Lidt hård motor gang

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Lupos
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 12. jul 2015 21:30
Geografisk sted: Silkeborg

Lidt hård motor gang

Indlæg af Lupos »

Hej Folkens

Jeg er ved at købe en Lupo, men der er en ting som nager mig lidt med den. Når den kommer op i fart og så skifter ned i det lavest mulige gear, som passer til farten, så føles det lidt som om den skal kæmpe ekstra meget for at køre (flere viberationer, hårde motor gang) . Jeg har kørt i en del forskellige lupo'er og de gør det ikke. Nogle kvalificerede forslag til hvad det kan være.

Lidt info om bilen:
Årgang. 2001
KM. 178.000
Alle service overholdt.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Qaxius »

Snakker vi om at køre i TipTronic?
Hvis du ser på kørte km og årgangen, så er den bil helt sten sikkert blevet brugt til lokale indkøbsture og næppe meget mere.
Vi taler jo 10.000km årligt.

Med det i tankerne, så er EGR Ventilen og EGR Spjæld sikkert tilstoppet og måske også turbo osv.

Kunne det tænkes at tandremmen står lidt forkert?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Lupos
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 12. jul 2015 21:30
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Lupos »

Hejsa Qaxius

Det er det samme, om den kører i TipTronic, eller om det er i (D), stadig lidt flere viberationer og hårde motorgang end normalt. Tak for tippet vedr. tandrems stilling, det havde jeg ikke lige tænkt på.

Skønt med sådan et forum, hvor der bare er gang i den.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Atjuh 3L »

De Lupoer du sammenligner med, har de også været 3L?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Qaxius »

Atjuh.
Du kender da noget til det med kæden?
Kan det ikke være det?

Eller trætte dyser eller træt turbo?
Jeg ved det virkelig ikke.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Atjuh 3L »

Næppe kæden efter så få kilometer.
Det er efter sigende først et "problem" omkring de 400 - 500.000

Jeg er lidt inde på at det kan være fordi de andre biler han har prøvet har været med en anden motor.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af 383CI »

Med de kilometer er den jo ikke engang kørt til ;)

Når du siger alle service er overholdt frygter jeg for gearkassen, for den skal ikke skiftes eller efterfyldes i forhold til service. Så brænder de af omkring de kilometer din har kørt, så et råd du ikke har bedt om.
Få det tjekket og skiftet absolut snarst.

Bilen kan virke sejtrækkende af og til, det kan jo give lidt vibrationer, er det det samme hvis du køre udne ØKO?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Lupos
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 12. jul 2015 21:30
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af Lupos »

Atjuh 3L skrev:Næppe kæden efter så få kilometer.
Det er efter sigende først et "problem" omkring de 400 - 500.000

Jeg er lidt inde på at det kan være fordi de andre biler han har prøvet har været med en anden motor.

Mvh,

Atjuh 3L.
Det er lupo 3L 1.2 TDi, som jeg ellers har været ude at køre i.
383CI skrev:Med de kilometer er den jo ikke engang kørt til ;)

Når du siger alle service er overholdt frygter jeg for gearkassen, for den skal ikke skiftes eller efterfyldes i forhold til service. Så brænder de af omkring de kilometer din har kørt, så et råd du ikke har bedt om.
Få det tjekket og skiftet absolut snarst.

Bilen kan virke sejtrækkende af og til, det kan jo give lidt vibrationer, er det det samme hvis du køre udne ØKO?
Samme fornemmelse om den står i ECO eller ikke. Jeg tror vi lader den stå -og prøver at finde en anden god brugt lupo. Tak for tippene.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lidt hård motor gang

Indlæg af sussi »

Et skud fra hoften :-)
En defekt trækaksel, giver en masse vibrationer.
Kører selv med en pt., bare den kører over 80km.t. i 5. gear, er der ingen problemer :-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar