Gearolie slange

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Hej,

På vens lupo 3l sidder der en lille slange, som ikke sidder ordentlig fast. Dette resulterer i at der kommer en smule gearolie og der lugter sødeligt. Det sker først efter en noget længere køretid. Er det noget man kan fixe? Og hvilke råd kan jeg give ham?

Er det en slags overløb?

På forhånd tak

Mvh thomas
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (8.34 KiB) Vist 5562 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearolie slange

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er bare en udluftning fra gearkassen, sæt evt en ny slange på eller giv den en gang tape ;)
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Tusinde tak for svar Kim:)

Jeg siger det videre til min ven som er på ferie med bilen i øjeblikket.

Dvs han skal ikke være bekymret? Han siger, at der er kommet en del gearolie ud - men at det først er sket efter at han er kørt et godt stykke i gennem Europa.

Mvh thomas
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Gearolie slange

Indlæg af Qaxius »

Han skal omgående tjekke mængden i gearkassen og efterfylde.
Bedste måde er faktisk at tømme alt olien ud og fylde nyt på, medmindre at den har fået skiftet gearolien inden for ret kort tid.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearolie slange

Indlæg af Kim B Olesen »

En del gearolie lyder ikke så godt :? Men der skal ikke meget olie til for det ser ud af meget ;)
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearolie slange

Indlæg af Rasbi »

Jeg har set en gearkasse som har kørt uden olie. Den var ikke pæn :p Dog er det træls at skulle til at skifte det nede på ferien :roll:

Hvis han ved hvilken olie som er på kassen kan han jo fylde på gennem speedometer-drevet til det løber ud af overløbsskruen. Skru derefter skruen i og fyld så yderligere 4 dl på = der burde være 3,1 liter gearolie i gearkassen. Hvis han ikke ved hvad der er i ville jeg også få tømt det gamle ud og fylde op med 3,1 liter ny gastrol syntrans transaxle 75-90W
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Gearolie slange

Indlæg af Thore J »

Kim B Olesen skrev:En del gearolie lyder ikke så godt :? Men der skal ikke meget olie til for det ser ud af meget ;)
Præcis selv 50ml kan se voldsomt ud, hvis det er pladret ud over det hele....
Nu har jeg selvfølgelig ikke set det. Men jeg ville ikke selv være bekymret, det er jo ikke sådan at gearkassen eksploderer lige så snart oliestanden kommer ned på 3,0L.. :roll:

I øvrigt, kan slangen ikke "bare" vendes om? - som et midlertidigt fiks, det er nok kun der hvor den sidder på studsen den er defekt!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Jeg takker mange gange for de gode råd og svar:) Det er super, at der findes så mange hjælpsomme mennesker herinde.

Jeg har lige prøvet at pille ved slangen på min egen lupo. Den sidder fint fast. På min vens er det præcis ved studsen den er løs og faktisk bare kan trækkes op uden problemer. Jeg har tegnet en ring på billedet, som viser hvor den er defekt på min vens.

Der hvor jeg har tegnet en pil kan han dog ikke få slangen ud?! Er det meningen, at den blot skal kunne trækkes ud derfra og så udskiftes med en ny slange? Eller sidder den fast på den anden side? Hvis det giver mening:)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (29.27 KiB) Vist 5507 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearolie slange

Indlæg af Kim B Olesen »

Der sidder en krave på indersiden, så der skal rykkes noget til for at rykke den ud ;) men ellers er det da bare at få fat på et stykke vacuumslange der passer i størrelsen, bare lige 10-15 cm så kan han da rode med det herhjemme :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearolie slange

Indlæg af doktorfrank »

Nu bliver jeg alligevel nysgerrig - jeg har nemlig aldrig observeret, at der kommer olie ud ved udluftningsslangen. Kan nogen forklare, hvordan der opstår så meget overtryk i gearkassen, at der bliver presset olie(dampe) ud øverst i huset???
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearolie slange

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
doktorfrank skrev:..Kan nogen forklare, hvordan der opstår så meget overtryk i gearkassen, at der bliver presset olie(dampe) ud øverst i huset???
Jeg vil gætte på at der, under korrekte forhold, kan/vil dampe vand ud af den slange der, fordi...

Slanger ender i 'beskyttet' fri atmosfærisk omgivelse. Gearkassen varmer op i drift (vel. ca. 75 grader)/køler ned ved stilstand - det er en kæmpe lunge der er lavet der.

OP'er skriver det er efter længere tids drift - passer fint med at gerakassen er varmet rigtig igennem og vandet begynder at dampe af.


- Og ja, men helt egen praktiske erfaring fortæller mig at der ER vand i gearkassen....


Og dog. OP'er, sødlig duft forbinder jeg med (varm) kølevæske...


/Claus
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Jeg siger videre til ham, at han må finde et stykke vakuumslange el finde gaffatapen frem :)

Jeg har ikke selv oplevet lugten, men han er sikker på der kommer vand el olie ud fra den slange. Lugten beskriver han som sødelig.

Kan det være varm kølervæske, som Claus skriver? Det kommer vel ikke ud af udluftningsslangen? Eller?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearolie slange

Indlæg af Atjuh 3L »

Nej, det gør det helt sikkert ikke.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Kim B Olesen skrev:Der sidder en krave på indersiden, så der skal rykkes noget til for at rykke den ud ;) men ellers er det da bare at få fat på et stykke vacuumslange der passer i størrelsen, bare lige 10-15 cm så kan han da rode med det herhjemme :)
Hej igen,

Det gik ikke så godt med tapen. Der blev for varmt dernede og den begyndte at gå i opløsning.

Nu er han hjemme igen og jeg har lovet at hjælpe med at skifte slangen. Da han har brugt alle sine sparepenge på ferien :-D

Kan jeg blot flå til så slange kommer ud med krave og det hele - og hvor finder jeg en ny reservedel? Og hvordan får jeg slange med krave ind igen?

Mvh thomas
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearolie slange

Indlæg af Kim B Olesen »

Du behøver ikke et stykke slange med krave igen !
Hvis du bare tager ved den med en tang helt inde for inden og rykker drejer den ud, så følger det meste nok med ;) ellers tror jeg ikke der sker det store ved at der falder et lille stykke plastic ind til koblingen ;)
Så er det bare på med et andet stykke slange der er langt nok til at sætte ind i hullet så det bliver der :)
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Gearolie slange

Indlæg af ThF »

Kim B Olesen skrev:Du behøver ikke et stykke slange med krave igen !
Hvis du bare tager ved den med en tang helt inde for inden og rykker drejer den ud, så følger det meste nok med ;) ellers tror jeg ikke der sker det store ved at der falder et lille stykke plastic ind til koblingen ;)
Så er det bare på med et andet stykke slange der er langt nok til at sætte ind i hullet så det bliver der :)
Tak for hjælpen igen, Kim! :) Det lykkes at skifte slangen. Kraven blev i hullet. Den var ikke til at flå ud. Men et nyt stykke slange er på plads og det ser ud til at fungere perfekt.
God søndag :)
Besvar