Bremse hård ved opstart?!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af MortenK »

Hej folkens

Den sidste uges tid har bremsen på Lupo'en været hård ved opstart. Kan altså kun trædes begrænset ned inden nøglen drejes, hvorefter alt forløber normalt. Den bremser normalt, skifter gear normalt og motorydelsen virker også normal. Bremsevæske er der nok af og har ikke kunne finde nogle brud på slangen fra bremseforstærker (hvis jeg har kigget på den rigtige altså!). Hvor bør jeg lede videre?

Nu erkender jeg gerne at min tekniske indsigt er begrænset, men er det måske en utæthed ifbm. bremseforstærkeren? Altså, trænger der måske luft ind et sted hvor der burde være vacuum? ....og problemet begrænses så i det øjeblik motoren kører?

Tips og tricks er velkomne :p

- Morten
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af Qaxius »

Hvis den er blevet hård uden motoren tændt, så er det normalt.
Hvis den er blevet hård efter at motoren er tændt, så er det skidt.
Hvis den plejede at være blød med slukket motor, så var det skidt og hvis den er hård nu, så er det jo fint.

Det tyder på at der har været luft i systemet og at det nu er væk.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af MortenK »

Hmm, fik måske formuleret mig lidt kryptisk.

Altså, når bremsen trædes ned for at starte bilen kan pedalen kun trædes 1cm ned, mod normalt 3cm (målene blot for eksemplets skyld). Altså fuldstændig som om jeg havde pumpet bremsen 3-4 gange med slukket motor....når motoren startes ryger pedalen de 2cm længere ned. Noget må der da være galt?

- Morten
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af doktorfrank »

Næppe. Hvis du før start træder med fem gange normalt pedaltryk, får du sikkert de "manglende" centimeter med. Sådan plejer vi bare ikke at gøre. Og når vakuumpumpen supplerer pedalkraften så meget, som den faktisk gør, synker pedalen et stykke - det er vel stort set normalt på alle biler med vakuumforstærkede bremser.
Som min ærede medkommentator så rigtigt pointerer: Hvis det har været anderledes, har der nok snarere været lidt luft i systemet et eller andet sted.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af ph. »

Altså er alt som det skal være...
...på en bil som holder uden vacum
...Hvis den plejer at kunne holde "vacumtryk" så er der nok en mindre utæthed et eller andet sted... altså på vacumsiden

Kontrol af bremsepedal:

- Pedalen skal have en skridsikker trædeflade (riflet eller gummibelagt).

- Pedalen skal have en mindre frigang i topstilling.

- Pedalen må ikke kunne trædes helt i bund

- Pedalen må ikke ved en vedvarende belastning synke yderlige ned.

- Ved kontrol af bremseforstærker, skal man (for at tømme bremseforstærkeren for vacum ..åndsvag formulering men kan ikke lige komme på en bedre.) stoppe bilen, og pumpe 4-5 gange med bremsen, derefter holder man et konstant tryk på bremsen, mens motoren derpå startes, og nu skal pedalen synke et lille stykke, hvilket er tegn på at bremseforstærkeren virker.

http://www.nielskoreskole.dk/index.php/ ... -personbil
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af MortenK »

Præcis....den plejer at kunne holde "vacuum-tryk" uanset, hvor længe den har stået stille (ligesom alle andre biler jeg har haft)!

....men når I nu alle siger at det modsatte er normalt....så tager jeg den bare med ro og render i køleskabet uden sorte fingre :D

Tak for svar!

- Morten
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af sussi »

Alle dine tidligere biler har garanteret virket på samme måde, du har bare ikke lagt mærke til det ;)
Nu ved jeg ikke hvordan du starter en "ikke 3L", men jeg træder ALTID koblingen ud (hvis der er en :-) når jeg starter en "ikke 3L", ergo kan man ikke mærke om bremsepedalen synker, med mindre man sætter højre fod hen på bremsepedalen, hvilket er ret Unormalt :D
Sussi
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af Qaxius »

Jeg har næsten altid fødderne på bremse og kobling, når jeg skal starte en bil.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af KMDTHY »

Vil da nærmere sige det er unormalt ikke at sætte sin fod på bremsen ven start :shock:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af doktorfrank »

Sådan har vi vel forskellige vaner. Men hvorfor dog træde på bremsen ved start af motoren (altså i alt andet end 3L-biler) - håndbremsen er vel trukket (og virksom?) :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af KMDTHY »

Du ved ikke om tossen der brugte bilen før dig har trukket den. Jeg ser RIGTIG mange der bare efterladen en bil i gear. Personligt bruger jeg altid håndbremsen. Tryk på bremse - frigear - håndbremse - slip bremsen - sæt i STOP. Derved undgår man bilen "hænger" i gearet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af doktorfrank »

Helt og aldeles enig 8-) :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:Du ved ikke om tossen der brugte bilen før dig har trukket den. Jeg ser RIGTIG mange der bare efterladen en bil i gear. Personligt bruger jeg altid håndbremsen. Tryk på bremse - frigear - håndbremse - slip bremsen - sæt i STOP. Derved undgår man bilen "hænger" i gearet.
så du vil trække gearstangen fra N via R til Stop uden at træde på bremsen??
...Kan jeg sgu't huske om man kan. MEN Jeg ville helt sikkert altid holde bremsen nedtrådt indtil bilen var sat i Stop
De eneste biler jeg konsekvent har parkeret med trukket håndbremse er biler med aut.gear og ASG, DSG...
Og da har jeg sat den i N, trukket håndbremsen, sluppet bremsen så håndbremsen overtog bremsefunktionen og så igen trådt bremsen og sat bilen i P
Biler med manuel gear har jeg alle dage parkeret i 1.gear ...og kun trukket håndbremsen hvis det har været på en hældning hvor den ikke har kunne holde sig selv, og selv da står de stadig i 1.gear.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev: så du vil trække gearstangen fra N via R til Stop uden at træde på bremsen??
Det er min STOP sekvens, ikke START!

Start er Bremser - start motor - slip håndbremse - sæt i D.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af ph. »

Nu forholder jeg mig så IKKE til om det er din stop eller start procedure. men udelukkende til det skrevne
KMDTHY skrev:Du ved ikke om tossen der brugte bilen før dig har trukket den. Jeg ser RIGTIG mange der bare efterladen en bil i gear. Personligt bruger jeg altid håndbremsen. Tryk på bremse - frigear - håndbremse - slip bremsen - sæt i STOP. Derved undgår man bilen "hænger" i gearet.
og mit spørgsmål lød om du (som du skriver) sætter den i N, trækker håndbremsen, slipper bremsen og sætter den i Stop uden at træde på bremsen ...og jeg kan stadig ikke huske om det overhovedet er muligt at trække den fra N til Stop uden at træde på bremsen!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev: og mit spørgsmål lød om du (som du skriver) sætter den i N, trækker håndbremsen, slipper bremsen og sætter den i Stop uden at træde på bremsen ...og jeg kan stadig ikke huske om det overhovedet er muligt at trække den fra N til Stop uden at træde på bremsen!
Det kan der være noget om.... kan jeg sgu snart ikke engang selv huske..... det kører jo nærmest på automatik efterhånden. Men tror du har ret. Man kan ikke sætte den i R når bilen holder stille uden at aktivere bremsen inden.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af doktorfrank »

…og fra R til Stop uden brug af bremsen er vistnok afhængig af årgang (eller slitage eller noget helt tredje) mener jeg at jeg tror, jeg kan huske.
Vi har nok kørt for længe, eller jeg er blevet for aldrende - gammel lyder så vederstyggeligt - til at vide præcis, hvad jeg tror jeg plejer at gøre pr. refleks :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af Vyffe »

Min kan skifte fra R til Stop uden bremse. Det har resulteret i nogle spændende seancer med passagerer og deres medbragte tasker o.lign. som rammer stangen og skubber den i Stop. Man bliver sku lidt nervøs når bilen bare slukker uden videre :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremse hård ved opstart?!

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er da altid noget den ikke går i gear så den blokerer når den kører :shock:
Besvar