Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af funktionel »

Hej Lupo – eksperter.
Har lige brug for lidt ekspertviden, da det unægtelig kan afhjælpe mig for at nærstudere motorens opbygning :roll:
Ulvens oprindelige problem var, at den ikke kunne holde på vandet, og fejlsøgningen i den forbindelse udmundede i et defekt ”blænd-dæksel” reservedels nr. 1J0 121 324. Ved demonteringen af blænd-dækslet til kølervæsken, har jeg utilsigtet skubbet til det sorte blinddæksel på motorblokken ( , (02A 301 115 A) og har således desværre selvforskyldt pådraget Ulven ”en lille tår`” for meget, idet der kom lidt kølervæske i de to huller i motorblokken, som dækslet dækker over. :oops:
Når jeg kigger lodret ned i det første hul, kan jeg se en række tænder, og formoder,at det må være tændkransen, som starteren trækker på. Når jeg ser ned i det andet hul på motorblokken, kan jeg umiddelbart kun se noget støbemetal.
Er der nogen, som ved, om Ulven vil kunne tage skade af lidt kølervæske (02A 301 115 A), formentlig omkring max 2 dl.) – her tænker jeg også på, om der er forbindelse til gearolien, eller andre vitale dele ?
Kan jeg eventuelt suge vædsken op ? – eller vil den fordampe, når motoren bliver varm ?
Er der en nogen, som har viden og erfaring med hvordan episoden bør takles ?
Hensigten var oprindelig at udbedre fejlen, og ikke udbrede fejlen, - men det er sket i en god mening. ;)
(Da jeg bestilte reservedel, forespurgte jeg for øvrigt om funktionen af blinddæksel, - om det udelukkende skulle fungere som et blindstuds, - men mekanikernes bedre bud var, at studsen skulle bruges til andre modellers tilslutninger.)
Alternativ kunne man indtil reservedelen kommer, - lave et stop med en lille kølevandslange som passer til studsen ?

På forhånd tak, og med mange kølevandshilser fra Nordjylland.
Funktionel
N.B. God sommerferie til i Forummet
Vedhæftede filer
Lupo 3L blænd-dæksel foto.jpg
Lupo 3L blænd-dæksel foto.jpg (147.17 KiB) Vist 3758 gange
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af sussi »

Hvis ellers din kobling virker, som den skal, er der nok ikke sket noget 8-)
Jeg ville nok prøve at stikke en tynd slange ned, og se om jeg kunne suge noget op.
Gennem hullet er der adgang til svinghjul, tandkrans og kobling m.m.
Det er gennem et lignende hul på benzinmodeller, med en tændingspistol, at man kan se hvordan tændingen står.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af Rasbi »

Ja der går nok ikke længe før det er fordampet igen :)

En ven troede der skulle gearolie i det hul. Han havde lidt svært ved at koble til efterfølgende :-P Han tømte derefter en bremserens ned i hullet og så kørte hans golf 2'er igen ..
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af funktionel »

Hej Sussi og Rasbi.

Tak for jeres indspark. :D
I morgen vil jeg lige prøve, om jeg kan suge noget af kølervæsken op via en tynd slange. – og hvis de sidste dråber kølervæske kunne fordampe, er der formentlig ingen skade sket. ;)
Du fra jeres svar lyder det heldigvis til, at der skal mere til for at tage livet af en ulv…..
Med hensyn til Rasbis ven, der troede der skulle gearolie i det hul, og efterfølge hældte bremserens ned, for at udbedre skaden, er både godt og praktisk tænkt, samt god værkstedhumor ! 8-)
( han må da have suget ”suppen” op efterfølgende )
Vender lige tilbage i morgen mht. om operationen lykkes, - men ud fra jeres svar er jeg foreløbig ved godt mod.
Tænke lige en rational tanke, - hvis et af hullerne er ned til koblingsdelen, skulle man så via et tyndt inspektionskamera-kabel kunne se koblingens fysiske tilstand, eller metalrester fra et defekt udtryksleje ?

Med venlig hilsen
Funktionel
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er hul nedenud - så det løber bare ud den vej hvis der er kommet nok derned ;) glem alt om at suge det op igen :D
Du skal have et meget lille inspektionskamera for at komme ned og kigge :( jeg har prøvet at komme til at kigge på min egen inden jeg skiftede kobling ;) det var med sådan et ca 7-8mm(diameter) kamera ved ikke hvor lille de fåes :?
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af smedenaf1972 »

Et lille tip !!

Er der kommet olie eller andet ned til din kobling så gør 2 liter Coca cola og lidt filen kobling underværker


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af funktionel »

Hej Kim.'

Tak for dit indlæg.

Hvis der er et lille ”ventilationshul” på motorblokkens underside oven over koblingens fysiske placering, bliver væsken formentlig ”centrifugeret” ud på motorblokkens inderside og tyngdekraften vil i sagens natur efterfølgende letter arbejdsgangen. – hurra - :D

Kan der være risiko for, at hullet er irret, rustet til på anden måde stoppet til, kan Sussi godt have en pointe, mht. suge modellen ..
Ser lige i morgen efter væskeafmærkninger under motorblokken. (kølervæsken G13 er en fedtet rødt væske) ;)
Med hensyn til et lille tyndt inspektionskamera, glæder det mig, at jeg ikke er den eneste der har tænkt tanken, - så helt hen i vejret, har det ikke været ….. :P

Med tiden kan man måske bruge et par lyslederkabler, hvor det ene bruges som lyskilde, og det andet som en forlænget kikkert … - hvem ved ? :idea:

Med venlig hilsen
Funktionel
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er masser af hul nedenud, så det skal nok komme ud det der skal/kan, det kunne måske lade sig gøre med de lysledere ;)
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Defekt ”blænd-dæksel” reservedels

Indlæg af funktionel »

Mission Complete. :D

Kære hjælpere :roll:

Tak for hjælpen, og hermed en lille tilbagemelding om, at problemet er løst, og Luppen igen kører derudad. 8-)

Bremsevæsken har fortaget sig, og der er ingen symptomer på, at koblingen skrider mere end den i givet fald skal / bør.
Som en lille bonus information har jeg taget et billede af den gamle stopprop til sammenligning.

Umiddelbart ser det ud til, at man fik en større stopprop før finanskrisen…. – hvem ved, måske er den made in Greece, - og her er penge vist små for tiden …….

Endvidere er dagsprisen hos den lokale vw-forhandler:
Gummi stopprop - reservedels nr. 1 J0 121 324 = 82,50 kr.
Spændebånd til overstående res.nr. N 906 869 02 = 34,06 kr.
I alt incl. moms – og Luppen er kørende igen - = 116,56 kr.

Med venlig hilsen
Funktionel
Vedhæftede filer
lupo 3L ny gummis topprop 1J0 121 324 (2).jpg
lupo 3L ny gummis topprop 1J0 121 324 (2).jpg (78.58 KiB) Vist 3695 gange
Besvar