GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Schmidt9000
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 14. okt 2013 23:31
Geografisk sted: Aalborg

GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af Schmidt9000 »

Er dit kugleleje i rem strammeren død, så kan det skiftes billigt.

m bonnichsen:
Det originale leje heder FAG 3202B og måler 15x35x15,9 mm, men der kan købes 2 stk lejer 15x35x11 som kan bruges lejet bliver så 5 mm bredere men kan sagtens være der, lejerne koster 24,90 kr i Biltema Art no 41-405 jeg har skiftet i min og det virker ;)

En ny remstrammer koster hvis 600-700 kr. :D

Har netop, ramt af tidspres og manglende lyst til at give en formue for en ny remstrammer hos VW, forsøgt at lave dette lille nummer på min Lupo med AYZ motor, og vil da lige dele min oplevelse...

Selve lejerne passer såmænd fint i remhjulet, og med en lidt længere bolt monteret så alt sådan set fint ud - lige indtil jeg ville montere det i bilen, hvor der manglede ca. den der halve centimeter i at hjulet kunne dreje rundt uden at gå imod plastskjoldet ind til tandremmen.

Medmindre mit plastskjold af en eller anden grund sidder meget forkert (hvilket jeg ikke kunne se noget tegn på at det skulle gøre), så er denne guide absolut ikke brugbar på AYZ maskiner. Om der er mere plads på en ANY tør jeg ikke sige.

At skifte lejet ud med et i samme dimensioner som det oprindelige må være vejen at gå, hvis man vil spare lidt kroner. Det er bestemt ikke nogen stor opgave.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Thore J »

7,99£ http://www.bearingoptions.co.uk/angular ... 3659-p.asp

..og tilsyneladende portofrit til dk :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Vyffe »

Du skal bare flytte strammeren tilsvarende væk fra dets ankerpunkt. Kunne gøres ved hjælp af et par skiver.

Har selv skiftet det gamle leje ud med to nye. Gav vist 70 kr for 10 lejer på ebay.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Schmidt9000
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 14. okt 2013 23:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Schmidt9000 »

Thore J skrev:7,99£ http://www.bearingoptions.co.uk/angular ... 3659-p.asp

..og tilsyneladende portofrit til dk :D
Tak for link, det var sgu billigt. Dog ikke helt portofrit, man skal lige vælge "international Economy Postage (EUROPE) ved checkout for at få den korrekte pris, men forsendelsen er trods alt kun 2,99 £.

Med den nuværende kurs er det ca. 115 kr inkl. porto, og en billig reparation sammenlignet med at skifte hele remstrammeren til ny. Det er muligt dette leje ikke holder helt så længe som et FAG eller SKF leje, men det er jo ikke fordi selv en original remstrammer holder evigt, så om man måske tager en smule af levetiden ved at bruge en halv time på at skifte lejet er jo noget man kan gøre op med sig selv om er det store problem. Man kan jo sammenligne det færdige "produkt" med en ny uoriginal remstrammer, som stensikkert heller ikke bruger de dyre mærkevare lejer, forudsat at ens remstrammer med slidt leje ellers fungerer som den skal.

En langt bedre løsning end den med de to Biltemalejer.
Schmidt9000
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 14. okt 2013 23:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Schmidt9000 »

Vyffe skrev:Du skal bare flytte strammeren tilsvarende væk fra dets ankerpunkt. Kunne gøres ved hjælp af et par skiver.

Har selv skiftet det gamle leje ud med to nye. Gav vist 70 kr for 10 lejer på ebay.
Jeps, jeg endte også med flytte hele remstrammeren lidt ud så der er plads til remhjulet, men jeg anser det godt nok som en nødreparation, som jeg ikke skal køre med ret længe og som jeg dagligt holder øje med. Man får en markant mindre anlægsflade mellem remstrammeren og monteringspunktet på motoren, og der er mange vibrationer som skal gå gennem det punkt.

Jeg ser det godt nok kun som noget man kan benytte sig af i nødstilfælde, og med en vis risiko for noget går galt... det er i bund og grund noget fusk :) Personligt synes jeg ikke ligefrem det er en fornuftig nok reparation til at have en "officiel" guide liggende til på et seriøst forum som dette, så bør man i hvert fald overveje at tilføje den ikke uvæsentlige del om at man skal lægge skiver imellem remstrammer og motor.

Det her svarer i min bog lidt til at man havde en guide liggende til "billig reparation af lydpotte" - som udføres med en meter ståltråd og et par øldåser. :)

Hvis det var mig ville jeg ændre guiden til at dreje sig om skift af lejet i remhjulet til et leje med de korrekte dimensioner, og det er egentlig bare derfor jeg skrev de her par indlæg... jeg synes ikke helt slutresultatet når man bruger "biltema-leje-guiden" lever op til den seriøsitet der ellers er i det her fremragende forum, som jeg ofte henter information fra.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Thore J »

Schmidt9000 skrev:
Thore J skrev:7,99£ http://www.bearingoptions.co.uk/angular ... 3659-p.asp

..og tilsyneladende portofrit til dk :D
Tak for link, det var sgu billigt. Dog ikke helt portofrit, man skal lige vælge "international Economy Postage (EUROPE) ved checkout for at få den korrekte pris, men forsendelsen er trods alt kun 2,99 £ /quote]

Den kommer ikke op, hvis man betaler via Paypal.. ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Vyffe »

Tror ærlig talt du ser spøgelser. Dine bekymringer er så absolut ude af proportioner. Har kørt med det setup ca 50.000 km. Har lige haft det skilt af og det fejlede absolut ingenting.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har kørt 120000 km med samme fusker løsning ;) :lol:
Det virker fint :D
Schmidt9000
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 14. okt 2013 23:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Schmidt9000 »

Mit holder skam også fint endnu, men det ændrer ikke på at det ER lidt af en fuskerløsning ;)
Schmidt9000
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 14. okt 2013 23:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Schmidt9000 »

Thore J skrev:
Den kommer ikke op, hvis man betaler via Paypal.. ;)
Hehe, nej jeg lagde godt mærke til at man skal vælge det selv, har du bestilt og modtaget det uden at betale porto? :)

Jeg tænker bare at det ville være lidt ærgeligt at bestille det uden at vælge portoform, og så blot modtage en mail om at lejet ligger klar til afhentning et sted syd for grænsen ;)
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem stramm

Indlæg af Madsen9911 »

Jeg bestilte derinde fra, og brugte PayPal, og modtog igår en mail hvor de skriver at lejet er sendt :) og der er ikke Porto på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af JPC »

Hvorfor køber I ikke det rigtige størrelse leje FAG 3202B? :geek:

Det ser da ud til at kunne skaffes? Eller er der noget, jeg ikke ved? :oops:

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af Thore J »

JPC skrev:Hvorfor køber I ikke det rigtige størrelse leje FAG 3202B? :geek:
??? Det meste af tråden drejer sig da netop om hvor det rigtige leje kan købes billigst :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af Vyffe »

Forkert. Tråden handler mest om hvordan man billigst kan omgås det ekstremt meget dyere "rigtig størrelse leje". Grotesk så dyrt et dobbeltradet leje skal koste...
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
KarstenE
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors 18. okt 2012 22:54
Geografisk sted: Gilleleje

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af KarstenE »

Det rigtige leje, fås ned til 31 kr, dog af kinesisk fabrikat, på ebay. Fandt FAG versionen til 168 kr, også på ebay..
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af Vyffe »

Dejligt at det lykkedes dig at finde lejet til en god pris.
Vil du smide et direkte link, så vi andre også kan få gavn af det? ;-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
KarstenE
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors 18. okt 2012 22:54
Geografisk sted: Gilleleje

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af KarstenE »

FAG lejet, som jeg valgte, er her: http://www.ebay.com/itm/172208018537?_t ... EBIDX%3AIT

Kinaversionen er her: http://www.ebay.com/itm/1-Stk-IBU-Schra ... SwvzRXymDP

Hilsner,
Karsten
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: GUIDE: Generatorrem - Skift af kugleleje i ribrem strammer

Indlæg af olefredrik »

Jeg er midt I ett skifte og kjøpte noen av disse:

http://www.bearingoptions.co.uk/3202520 ... 7167-p.asp

Nå skal jeg stramme skruen som det siste :)

Er det noen som har forslag til moment?
Reimstrammer 01.jpg
Reimstrammer 01.jpg (67.47 KiB) Vist 7799 gange
[/attachment]
Vedhæftede filer
Reimstrammer 02.jpg
Reimstrammer 02.jpg (97.33 KiB) Vist 7799 gange
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Besvar