min lupo dør :(

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
arne87
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 27. jul 2015 06:48
Geografisk sted: aalborg

min lupo dør :(

Indlæg af arne87 »

hej :)
Jeg har lige købt mig en Lupo 3l fra 2000 rigtig fin bil, købet den i onsdag, og den kørte pisse godt :)
Men fredag morgen kørte jeg over et bump og så gik den ud og ville ikk start igen :( jeg fik liv i den igen da jeg ga den max gas, men da den skulle til at laver noget igen gik den ud:,( Hjælp!!! hvad kan det være..

Hilsen Nicklas bor i aalborg
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Andreasf »

Bump som i et fartbump, en kantsten, en cyklist - noget blødt, noget hårdt?
Gik den bare ud, sagde det "BOOOM" - gik der ild i noget?
Lyser der advarselslamper?

Hvordan opfører bilen sig, når du forsøger at starte den?

Kig på brændstoffilter og returventil.
Er der brændstof i filtret?
Er ventilen intakt?

Måske noget knækkede på vej over bumpet?

Det vil måske være en go' idé med en mekaniker til din bil, hvis du ikke selv har en idé om hvor du skal starte.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
arne87
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 27. jul 2015 06:48
Geografisk sted: aalborg

Re: min lupo dør :(

Indlæg af arne87 »

Hey det var et lille hul i vejen:/ det lægge ikk noget. når jeg start den går den fint i tomgang men når jeg så får den op på 2000 omd går den ud og vil ikke start igen.:(¨
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske relæ nr 109 eller en af de ting Andreas foreslår :)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Andreasf »

Jeg vil sætte en tester på.
Hvis den dør helt og ikke vil starte før efter noget tid, så har den ramt nødprogrammet - og også logget en fejl vi kan forholde os til.

Hvis du ikke har en tester, kan du være heldig at finde en venlig sjæl herinde der kan hjælpe.
Jeg bor på Fyn, så det er næppe så oplagt, omend du er velkommen :)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: min lupo dør :(

Indlæg af 383CI »

Kan du holde dne på f.eks. 1800 o/min i en periode uden den går ud? Altså 20-30 sek. men hvis den kommer over 2000 går den ud?


Hvordan går den ud? Som den stoppes med nøgle? /Langsomt? eller hostende/hakkende?

Er det konsekvent eller periodisk?

Et lang skud kunne være der er kommet en løs forbindelse til en føler et sted som gør den "er bange" for at sætte i gear og køre.
Et andet at der er slange eller andet der er faldet af så bilen ikke kan holde brandsstoftryk når omdrejningstallet stiger.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: min lupo dør :(

Indlæg af doktorfrank »

Når fejlen opstår pludseligt i forbindelse med et voldsomt slaghul i vejen, forekommer det mig mest sandsynligt at der er knækket en ledning - sikkert en af de sårbare. Igen: en fejludlæsning vil måske kaste lys over det.
Med til min erfaringsbank hører dog også en A2, der kørte over et bump og derefter måtte bæres væk, fordi den kunne startes, men ikke køre. Årsag: pinolskruen på ved gangstellerarmens befæstigelse var gået løs. Sådan en rent mekanisk defekt fortæller VCDS altså ikke direkte om…man må nøjes med symptomerne.
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: min lupo dør :(

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev: Med til min erfaringsbank hører dog også en A2, der kørte over et bump og derefter måtte bæres væk, fordi den kunne startes, men ikke køre. Årsag: pinolskruen på ved gangstellerarmens befæstigelse var gået løs. Sådan en rent mekanisk defekt fortæller VCDS altså ikke direkte om…man må nøjes med symptomerne.
:?
+1 Lupo 1 lavede faktisk den for mange år siden, det var også noget underlige noget. Så strartede den, så ikke, men den var tydeligtvist "bange" og turde ikke koble eller skifte gear.
Det giver jo god mening, både i den her og i mit tilfælde.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Thore J »

Yes. det er fint med den VCDS... men mens man venter på den, så lad os være lidt lavpraktiske, det er jo tidligere i verdenshistorien lykkedes at finde en enkelt fejl eller to uden brug af VCDS ;)
Da, det ikke lyder som at du har den store mekaniske erfaring, så anbefaler jeg dette.

Kontroller om dine sikringer er ok, hvis ikke så skift den som er sprunget og se om dette hjælper.. hvis det kke hjælper, så kontroller om den er sprunget igen (hvis det sker så fortæl os hvilken en det er)...
og
Stik hovedet ned i motorrummet og kig op nede fra (fjern bundskjoldet!)... brug en lille lygte (maglite eller lign), det gør både nemmere at se og ikke mindst fokusere sin fejlsøgninger... og kig så på alle ledninger, mekaniske samlinger m.m du kan finde.. kig efter ledninger der er helt eller delvist knækkedes, ledninger der sidder i klemme, kunne se ud til at ligge og kortslutte på noget metal eller hinanden, stik som ikke længere måske sidder helt sammen, og samlinger der generelt ser lidt for gamle og trætte ud.. og alt andet der løst og/eller evt. utæt...

Hvis du finder noget, så fiks det - hvis du mener du har evnerne til - og ellers så tag evt. et billede og læg op herinde - så tager vi den derfra :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Bo Jacobsen »

Et lang skud kunne være der er kommet en løs forbindelse til en føler et sted som gør den "er bange" for at sætte i gear og køre.
Gad om der er andre bilejere der har biler som bliver bange.
Jeg har stolt proklameret at min bil fik personlighed da jeg ikke kunne stole på at den ville starte hver gang.
Jeg kan sagtens gøre den fornærmet, vcds stik, når batterispændingen er under 12V.
Nu skal jeg så forholde mig til en skræmt bil, hvad gør man ?
Aer den og siger det nok skal gå :lol:
Gamle lortebiler er altså bare sjove 8-)
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Thore J »

Bo Jacobsen skrev: Gad om der er andre bilejere der har biler som bliver bange.
Biler har også følelser :lol: ..
Jeg taler altid pænt til min Lupo og roser den for den fine indsats... Den forrige kørte jeg 300.000 km i (op til over 500.000km..) uden nævneværdige problemer (udover almindeligt trætte sliddele), det kan ikke være til tilfældigt :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Vyffe »

Bo du har vist haft for meget ferie... du må hellere møde ind i morgen :twisted:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
arne87
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 27. jul 2015 06:48
Geografisk sted: aalborg

Re: min lupo dør :(

Indlæg af arne87 »

Hey

tak alle samme det var en brændstoffe føler der var gået.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: min lupo dør :(

Indlæg af Thore J »

arne87 skrev:Hey

tak alle samme det var en brændstoffe føler der var gået.
Super at du er kørende igen... Fik du sat en VCDS på?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: min lupo dør :(

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
arne87 skrev:tak alle samme det var en brændstoffe føler der var gået.
En kortsluttet eller afbrudt brændstoftemperaturføler medfører ikke alene at motoren ikke kan startes.

I 99 ud af 100 tilfælde er det knækkede ledninger til temperaturføleren.


Så gad nok vide om........



/(
arne87
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 27. jul 2015 06:48
Geografisk sted: aalborg

Re: min lupo dør :(

Indlæg af arne87 »

da vi sat den til tester skrev den kun den føler, så der kom en ny på også kørte den :)
Besvar