Drifttemperatur
Drifttemperatur
Hej hej
Har fået en lille Kina Ting hjem, dem der kan snakke med telefonen og udlæse der.
Jeg bruger Tourge men fred nu med det. Har ikke leget meget med det, men den kan ikke skide meget men dog udlæse kølevandstemperarturen.
Min kommer ikke over 65 grader med 110 konstant på motorstien fandt jeg ud af her til morgen.
Det i kombination med den ikke er til at drive over 25km/l fik mig til at tænke på om ikke det er for lidt?
Altså om de 65 grader er for lidt? De 25 kan jeg såmen godt acceptere på dk der står fast om med en maskine der kan overhale.
Har fået en lille Kina Ting hjem, dem der kan snakke med telefonen og udlæse der.
Jeg bruger Tourge men fred nu med det. Har ikke leget meget med det, men den kan ikke skide meget men dog udlæse kølevandstemperarturen.
Min kommer ikke over 65 grader med 110 konstant på motorstien fandt jeg ud af her til morgen.
Det i kombination med den ikke er til at drive over 25km/l fik mig til at tænke på om ikke det er for lidt?
Altså om de 65 grader er for lidt? De 25 kan jeg såmen godt acceptere på dk der står fast om med en maskine der kan overhale.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Drifttemperatur
Jo - det er for lidt - min kommer efter VCDS på over 80, kan ikke lige huske det nøjagtigt
Død termostat
Død termostat
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Drifttemperatur
Min ligger omkring 76 grader, den går 30 km/l.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Drifttemperatur
Kim
Tanx, jeg tænkte det nok.
Bilen skal snart synes og der er et par ting der skal laves, nu også det, så jeg må erkende jeg overvejer om den den skal køre videre, omvent kan jeg jo sagtens hælde +10k i den for den fejler jo intet og jeg kommer aldrig til at køre billigere.
KDMTHY 30?
Tanx, jeg tænkte det nok.
Bilen skal snart synes og der er et par ting der skal laves, nu også det, så jeg må erkende jeg overvejer om den den skal køre videre, omvent kan jeg jo sagtens hælde +10k i den for den fejler jo intet og jeg kommer aldrig til at køre billigere.
KDMTHY 30?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Drifttemperatur
Ja - du bliver nok ikke billigere kørende
10 k - hvad skal der laves - det lyder af meget
Mukker - kan ikke lige huske blokken - men ind i motor og bladr lidt opad i måleblokke
Kan lige tjekke i aften
10 k - hvad skal der laves - det lyder af meget
Mukker - kan ikke lige huske blokken - men ind i motor og bladr lidt opad i måleblokke
Kan lige tjekke i aften
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Drifttemperatur
Ja?383CI skrev: KDMTHY 30?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Drifttemperatur
Forklaringen er nok at når man kommer fra Thy kører man ikke fandens meget på motorvej.KMDTHY skrev:Ja?383CI skrev: KDMTHY 30?
Drifttemperaturen skulle gerne ligge omkring 85 grader, det gør min i hvertfald, så jeg gætter på at din termostat er defekt.
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Drifttemperatur
Korrekt antaget. Jeg sniger mig på landevejen med 83 km/t
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Drifttemperatur
Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.
Tag en stabil tur på motorvej og mål med VCDS, søg for at holde hastigheden og sæt så din kina ting i.
Får du så samme tal?
Nu kommer de 3 gyldne spørgsmål så.
Har du din bundplade på inkl et tørt/rent/ikke-olieret tæppe, under motoren?
Har du dækslet ( den store plade med TDI logo ) oven på motoren?
Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Disse 3 er meget vigtige, for at motoren ikke smider strålevarme ud for oven/neden og ikke modtaget for meget luftkøling nedefra.
Et sidste bonusspørgsmål.
Er dine bagfjedre sunket med tiden, så den hænger med røven?
For så vil den skubbe mere luft op til motoren. ( minimalt, men alt tæller vel på en Lupo ).
Og så lige et forslag mere.
Ud med termostaten.
Rens den og kog den og mål med et kogetermometer og hold øje med hvornår den lukker sig.
Hvis den ikke lukker sig helt, så køb en ny.
Sidste mulighed.
Køb en ny termostat til under 200kr og afskriv det, som en fejlmulighed og søg videre på det, som jeg foreslår.
Tag en stabil tur på motorvej og mål med VCDS, søg for at holde hastigheden og sæt så din kina ting i.
Får du så samme tal?
Nu kommer de 3 gyldne spørgsmål så.
Har du din bundplade på inkl et tørt/rent/ikke-olieret tæppe, under motoren?
Har du dækslet ( den store plade med TDI logo ) oven på motoren?
Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Disse 3 er meget vigtige, for at motoren ikke smider strålevarme ud for oven/neden og ikke modtaget for meget luftkøling nedefra.
Et sidste bonusspørgsmål.
Er dine bagfjedre sunket med tiden, så den hænger med røven?
For så vil den skubbe mere luft op til motoren. ( minimalt, men alt tæller vel på en Lupo ).
Og så lige et forslag mere.
Ud med termostaten.
Rens den og kog den og mål med et kogetermometer og hold øje med hvornår den lukker sig.
Hvis den ikke lukker sig helt, så køb en ny.
Sidste mulighed.
Køb en ny termostat til under 200kr og afskriv det, som en fejlmulighed og søg videre på det, som jeg foreslår.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Drifttemperatur
... den måler ikke noget, den udlæser kun data den får bilen ..Qaxius skrev:Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.
