco. slippe speederen og lade den rende farten af sig og bremse forholdsvis hårdt til sidst.
kan dog ikke huske om den så bare skiftede fra 5. og så direkte i 1.gear. eller om den skiftede hele vejen ned gennem de gear som passede med hastigheden fra jeg trådte på bremsen...
Jeg bruger samme metode som dig PH og den skifter direkte til det relevante gear f.eks. 1 gear :D .. og med over 300.000km på samme kobling og +500.000km på samme gearkasse (fik først bilen ved 236.000km! - men med fuld servicebog), på den forrige 3L'er, så er den metode vist godkendt :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af Rasbi »

the19thbear skrev:Hej rasbi. Lyder lidt spændende med at du har vcds. Jeg har selv en lille Bluetooth scanner men min iPhone vil ikke connecte. Hvis den heller ikke virker med bærbar kunne jeg så måske komme forbi en tur?:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja du må gerne låne det og jeg kan nemt give dig en hurtig intro :-) Jeg er dog ikke ekspert på området (endnu) ;-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af Søren »

Hvor langt er det "normalt" At en koblingscylinder holder og hvad er den funktion? Fordi min er åbenbart utæt ifølge JP auto.. Men den har da klaret 409.000km og ved 433.000 skal den ha stort service med tandrem og gear olie
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
the19thbear
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mystiske problmer - gearskift/kobling?

Indlæg af the19thbear »

Tak rasbi!:) jeg skriver en PM hvis det blir aktuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar