vakuum på a2

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

vakuum på a2

Indlæg af 2a2 »

hej derude
nå jeg har lige taget mig sammen og fårt kigget lidt på det vakuumproblem jeg har hvor dels maskinen ikke trækker så godt som den burde og dels kan jeg efter en 2 - 3 nedbremsninger have tømt mit vakuum resouvoir.
på bremseforstærkeren sidder der en lille grøn prop hvor man kan tilslutte sit vakuum-ur. på min ene a2 trækker den uret helt i bund mens den på den anden laver en "sommerfugl" - altså ikke noget resouvoir - kan jeg teste bremseforstærkeren om den er utæt på en eller anden måde?
mvt 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vakuum på a2

Indlæg af doktorfrank »

Du har sikkert allerede analyseret og udført kontrol af samtlige vakuumslange-forbindelser. Men jeg ville alligevel gentage søgningen. mistanken falder på fx forbindelsen til vakuumpumpen, som bliver slidt/løs med tiden. På nogle modeller (måske ikke A2) sidder der en afblændingsprop på et vakuumudtag i forbindelse med kontraventilen til bremseforstærkeren _ en revne her var jeg på et tidspunkt en halv dag om at finde. Selve kontraventilen kan jo også have en "sivepunktering". Og så er de jo endelig den mulighed, at selve pumpen er slidt. Har du prøvet at tilslutte vakuummeteret direkte til pumpen, når alt andet er koblet ud af systemet?
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: vakuum på a2

Indlæg af 2a2 »

hej igen
Se - nu fandt jeg et T-stykke som jeg monterede ude mellem reservoiret og resten i venstre side - det giver et find overblik. Da jeg bøvlede lidt rundt med slangen mellem vakuumpumpen og bremseforstærkeren kunne jeg pludselig få den til at holde tryk - der er et eller andet der. Jeg er ikke sikker på om det er studsen som stoppes i bremseforstærkeren eller gummislangen fra pumpen da - når man rører i den ene ende så påvirker man den jo også i den anden ende - men resultatet ser egentligt ikke så ringe ud. Den viste udlæsning er ret stabil - nogenlunde lige gyldig om motoren går med 2000 omdrejninger eller i tomgang. Den får hurtigt værdien igen efter en nedbremsning hvor den næsten ikke svinger.
2015-08-31 18.14.06.jpg
2015-08-31 18.14.06.jpg (25.41 KiB) Vist 2754 gange
Men den kontraventil du snakker om ved bremseforstærkeren - hvor har du den? Jeg synes da ikek der sidder nogen der?

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vakuum på a2

Indlæg af doktorfrank »

Nej, det er nok baseret på Golf/Passat erfaringerne - en kontraventil er der nødvendigvis, men sidder den indbygget i tandempumpen? Jeg checker, næste gang jeg kæmper med den løse frontklap (hvis jeg nogensinde møder den Audi-ingeniør en mørk aften sååhh…)
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1841
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: vakuum på a2

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Den der stive vakuum-plastslange der løber ned i bremseforstærkeren er kendt for at flække på langs (selvfølgelig på undersiden, hvor det ikke er synligt :( )

Jeg vil anbefale at kigge den slange _rigtig_ godt efter,så vi ikke skal læse om en Vilsund II i medierne.



/C
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: vakuum på a2

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev: Jeg vil anbefale at kigge den slange _rigtig_ godt efter,så vi ikke skal læse om en Vilsund II i medierne.
/C
Har du insiderviden, eller gætter du?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1841
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: vakuum på a2

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
KMDTHY skrev:Har du insiderviden, eller gætter du?
Praktisk erfaring med de revnede plastrør - intet andet.

http://soenderborg.lokalavisen.dk/ikke- ... 59731/1990

(Det r ik' mig...)


/(
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: vakuum på a2

Indlæg af 2a2 »

hej igen
skal jeg nok - men det føles mere som om studsen der går i bremseforstærkeren er lidt utæt - nogen der har erfaringer med det?
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar