Olie skift - bundskrue eller olie suger

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Brabus »

Jeg vil lave olieskift med filter.

Jeg har sådan en olie suger man kan suge olien op via oliehinde røret som også mange værksteder gør det.
Hvad er jeres erfaringer med olieskift på denne måde?

Jeg ser en kæmpe tidsmæssigt og arbejdsmængde til forskel.
Man spare jo og skal have bilen op via lift eller donkraft.
Man skal ej heller have bundskjoldet afmonteret med alt det sovs og snavs man dernede udsættes for.
Som sidegevinst skal man heller ikke bøvle med en evt. Fastsiddende bundskrue.
Og ikke mindst kan man få hele olie mængden op fra filter huset hvor der oftest er næsten 1/4 litter

Man spare både tid og arbejde.

Men hvordan er vores motor konstrueret i henhold til hvor olierøret stikker ned og hvor bundkaret er dybest?
Får man det hele med eller hvordan?

Er det ikke noget med man siger 3.6 litter ved olieskift med filter?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Vyffe »

Det tager vel max 15 min at afmontere bobslæde, skrue bundprop af, filter af, drikke en øl, bundprop på, filter i og bobslæde på igen.
Dernæst hælde 3,8 l olie på...
Det med at suge olie op med en suger er jeg ikke fan af. Det virker som et dovent alternativ til at gøre det rigtigt.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af 2a2 »

du får mere slam ud af bundkarret ved at få det ud gennem bunden vil jeg tro - med mindre du slamsuger hele bunden med den dims
kør motoren varm og hiv proppen ud - så burde du få mest mulig lort med ud
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Thore J »

Vyffe skrev:Det med at suge olie op med en suger er jeg ikke fan af. Det virker som et dovent alternativ til at gøre det rigtigt.
Helt enig..

Jeg er også sikker på at man får mere "snask" ud ved at skrue bundproppen og det er ret nemt.. og så har det jo den fordel at man jo har hænderne frie til at skifte filteret, evt. lave grundjustering m.m. mens olien render af :) ..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Mukker »

Laver du grundjustering imens olien løber af ?
Hvordan udfører du punktet, med at motoren skal startes - sådan rent praktisk? Venter du til der er olie på og lader bilen stå med tænding på imens, eller starter du grundijusteringen igen og den husker hvortil den kom?
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Thore J »

Mukker skrev:Laver du grundjustering imens olien løber af ?
Hvordan udfører du punktet, med at motoren skal startes - sådan rent praktisk? Venter du til der er olie på og lader bilen stå med tænding på imens, eller starter du grundijusteringen igen og den husker hvortil den kom?
Den del laver jeg naturligvis ikke, det har du helt ret i :D

.. men den første del med justering af kobling.. og klargøring - sætte lader på og fysisk kontrollere for slør i gangstellerarmen - men det var da forsøget værd at fortsætte til der hvor man skal starte motoren, men det har jeg ikke forsøgt
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Qaxius »

Jeg bruger ALTID bundskruen.
Det virker hver gang og der efterlades ikke noget nævneværdigt tilbage.
Vi har i DK en masse svovl i brændstoffet og vi kører alle med EGR ( undtagen de chippede økosvin ).
Så motorolien bliver alligevel kul sort efter 200km kørsel.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af doktorfrank »

Nu må det frem: Jeg har i et halvt århundrede hørt til de overbeviste…altså om bundproppens fortræffeligheder. Men for et års tid siden blev jeg omvendt. Som A2 ejer er det dobbelt så besværligt (mindst) at afmontere bobslæden. Og jeg tænkte: Jeg har aldrig, aldrig efter fremkomsten af moderne motorolie oplevet noget som overhovedet helst af det (også i denne tråd) så meget omtalte snask … selv i motorolie, der har både 20 og 25 kkm bag sig i en motor med et forbrug på meget mindre end en liter pr. 10 kkm. Jeg tænkte videre: Min velkendte og stålsatte tålmodighed bliver nok sat på en prøve med sådan en oliesuger, der skal hente 4 liter op gennem et langt rør med 3 mm lysning (tykkere rør får man ikke igennem røret til den sindrige frontmonterede oliestandsmåle"pind")…men jeg købte altså sugeren alligevel.
Erfaring nr. 1: Med det betragtelige undertryk i den 10 liter store beholder kommer hele bundkarrets indhold af driftsvarm olie overraskende hurtigt op, og hvis bilen er parkeret lidt "ned ad bakke" bliver der ikke en dråbe tilbage. Erfaring nr. 2: Når oliefilterindsatsen et trukket op af filterhuset, henstår et par deciliter olie i bunden. Det snupper sugerøret så også på nogle få sekunder. Erfaring nr. 3: Efter montering af nyt filter skal der påfyldes frisk olie…og for første gang oplever jeg, at der skal den foreskrevne mængde til for at oliestanden når op på maks-mærket.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Qaxius »

Helt præcis hvilken oliesuger, bruger i?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Mukker »

Ja tak et link vil være dejligt.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af doktorfrank »

Til alle I glade medsammensvorne. Jeg købte Biltemas oliesuger, der dengang kunne fås uden tryklufttilslutning. Den ser ud til at være erstattet af vare nr. 191479 på hylde 1 i bilpleje…til 849 kr. Det er godt nok et par hundrede mere end jeg betalte, men hvis den gamle model ikke længere kan fås, synes jeg stadig, at det er et godt stykke værktøj.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Brabus »

Precis doktor Frank. :P

Jeg har også købt oliesugeren og har man først prøvet det, så fatter man ikke man ligger og bruger alt den tid på først at få bilen hejst op med donkraft og dernæst bobslæden af og så til bundskeuen der på magisk vis altid overrasker ved at lade den første mængde olie pladre ud over hånden der skruer den ud :D
Og ja det med man kan suge oliefilter konsollen helt tør for den ekstra oliemængde der er der er jo et mega plus :P

Det er efter min erfaring nu både dobbelt så hurtigt og ikke mindst et meget renligere job at udførte med oliesugeren.
Jeg var bare nervøs for at olie slangen kom ned et sted hvor bundkaret ikke var dybest :D
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Atjuh 3L »

Med 3x olieskift på en gang er det altså noget nemmere med sådan en suger.

Rigtig/forkert måde - jeg ved det ikke, men tidsbesparende, dét er det altså 8-)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne da godt være den skulle på ønskesedlen :)
Er den lige så smart at tømme også ?
Senest rettet af Kim B Olesen fre 24. jul 2015 06:16, rettet i alt 1 gang.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Qaxius »

Bruger i den så med manueldelen, eller med trykluftdelen?

Jeg orkede ikke at smide 849kr ud efter den igår, så det blev med 2x donkraft og bundskruen igår og jeg endte selvfølgelig med olie på hånden og på jorden.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg bruger den med trykluftdelen.
(Jeg har endnu ikke fået indkøbt en selv, men har lånt mig frem.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Mukker »

Så den kan suge olie både manuelt og for de dovne, via trykluft?
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Mukker »

Fandt vejledningen. Både manuelt og via trykluft.
Hvordan er kvaliteten af maskineriet?
Ligner den noget der holder i flere år?
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

Indlæg af Robert »

Jeg har haft biltemas i 8 år og med 5 lupoer som jeg skifter olie på kører den som den var ny stadig.
Jeg købte den da jeg skulle skifte olie på min kones første gang og halvdelen af gevindet på bundkarret fulgte med ud med bundskruen.
Min er til trykluft og den kan kun anbefales.
Besvar