412k service
412k service
Min lupo har kørt uden grundjustering siden 350k, hvor den lavede fejl, og Per fik den til Hee. Han lavede et par tricks(sagde han, ved ikke præcist hvad), og så kunne den gå igennem uden fejl. Kan jeg kontrollere nogle værdier for hvert gear, inden jeg går igang, så jeg undgår at den går i baglås ?
Nu er jeg bare i tvivl om jeg tør selv at køre en grundjustering, da jeg jo risikere at den ikke kan gå igennem igen. Den skifter fint og køre som den skal, så vil lige høre om folk erfaring på dette punkt.
Udover det er undervognen ved at være godt slidt, og den ligger ikke godt på vejen hvis det blæser bare det mindste, og det føles som om bilen skifter retning hvis man køre over en mindre ujævnhed i vejen. Overvejer at skifte hele alle dæmpere og fjedrer, men bør man købe originalt, eller er forskellen på sachs og monroe minimal?
Et andet problem den har, er at siden mine sprinklerdyser frøs til is i efteråret, har dyserne ikke kunne sprøjte med nok kraft, sprinklermotoren lyder fint, er det bare nye dyser man skal have så?
Håber folk gider læse det hele
Grundjustering?
Undervogn?
Spinklerdyser?
Tak
Nu er jeg bare i tvivl om jeg tør selv at køre en grundjustering, da jeg jo risikere at den ikke kan gå igennem igen. Den skifter fint og køre som den skal, så vil lige høre om folk erfaring på dette punkt.
Udover det er undervognen ved at være godt slidt, og den ligger ikke godt på vejen hvis det blæser bare det mindste, og det føles som om bilen skifter retning hvis man køre over en mindre ujævnhed i vejen. Overvejer at skifte hele alle dæmpere og fjedrer, men bør man købe originalt, eller er forskellen på sachs og monroe minimal?
Et andet problem den har, er at siden mine sprinklerdyser frøs til is i efteråret, har dyserne ikke kunne sprøjte med nok kraft, sprinklermotoren lyder fint, er det bare nye dyser man skal have så?
Håber folk gider læse det hele
Grundjustering?
Undervogn?
Spinklerdyser?
Tak
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: 412k service
Med den beskrevne manglende reningsstabilitet tror jeg, at der skal mere til end nye fjedre og dæmpere - vær meget omhyggelig med at kontrollere bærearmsbøsninger, bærekugler, styrekugler, stabilisator osv. Og sørg for (med nye dæmpere - de bageste er de vigtigste) at få cambermål og toe-out optimeret.
I min optik (dvs. den jeg sidder på) er sådan noget meget mere afgørende, end at chiptune sig til en håndfuld ekstra heste. Men - ok - også ofte noget dyrere.
I min optik (dvs. den jeg sidder på) er sådan noget meget mere afgørende, end at chiptune sig til en håndfuld ekstra heste. Men - ok - også ofte noget dyrere.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: 412k service
Hvis grundjusteringen fucker helt op er der noget med at hvis den står uden nøgle i ca 15 min, vender den tilbage til den forrige grundjustering, sådan ca
Men ellers så start da med at kontrollere om der er slør i armen med de to kuglehoveder
Angående sprinklerdyser - er du sikker på det ikke er en slange der er sprunget ud og kigge mens der er en der kigger det kan også være selve pumpen der er flækket, så den ikke kan lave tryk
Men ellers så start da med at kontrollere om der er slør i armen med de to kuglehoveder
Angående sprinklerdyser - er du sikker på det ikke er en slange der er sprunget ud og kigge mens der er en der kigger det kan også være selve pumpen der er flækket, så den ikke kan lave tryk
Re: 412k service
Hvis der er en som ved mere om dette, "lad den stå uden nøgle i 15 minutter trick" vil jeg meget gerne høre mere i detajler
Den lile arm med de to kugler blev skiftet inden den blev kørt til Per, altså for 62k km siden.
Mht, til sprinkler så laver den tryk, men det bliver ikke forstøvet. Det jeg bare ikke kan forstå, er at en tilfrosset dyse, kan blive ødelagt af kogende vand (eller isen) :-/
Den lile arm med de to kugler blev skiftet inden den blev kørt til Per, altså for 62k km siden.
Mht, til sprinkler så laver den tryk, men det bliver ikke forstøvet. Det jeg bare ikke kan forstå, er at en tilfrosset dyse, kan blive ødelagt af kogende vand (eller isen) :-/
Re: 412k service
Angående sprinklerdyse: Jeg kom til at ødelægge en af mine på et tidspunkt og skiftede den derfor. Det var min oplevelse, at den nye dyse forstøvede bedre end den gamle. Måske bliver de slidt med tiden? Nye dyser koster ikke alverden og de er ret lette at skifte, så det ville jeg nok prøve.
Re: 412k service
Du har helt sikkert bare nole sprinklerrør, som er flækkede og derfor lækker væske, når du pumpen trykker.
På min Lupo, der blev det værre og værre og pludselig gik det hurtigt.
Der var knækket et vinkelhoved, lige under dysen.
På med en ny vinkel til ingen penge fra den lokale VW forhandler og så kørte alt fint igen.
Måske du skal prøve på at tjekke slangerne hele vejen fra pumpe til dyse.
Ja, du skal derfor have dit varme/lyd-tæppe fjernet fra kølerhjælmen. for at kommer ind til både dyser og slanger, samt vinklerne.
Hvad grundjustering angår, så bør du helt sten sikkert få undersøgt din gangstellerarm, INDEN du går igang, du bør også have ekstra hydraulikvæske klar.
Og skru lige din koblingsklokke af og tag den op til øret og ryst den.
Hvis du kan høre væske ryste rundt inde i den, så smid den ud og køb en ny.
På min Lupo, der blev det værre og værre og pludselig gik det hurtigt.
Der var knækket et vinkelhoved, lige under dysen.
På med en ny vinkel til ingen penge fra den lokale VW forhandler og så kørte alt fint igen.
Måske du skal prøve på at tjekke slangerne hele vejen fra pumpe til dyse.
Ja, du skal derfor have dit varme/lyd-tæppe fjernet fra kølerhjælmen. for at kommer ind til både dyser og slanger, samt vinklerne.
Hvad grundjustering angår, så bør du helt sten sikkert få undersøgt din gangstellerarm, INDEN du går igang, du bør også have ekstra hydraulikvæske klar.
Og skru lige din koblingsklokke af og tag den op til øret og ryst den.
Hvis du kan høre væske ryste rundt inde i den, så smid den ud og køb en ny.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: 412k service
Kig på datoen, der er stemplet i klokken, er den over 5-6 år gammel så byt til nytQaxius skrev:Og skru lige din koblingsklokke af og tag den op til øret og ryst den.
Hvis du kan høre væske ryste rundt inde i den, så smid den ud og køb en ny.
Sussi
Re: 412k service
Tak for svar... Mine sprinkler slanger er ikke utætte, så det er helt sikkert ikke det der er galt
Klokken er fint
Hvilken gangsteller arm er det vi snakker om her? Hvis det er det lille kødben så er det skiftet.
Jeg søger nogle værdier jeg kan kontrollere med vagcom. og alternativt vil jeg gerne høre mere om det der med at tage nøglen ud i 15 minutter, hvis det resetter den tilbage til nuværende instilling.
VH
Klokken er fint
Hvilken gangsteller arm er det vi snakker om her? Hvis det er det lille kødben så er det skiftet.
Jeg søger nogle værdier jeg kan kontrollere med vagcom. og alternativt vil jeg gerne høre mere om det der med at tage nøglen ud i 15 minutter, hvis det resetter den tilbage til nuværende instilling.
VH
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: 412k service
Har læst det med de 15 minutter, men har bestemt aldrig konstateret at det er sådan.
Hvis den kløjs i grundindstillingen, så står bilen der til fejlen er fikset - det er min erfaring.
Mvh,
Atjuh 3L.
Hvis den kløjs i grundindstillingen, så står bilen der til fejlen er fikset - det er min erfaring.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: 412k service
Hejsa,
Årgangsbestemt?
/(
Jeg har konstateret at det forholder sig som skrevet...Atjuh 3L skrev:Har læst det med de 15 minutter, men har bestemt aldrig konstateret at det er sådan.
Årgangsbestemt?
/(
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: 412k service
Det kan nemt være det der gør sig gældende.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
-
- Indlæg: 161
- Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
- Geografisk sted: 8300 Odder
Re: 412k service
Jeg har fejlet med grundjustering flere gange end det er lykkedes på min 2003 (og en enkelt gang på min 1999)
Hvis styringen først bliver sur er der ingen nemme løsninger, har prøvet at lade bilen stå, og at kortslutte kabelskoene.
Typiske fejl for mig er for lidt strøm på batteriet, så er det nok bare at sætte vcds stikket i og prøve at udlæse koblingsværdien, så går slæden i baglås
Så mine to modeller opfører sig lige trælst (godt jysk ord)
mvh
Bo
Hvis styringen først bliver sur er der ingen nemme løsninger, har prøvet at lade bilen stå, og at kortslutte kabelskoene.
Typiske fejl for mig er for lidt strøm på batteriet, så er det nok bare at sætte vcds stikket i og prøve at udlæse koblingsværdien, så går slæden i baglås
Så mine to modeller opfører sig lige trælst (godt jysk ord)
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Re: 412k service
Jeg grundjustede uden problemer igår. Plus jeg monterede dæmpere og fjedere foran. Intet problem.
Jeg fik dog ikke justeret camber målet korrekt, da den har noget af en "tysker" hældning nu, men det skulle være til at rette.
Jeg vil så gerne vide nu, inden jeg skiller det af bag på, hvordan justeres baghjulenes camber?
Jeg fik dog ikke justeret camber målet korrekt, da den har noget af en "tysker" hældning nu, men det skulle være til at rette.
Jeg vil så gerne vide nu, inden jeg skiller det af bag på, hvordan justeres baghjulenes camber?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: 412k service
Det kan du ikke, da det er fast bagaksel så skal du i hvert fald til at fuske med nogle skiver imellem, hvis det er samlet med 4 bolter som jeg lige mener at kunne huske
Senest rettet af Kim B Olesen tors 18. jun 2015 05:36, rettet i alt 1 gang.