Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Alt vedrørende teknikken på 3L
abbersen
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. jul 2015 20:28
Geografisk sted: Valby

Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af abbersen »

Min A2 har smidt al kølervæske.
Kan jeg køre 3 km. til nærmeste Thansen for at efterfylde med g12+, inden jeg kører til rep?

chris
Audi A2 1,2 TDi med o udstyr. Nej, vent. Der er bagagerumsdækken og så er håndbremsepåminderen skiftet ud med endnu en kopholder.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan fylde op med vand og se om det pisser ud et sted :) start motoren hvis ikke det løber ud med det samme - hvis det løber lige ud igen er det nok en dum ide at køre nogen steder ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af Vyffe »

Bare noget vand på :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
abbersen
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. jul 2015 20:28
Geografisk sted: Valby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af abbersen »

Tak for svar.
Hældte ½ liter vand på, med slukket motor, ingen lækage. Kørte de 3 km. til Thansen og der var en våd plet under vognen. Jeg har tjekket beholder og slanger, uden at afmontere noget og kan ikke se nogen læk.
Jeg har nu 2½ liter G12+ i vognen. Spørgsmålet er om jeg kan liste den til rep. med de 2½ liter i reserve. Den har endnu ikke været over 85 grader.

chris
Audi A2 1,2 TDi med o udstyr. Nej, vent. Der er bagagerumsdækken og så er håndbremsepåminderen skiftet ud med endnu en kopholder.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af doktorfrank »

Et langskud: Den våde plet under motoren er ude i venstre side under ekspansionsbeholderen. Så er den billige variant en revne i beholderen. Den dyre er en utæt toppakning.. Under alle omstændigheder kommer du længst ved at skrue låget af beholderen og køre forsigtigt. På den måde undgår du trykopbygning i systemet.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af Atjuh 3L »

Blot en lille nem gåde: Vil kølevandstemperaturen stige eller falde, såfremt man har en lækage der dræner systemet for kølervædske 8-)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af doktorfrank »

Nogle læser krimier i ferien, andrer løser gåder.
Hvis temperaturføleren sidder i topstykket vil manglende vandcirkulation medføre stigende temperaturvisning. Hvis føleren sidder udenfor topstykket, fx i en slange, vil visningen typisk falde, når der ikke passerer kølervæske.
Gåder, hvor alle svarmuligheder kan være korrekte, er kun velegnede til brug på udprægede turistferier, hvor adgangen til vand og andre våde varer er det mest nærliggende middel imod kedsomhed.
:lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af Thore J »

Det kan meget vel også bare være det helt klassiske; at en kølerslange er blevet gammel og træt af dage.. - der er det helt normalt at der ikke løber noget ud førend bilen bliver varm og/eller der jo kommer tryk på systemet..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
abbersen
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. jul 2015 20:28
Geografisk sted: Valby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af abbersen »

Da vejret er varmt og fugtigt for tiden, føler jeg mig ikke særlig modig.
Jeg får den bugset til rep. og I skal være de første til at høre hvad dommen bliver.
Hælder mest til defekt vandpumpe eller træt slange. Jeg krydser fingre...

Mvh

chris
Audi A2 1,2 TDi med o udstyr. Nej, vent. Der er bagagerumsdækken og så er håndbremsepåminderen skiftet ud med endnu en kopholder.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af doktorfrank »

Pas lige på her! Defekt vandpumpe er desværre i nogle tilfælde resultatet af betydelige, momentane overtryk i systemet…forårsaget af forbrændingstryk via utæt toppakning. Og så er det en meget kort fornøjelse at skifte vandpumpen - har jeg hørt fra sædvanligvis meget velunderrettet kilde (i Havdrup).
Jeg siger ikke, slet ikke, at det er fejlen i dette tilfælde. Men det er bekvem viden at have, når diagnosen skal diskuteres med mekanikeren.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
abbersen
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. jul 2015 20:28
Geografisk sted: Valby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af abbersen »

Blev fragtet til Autopit, Herlev. (Morten Moe, silver).
Ny slange. No problems!
Audi A2 1,2 TDi med o udstyr. Nej, vent. Der er bagagerumsdækken og så er håndbremsepåminderen skiftet ud med endnu en kopholder.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af doktorfrank »

Hvor herligt….og tak for meldingen 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
audia2
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 28. nov 2010 09:37
Geografisk sted: Djursland

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af audia2 »

Hej

Jeg har en tråd kørende, desvære ingen svar.

Prøver lige her, min spytter periodisk kølevæske ud af overtryks ventilen i ekspansions beholderen. Den er tryktestet på værksted.

Nogen ide'er?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af sussi »

Læs DoktorFranks opslag lidt højere oppe :-(
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
reffub
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør 2. maj 2015 07:07
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af reffub »

Inden der råbes bål og brand omkring vandpumpen, må man lige finde ud af hvor langt vandpumpen har kørt.
Ved du med garanti om pumpen er skiftet i forbindelse tandrems skift osv.

Men rart at vide, hvis man ved ens vandpumpe ikke har kørt jorden rundt mere end 2 gange :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af sussi »

Det oprindelige spørgsmål er klaret med en ny slange :-)

Til audia2
Indlæg af doktorfrank » ons 8. jul 2015 18:05
"Pas lige på her! Defekt vandpumpe er desværre i nogle tilfælde resultatet af betydelige, momentane overtryk i systemet…forårsaget af forbrændingstryk via utæt toppakning."

Uanset hvor gammel eller ny den er, kan den tage skade af ovenstående.
Men du har fuldstændig ret reffub, det er rart at vide hvor mange gange den har æret "jorden rundt" :-)
Jeg kørte 270.000 med min vandpumpe i Lupoen, inden den stod til udskiftning, det ville jeg nok ikke gøre igen, better safe than sorry :geek:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
audia2
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 28. nov 2010 09:37
Geografisk sted: Djursland

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af audia2 »

Har læst det.

Kan bare ikke forstå det skulle være det(ej heller min mekaniker), når jeg kan køre en tur på 500km, eller konen køre på arbejde i en uge(50km hver vej) uden den gør det, også lige pludselig gør den det, spytter ca en deciliter ud!

Vandpumpen har kørt 100.000km bilen har kun kørt 385.000km

Problemet startede for over et halvt år siden og er hverken blevet være eller bedere med tiden.

Mekanikeren har har tryktestet systemet flere gange, det er helt perfekt siger han, kølervæsken er fuldstændig ren. Jeg havde engang en chevrolet matiz med defekt toppakning, der var væsken grumset.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af doktorfrank »

Hvis man ikke er gråhåret i forvejen, kan den slags sporadiske - intermitterende - fejl nok fremprovokere det.
Da det nu, heldigvis, er en A2, standardudrustet med et rigtigt vandtemperatur-måleur i instrumenteringen, kan vi vel udelukke, at vandtemperaturen har været forhøjet ud over de normerede 105 grader C ved de pågældende lejligheder.
:?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
audia2
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 28. nov 2010 09:37
Geografisk sted: Djursland

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af audia2 »

Ja det er en kæmpe fordel. Den ligger som altid fuldstændig fast på 90grader!

Bilen fik ny køler for lidt mere end et år siden idet stikket til blæseren var irret over. Jeg ved ikke det kan have noget at sige, men bilen har jo kørt langt over 30.000km siden da.

Jeg skriver at problemet startede for ca et halvt år siden, men reelt kan det være længere tid da den aldrig har spyttet så meget ud at bilen alarmere med lav kølervæske stand, også så tit har jeg heller ikke kølerhjælmen af bilen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fraktion A2 - Audi A2, kølervæske

Indlæg af sussi »

Et skud i tågen, skift dæksel på beholderen ;)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar