LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl VCDS

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl VCDS

Indlæg af JPC »

Har fået et akut problem med Audi A2 3L. Bilen vil pludselig ikke skifte gear eller koble ud under kørsel. Kunne herefter se, at der manglede en del væske i beholderen, hvilket jeg har efterfyldt. Det ser ud til, at den har smidt hyd.væske ud i området under pumpen igennem de seneste par måneder? Jeg efterfylder beholderen og kører en tur. Det går fint i starten, og den kører normalt... Men efter nogle ned- og opgearinger, låser den fast i 3. gear igen under prøveturen. Jeg må liste hjem igen i 3. gear og standse motoren, uden at udkobling og gearskifte er muligt. Heller ikke med tip-funktionen vil den skifte gar. :(

Der er ingen fejl at se ved udlæsning med VCDS?

Mens jeg udlæste fejl med tænding på, kørte hydraulikpumpen konstant (dvs. den stoppede efter nogle minutter)?

Er der en kvik bruger, som kan få mig på sporet? :)

Mvh.
JPC
Senest rettet af JPC lør 11. jul 2015 06:16, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Mit gæt:
Du har første gang overfyldt hydrauliksystemet. Det har medført at den hvide ekspansionsbeholder er revnet, eller pakninger på denne er presset ud. Det er en lille utæthed, der først giver sig til kende når viskositetn bliver (marginalt) mindre ved varm olie.


Fix utætheden. Lad være med at lade hydraulikpumpen køre alt for længe uden smørende hydraulikolie. Påfyld hydraulikolie på den korrekte måde....



/(
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Tak for svar!

Men der er masser af olie i beholderen nu, så burde pumpen vel bygge tryk op og standse, som sædvanligt?

Jeg skiftede koblingscylinder for et par måneder siden, men fyldte ikke beholderen helt op. Men jeg vil da ikke afvise din teori om er utæt heholder/pakning.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Jeg tror ikke, at beholderen er utæt. Oliesvineriet under pumpen skyldes måske overløb fra den grønne prop igennem de seneste par måneder (vil ikke afvise, at jeg tidligere har fyldt for meget på) :oops:

Jeg oplevede noget andet mærkeligt, da jeg ville lade olien løbe tilbage i beholderen ved at løsne trykkuglen. I den sidste del af tømningen, kom der en del luft med retur, som boblede overud af beholderen? Jeg havde kun forventet hydraulikolie? Er trykkuglen måske defekt i form af at have mistet sin nitrogenpude, som jeg går ud fra, at den indeholder? Den er måske punkteret? Resultatet er nu, at hydraulikpumpen kører meget kort tid for opretholdelse af trykket nu efter trykopbygning er sket (kun 1 sek.) som om, der ikke er noget nitrogen tilbage i kuglen?? :shock:

Trykkuglen er kun to år gammel og indeholdt da også en masse olie. Så det tyder på, at den er god til at holde på olietrykket?

Efter denne sceance med trykaflastning af kuglen og genopbygning af tryk, har jeg haft bilen startet og kørt den lidt frem og tilbage. På et tidspunkt havde speederen pludselig ingen funktion.... Stop/start af motoren løste dog umiddelbart dette problem.

Har nu foretaget en ny udlæsning med VCDS. Og NU har den fundet en fejl, som også bliver stående efter sletning af fejl... Har jeg en defekt føler? Men så forstår jeg ikke, at denne fejl ikke var tilstede ved første udlæsning? Nu vil jeg prøve at trille en tur i bilen...

--------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik

2 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00841 - Føler for hydrauliktryk - gearkasse (G270)
35-10 - - - Periodisk

--------------------------------------------------------------------
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Prøveturen blev ingen succes. Den skifter gear og vil tage gas fint i starten. Men efter kort tid, bliver speederen virkningsløs. Stop/start af motoren gør den aktiv igen.

Hvad er problemet mon? Nogen bud?

Den står stadig med disse fejl:

--------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik

2 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00841 - Føler for hydrauliktryk - gearkasse (G270)
35-10 - - - Periodisk
--------------------------------------------------------------------
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Jeg følger anvisningen i FAQ, når jeg fylder beholderen med hydraulikolie. Dvs. næsten helt til den grønne prop, når kuglen er trykløs. Når jeg så atter aktiverer pumpen, synes jeg niveauet bliver meget lavt i beholderen. Der er vel nærmest kun 1/4-del tilbage af niveauet fra trykløs tilstand. Er dette normalt?
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af Qaxius »

Skru kuglen helt af.
Op til øret og ryst den.
Hører du væske skvulpe rundt derinde, så er den gal.
Har du husket at udlufte din koblingsaktuator, da du skiftede den?

Det tyder på en fejl i din trykføler måske.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Qaxius skrev:Skru kuglen helt af.
Op til øret og ryst den.
Hører du væske skvulpe rundt derinde, så er den gal.
Har du husket at udlufte din koblingsaktuator, da du skiftede den?

Det tyder på en fejl i din trykføler måske.
Ja, koblingsaktuator blev udluftet efter montering. Og det har kørt perfekt siden. Men det kan da godt være, at der har været luft i kuglen efter denne reparation? Jeg prøvede lige at tømme kuglen igen i går aftes for at tjekke olieniveauet i beholderen, og denne gang kom der ingen luft med ud i beholderen...

Jeg vil prøve at skrue kuglen af i eftermiddag og ryste den!

Ja, det kunne måske tyde på en defekt tryksensor eller problem med ledning/stik?
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af Atjuh 3L »

Kan meget vel være ledning/stik fejl, men det kan da også være trykføleren, (ikke særlig sandsynligt), men her er lidt læsestof om hvirdan det hænger sammen:

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_221.pdf

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Tak for link, jeg kigger på det...
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Er der noget galt med min trykkugle? :shock:

Bilen har nu stået stille i næsten et helt døgn, og jeg har så netop aflastet den for tryk igen i dag for at efterprøve Qaxius' idé, om der er olie i den i trykløs tilstand. Til min overraskelse fyldte den i dag ikke beholderen helt..? Og da jeg får kuglen i hånden og ryster den, er den manglende hydraulikolie stadig tilstede derinde. Jeg kan så umiddelbart hælde det over i beholderen.

Er kuglen defekt? Det kunne måske også forklare fejlen udlæst med VCDS?

Som sagt tidligere, synes jeg også at kuglen tager virkelig meget af olien fra beholderen, når trykket bygges op. Der er kun 1/4-del tilbage i beholderen, når pumpen stopper. Det er da ikke normalt?

Mvh.
JPC
Senest rettet af JPC lør 11. jul 2015 08:00, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af Qaxius »

Tømme kuglen?
Jeg har aldrig oplevet er der var olie i mine kugler. :lol:
( Jeg skiftede kuglen da jeg havde haft bilen i en måned )

Og der har aldrig løbet olie ud af hverken den ene eller den anden.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af Kim B Olesen »

Ny trykkugle i hvert fald ;) så tage vi den derfra :)
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Ja, jeg får fat på en ny trykkugle i morgen. Den er kun to år gammel, så jeg synes, det er hurtig, den taber pusten...

Pudsigt, som sagen har udviklet sig... Overskriften passer jo slet ikke længere: Hydraulikpumpen kører ikke længere konstant, den skifter nu gear (i starten ihvertfald), og der er nu også fejl på VCDS-udlæsningen. :)

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hyd.pumpe kører konstant, skifter ikke gear, ingen fejl

Indlæg af JPC »

Ny trykkugle monteret. Alle fejl er væk, og bilen kører perfekt igen. Niveauet er nu normalt igen i beholderen. 8-)

Så sagen må simpelthen være, at membranen er defekt i den gamle kugle (som ikke er så gammel). Nitrogenpuden er blevet skudt ud med olien og kuglen kunne nu indeholde meget mere olie end normalt. Dette forklarer det lave niveau i beholderen efter trykopbygning samt luften, som boblede ud i beholderen med olien, da jeg lettede trykket første gang.

Mange tak for jeres input og hjælp! :)

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: LØST Hydpumpe kører konstant,skifter ikke gear,0 fejl i

Indlæg af Qaxius »

Super, at du fik løst problemet.
Lupo 3L er og bliver raketvidenskab. Det er der ingen tvivl om.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl

Indlæg af JPC »

Ja, man oplever sgu' mange sjove ting med teknikken i den bil...

Jeg kører ikke i bilen selv, men elsker at skrue i den. Det er mit økoprojekt - hvorbilligtkanmankøreibil.dk :mrgreen:

Er lige et smut i sommerhuset, men når jeg kommer hjem, vil jeg skære kuglen op, så vi kan blive klogere. :idea:
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl

Indlæg af JPC »

Hermed update på den defekte trykkugle.

Jeg har netop skåret kuglen over... Det viser sig, at membranen er hoppet ud af sin udfræsning og sidder kæntret, da jeg får åbnet kuglen. Nitrogenpuden er på denne måde sluppet ud. På det sidste billede ses udfræsningen.

God sommer! 8-)

Mvh.
JPC
Vedhæftede filer
Membran.JPG
Membran.JPG (148.1 KiB) Vist 7888 gange
Udfræsning.JPG
Udfræsning.JPG (201.25 KiB) Vist 7888 gange
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl

Indlæg af Kim B Olesen »

Fedest :) det var sjovt lige at se !
Den får lige en tommelfinger op herfra :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LØST Hydpumpe kører konstant, skifter ikke gear, 0 fejl

Indlæg af doktorfrank »

+1
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar