Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af kumse »

Hej Derude

Jeg havde en lidt pudsig oplevelse forleden da det var rigtig varmt. Min lupo startede og kørte fint, men jeg opdagede meget hurtigt at hverken blinklys, kørelys eller kabineblæser virkede.
Jeg stoppede ind til siden og checkede sikringer i motorrum og i instrumentbordet, men der var ikke nogen der vær brændt over.
Jeg startede og stoppede bilen et par gange, og vups, så virkede det igen. :? :?

Det har virket lige siden, men jeg vil helst skifte hvad jeg nu kan helt preventivt, så jeg ikke strander et sted.

Har i nogle ideer til hvad der kunne fejle her?
Jeg tænker tændingslås eller et relæ ?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af kumse »

Så skete det desværre igen i sommervarmen. Mere eller mindre nøjagtigt et år efter sidste gang.

Jeg kunne igen konstatere at der intet kørelys, blinklys eller liv i kabineblæser var. Bremselys og nødblinklys virkede dog, hvilket jeg kan se gennem grænskning af diagrammet ikke er født igennem X forsynings relæet. Med lidt lirken med låsen, og start og stop af bilen kom det hele igen.

Jeg tænker fejlen kunne ligge i X relæet eller bundstykket i tændingslåsen. Er jeg mon på rette spor?

Så er spørgsmålet hvor svært det er at afmontere tændingslåsen? på Elsawin kan jeg se en kompliceret procedure med at bruge en speciel aftrækker, og en fjeder der skulle være meget stram. Hvordan får man det overhoved sat på plads igen hvis man skiller det ad?

Hilsen
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af 383CI »

Et forslag kunne være at rense alle sikringer og sikringsboksen.
Jeg havde mine sikringer ude for leden, de var sgu irrede ,ere eller mindre alle sammen, men det fin nu ikke min Parrot håndfri til at virke allegivel. Den afbryder og tænder også som det passer den. Engang kun når det var koldt, nu hver gang bilen køre.

Hvordan det så skulle forklare problemet afhjælpes med tændingen kan jeg så ikke forklare, men det kan jo være det bundstykke i den er slidt. Det er også et kendt problem.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af Søren »

Samme problem havde jeg efter knap 10timers kørelse til Amsterdam i 30graders varme.. Lod motoren køle ned og efter et par timer virkede alt igen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har omtalt det tidligere, og med foto vist, at sikringer godt kan give anledning til svigt, selvom de ser helt fine ud og ikke er sprunget/brændt over. Jeg mener, at især sikringerne i motorrummet er udsatte - efter mange år bliver benenes overflade (altså på sikringerne) mat og den dårlige forbindelse lader til at kunne give opvarmning i kraft af overgangsmodstanden, så kontaktfjedrene mister yderligere i anlægstryk = nedadgående spiral, som i disse tilfælde måske forstærkes af ekstremt høje motorrumstemperaturer.
Da jeg var ude for noget lignende (som jo sagtens kan tydes som mange forskellige, dyre fejl) skiftede jeg de fire sikringer til nye fra æsken, og ... vupti .. problemerne forsvandt.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af kumse »

Tak for jeres svar, jeg vil efterse sikringerne.

Jeg var dog ude for den gjode det samme igen i går. Denne gang lirkede jeg lidt med tændingslåsen, og fandt ud af jeg kunne få liv i X forsyningen igen ved at dreje tændingen let tilbage fra "Tørning" til "ON".
Jeg har derfor rettet fokus tilbage til tændingen, spørgsmålet er så igen, hvordan skiller jeg det ad med aftrækker mm. som VW viser i ElsaWin? Har i nogle erfaringer?
Det ville også være interessant at vide om fjedermekanismen når man "Tørner" sidder i selve bundstykket, altså kontakten, eller om det er i låsecylinder/huset?

Alle input er velkomne :)

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af Andreas1972 »

Har ikke selv erfaring med lige precis lupo bundstykker men transporter t4 og der er bundstykket et lille problem barn ;) og der ligger i hvertfald fjede i :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af 383CI »

kumse skrev:Tak for jeres svar, jeg vil efterse sikringerne.

Jeg var dog ude for den gjode det samme igen i går. Denne gang lirkede jeg lidt med tændingslåsen, og fandt ud af jeg kunne få liv i X forsyningen igen ved at dreje tændingen let tilbage fra "Tørning" til "ON".
Jeg har derfor rettet fokus tilbage til tændingen, spørgsmålet er så igen, hvordan skiller jeg det ad med aftrækker mm. som VW viser i ElsaWin? Har i nogle erfaringer?
Det ville også være interessant at vide om fjedermekanismen når man "Tørner" sidder i selve bundstykket, altså kontakten, eller om det er i låsecylinder/huset?

Alle input er velkomne :)

Vh
Thomas

Det her er et langskud, men hvorfor skulle tændingslåsen få underlige ideer når det er varmt? Den trækker jo kun styrestrøm, men kontaktpunkter kan selvfølgeligt være kedelige, det er en kendt sag med Lupo de går i stykker.

Jeg har/haft en fejl der er lige så underlig omkring "GrønFodLampen" og at bremsekontakten ikke ville frigive gear og start.
Der har været skiftet flere gange, det har ikke hjulpet et hak. Det eneste der har gjort forskel er at jeg har pillet ved ECUèn, så er det blevet bedre. Men pussigt nok adopterede en anden bil problemet med "GrønFodLampen" omgående ECUèn kom over i den.
En her havde haft samme problem, her skulle boksen flashes, så var det problem løst.
Det giver langt mere mening at ECUèn laver numre når det er varmt end tændingslåsen gør, i min optik. Når du så lirker med tændingslæsen giver du ECUèn besked og at satrte og stoppe og der med tænde og slukke for relæer osv. der trækker hovedestrømmen. Når ECUèn så kommer igang uden griller virker det hele, når den har griller gør det ikke.

MEN DET ER LANGSKUD.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af Skipper »

Langskud giver jo også tit de fedeste mål.............. :mrgreen:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kørelys, blinklys, kabineblæser mv. død under sommerheden

Indlæg af Thore J »

Min gør præcis det der af og til også... Men kun ved opstart, det er nok bare ikke altid at man opdager det førend man skal blinke! og den har gjort det sommer og vinter..

Hver gang hjælper det at tage tændingen af, dreje knappen til blæseren over "0" og sætte tænding på igen ... og så trylle trylle så har alt været godt igen.. :D :shock:

Jeg har ikke ledt efter fejlen, men jeg er af den overbevisning at det har noget med kabineblæseren at gøre for det er kun sket når jeg har slukket bilen med blæseren på højeste trin..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar