412k service

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

412k service

Indlæg af kasperfc »

Min lupo har kørt uden grundjustering siden 350k, hvor den lavede fejl, og Per fik den til Hee. Han lavede et par tricks(sagde han, ved ikke præcist hvad), og så kunne den gå igennem uden fejl. Kan jeg kontrollere nogle værdier for hvert gear, inden jeg går igang, så jeg undgår at den går i baglås ?

Nu er jeg bare i tvivl om jeg tør selv at køre en grundjustering, da jeg jo risikere at den ikke kan gå igennem igen. Den skifter fint og køre som den skal, så vil lige høre om folk erfaring på dette punkt.


Udover det er undervognen ved at være godt slidt, og den ligger ikke godt på vejen hvis det blæser bare det mindste, og det føles som om bilen skifter retning hvis man køre over en mindre ujævnhed i vejen. Overvejer at skifte hele alle dæmpere og fjedrer, men bør man købe originalt, eller er forskellen på sachs og monroe minimal?


Et andet problem den har, er at siden mine sprinklerdyser frøs til is i efteråret, har dyserne ikke kunne sprøjte med nok kraft, sprinklermotoren lyder fint, er det bare nye dyser man skal have så?

Håber folk gider læse det hele :-)
Grundjustering?
Undervogn?
Spinklerdyser?

Tak :-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 412k service

Indlæg af doktorfrank »

Med den beskrevne manglende reningsstabilitet tror jeg, at der skal mere til end nye fjedre og dæmpere - vær meget omhyggelig med at kontrollere bærearmsbøsninger, bærekugler, styrekugler, stabilisator osv. Og sørg for (med nye dæmpere - de bageste er de vigtigste) at få cambermål og toe-out optimeret.
I min optik (dvs. den jeg sidder på) er sådan noget meget mere afgørende, end at chiptune sig til en håndfuld ekstra heste. Men - ok - også ofte noget dyrere.
:P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 412k service

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis grundjusteringen fucker helt op er der noget med at hvis den står uden nøgle i ca 15 min, vender den tilbage til den forrige grundjustering, sådan ca :)
Men ellers så start da med at kontrollere om der er slør i armen med de to kuglehoveder :D
Angående sprinklerdyser - er du sikker på det ikke er en slange der er sprunget ;) ud og kigge mens der er en der kigger :D det kan også være selve pumpen der er flækket, så den ikke kan lave tryk :?
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: 412k service

Indlæg af kasperfc »

Hvis der er en som ved mere om dette, "lad den stå uden nøgle i 15 minutter trick" vil jeg meget gerne høre mere i detajler :-)

Den lile arm med de to kugler blev skiftet inden den blev kørt til Per, altså for 62k km siden.



Mht, til sprinkler så laver den tryk, men det bliver ikke forstøvet. Det jeg bare ikke kan forstå, er at en tilfrosset dyse, kan blive ødelagt af kogende vand (eller isen) :-/
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Re: 412k service

Indlæg af nknk »

Angående sprinklerdyse: Jeg kom til at ødelægge en af mine på et tidspunkt og skiftede den derfor. Det var min oplevelse, at den nye dyse forstøvede bedre end den gamle. Måske bliver de slidt med tiden? Nye dyser koster ikke alverden og de er ret lette at skifte, så det ville jeg nok prøve.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: 412k service

Indlæg af Qaxius »

Du har helt sikkert bare nole sprinklerrør, som er flækkede og derfor lækker væske, når du pumpen trykker.
På min Lupo, der blev det værre og værre og pludselig gik det hurtigt.
Der var knækket et vinkelhoved, lige under dysen.
På med en ny vinkel til ingen penge fra den lokale VW forhandler og så kørte alt fint igen.
Måske du skal prøve på at tjekke slangerne hele vejen fra pumpe til dyse.
Ja, du skal derfor have dit varme/lyd-tæppe fjernet fra kølerhjælmen. for at kommer ind til både dyser og slanger, samt vinklerne.

Hvad grundjustering angår, så bør du helt sten sikkert få undersøgt din gangstellerarm, INDEN du går igang, du bør også have ekstra hydraulikvæske klar.
Og skru lige din koblingsklokke af og tag den op til øret og ryst den.
Hvis du kan høre væske ryste rundt inde i den, så smid den ud og køb en ny.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 412k service

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Og skru lige din koblingsklokke af og tag den op til øret og ryst den.
Hvis du kan høre væske ryste rundt inde i den, så smid den ud og køb en ny.
Kig på datoen, der er stemplet i klokken, er den over 5-6 år gammel så byt til nyt ;)
Sussi
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: 412k service

Indlæg af kasperfc »

Tak for svar... Mine sprinkler slanger er ikke utætte, så det er helt sikkert ikke det der er galt ;-)

Klokken er fint

Hvilken gangsteller arm er det vi snakker om her? Hvis det er det lille kødben så er det skiftet.

Jeg søger nogle værdier jeg kan kontrollere med vagcom. og alternativt vil jeg gerne høre mere om det der med at tage nøglen ud i 15 minutter, hvis det resetter den tilbage til nuværende instilling.

VH
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 412k service

Indlæg af Atjuh 3L »

Har læst det med de 15 minutter, men har bestemt aldrig konstateret at det er sådan.

Hvis den kløjs i grundindstillingen, så står bilen der til fejlen er fikset - det er min erfaring.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 412k service

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Atjuh 3L skrev:Har læst det med de 15 minutter, men har bestemt aldrig konstateret at det er sådan.
Jeg har konstateret at det forholder sig som skrevet... ;)

Årgangsbestemt?



/(
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 412k service

Indlæg af Atjuh 3L »

Det kan nemt være det der gør sig gældende.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: 412k service

Indlæg af Bo Jacobsen »

Jeg har fejlet med grundjustering flere gange end det er lykkedes på min 2003 (og en enkelt gang på min 1999)
Hvis styringen først bliver sur er der ingen nemme løsninger, har prøvet at lade bilen stå, og at kortslutte kabelskoene.
Typiske fejl for mig er for lidt strøm på batteriet, så er det nok bare at sætte vcds stikket i og prøve at udlæse koblingsværdien, så går slæden i baglås :?

Så mine to modeller opfører sig lige trælst (godt jysk ord) ;)

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: 412k service

Indlæg af kasperfc »

Jeg grundjustede uden problemer igår. Plus jeg monterede dæmpere og fjedere foran. Intet problem.

Jeg fik dog ikke justeret camber målet korrekt, da den har noget af en "tysker" hældning nu, men det skulle være til at rette.

Jeg vil så gerne vide nu, inden jeg skiller det af bag på, hvordan justeres baghjulenes camber?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 412k service

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan du ikke, da det er fast bagaksel ;) så skal du i hvert fald til at fuske med nogle skiver imellem, hvis det er samlet med 4 bolter som jeg lige mener at kunne huske :?
Senest rettet af Kim B Olesen tors 18. jun 2015 05:36, rettet i alt 1 gang.
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: 412k service

Indlæg af kasperfc »

Ok, så kan jeg jo ikke ændre noget heller :D hvilket er godt :-)
Besvar