Jeg har både VCDS og sådan en ELM-dims og Torque-pro.. og da jeg sammenlignede værdier (incl kølevand) med VCDS var det helt ens..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Drifttemperatur
Yes, jeg skal nok have en ny I, gider ikke samle og skille af igen hvis ikke det hjælper at rense.Qaxius skrev:Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.
Det er en mulighed ja, men som der skrives, den udlæser bare
Tag en stabil tur på motorvej og mål med VCDS, søg for at holde hastigheden og sæt så din kina ting i.
Får du så samme tal?
Det ved jeg ikke erkender jeg, men de 62 grader +/- er med konstant 120km/
Nu kommer de 3 gyldne spørgsmål så.
Har du din bundplade på inkl et tørt/rent/ikke-olieret tæppe, under motoren?
Yes, der er bundplade under maskinen,
Har du dækslet ( den store plade med TDI logo ) oven på motoren?
Yes, det er der
Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Nope
Disse 3 er meget vigtige, for at motoren ikke smider strålevarme ud for oven/neden og ikke modtaget for meget luftkøling nedefra.
Et sidste bonusspørgsmål.
Er dine bagfjedre sunket med tiden, så den hænger med røven?
Det kan jeg ikke vurdere, den har ikke kørt mere end en halv million
For så vil den skubbe mere luft op til motoren. ( minimalt, men alt tæller vel på en Lupo ).
Og så lige et forslag mere.
Ud med termostaten.
Rens den og kog den og mål med et kogetermometer og hold øje med hvornår den lukker sig.
Hvis den ikke lukker sig helt, så køb en ny.
Sidste mulighed.
Køb en ny termostat til under 200kr og afskriv det, som en fejlmulighed og søg videre på det, som jeg foreslår.
Er der erfaring med om det er besværligt at skifte den?
og hvad skal dne nye evt. være på? 80 Grader?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Drifttemperatur
Den er lidt træls at skifte, du skal så vidt jeg husker have generatoren af eller i hvert fald til side
Jeg tror bare de hedder 88 grader, det hed den jeg smækkede i
Enig - jeg gider heller ikke kontrollere så billig en komponent - byt til nyt
Jeg tror bare de hedder 88 grader, det hed den jeg smækkede i
Enig - jeg gider heller ikke kontrollere så billig en komponent - byt til nyt
Re: Drifttemperatur
Kim
Hmm, generatoren af? Hvor pokker sidder den termostat da helle?
Jeg erkender jeg aldrig har hverken set den eller andet, men på de andre biler jeg har været dykket ind til den på sidder de bare i toppen af maskinen, lige inden køleslangen, så bare af med den. Slangen altså, flangen af, så er termofætteren løs, men sådan er det ikke med Lupoèn kan jeg forstå?
Hvis jeg skal til den nedefra må jeg jo på firmaets lift en dag ved lejlighed.
Og ja, de hedder vist 88 grader de fleste af dem, som jeg også har kunnet finde.
Hmm, generatoren af? Hvor pokker sidder den termostat da helle?
Jeg erkender jeg aldrig har hverken set den eller andet, men på de andre biler jeg har været dykket ind til den på sidder de bare i toppen af maskinen, lige inden køleslangen, så bare af med den. Slangen altså, flangen af, så er termofætteren løs, men sådan er det ikke med Lupoèn kan jeg forstå?
Hvis jeg skal til den nedefra må jeg jo på firmaets lift en dag ved lejlighed.
Og ja, de hedder vist 88 grader de fleste af dem, som jeg også har kunnet finde.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Drifttemperatur
Ja, du har nok gættet det: Når man skal have generatoren afmonteret, skyldes det at termostaten sidder aldeles utilgængeligt på motorblokken bag vandpumpen. Operationen foretages dog udelukkende ovenfra. Husk i øvrigt at termostaten sidder "bajonet"-monteret i at par bittesmå plastholdere, der meget let knækkes af - med det resultat, at du skal holde den nye termostat i position med lidt snor under monteringen; jeg husker ikke lige, hvilken vej dækslet skal drejes, når skruerne er taget ud, men prøv dig frem med forsigtighed.
Det er muligt, at det konstruktivt/strømningsmæssigt er den optimale placering, men jeg synes (også) at (også) det kunne have været løst mere fikst
Det er muligt, at det konstruktivt/strømningsmæssigt er den optimale placering, men jeg synes (også) at (også) det kunne have været løst mere fikst
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Drifttemperatur
Mener jeg lavede en kort beskrivelse da jeg skiftede min termostat og lagde herinde et sted [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Re: Drifttemperatur
Jakob J skrev:Mener jeg lavede en kort beskrivelse da jeg skiftede min termostat og lagde herinde et sted [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Yagss, fandeme JA, den ligger i FAQèn tanx.
Re: Drifttemperatur
Velbekomme. Jeg bøvlede noget med at aflaste strammerullen men ud over det var det vist rimelig lige til. God arbejdslyst
Re: Drifttemperatur
Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Nope
Så ved du godt hvad du skal have fat i, for der smutter altså varme ud alle steder. Især om vinteren.
62 grader er alt alt for lavt.
Jeg mistænker stærkt din termostat for at gabe og ikke kunne lukke helt.
Nope
Så ved du godt hvad du skal have fat i, for der smutter altså varme ud alle steder. Især om vinteren.
62 grader er alt alt for lavt.
Jeg mistænker stærkt din termostat for at gabe og ikke kunne lukke helt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Drifttemperatur
Hejsa,
Når jeg læser tråden, synes det ganske bestemt at lyde til at OP'ers termoføler er defekt. Og det er jo før hørt at den der grønne føler til ~dkr. 100 fejler, ikke
Er 01-motor og 17-kombiinstrument enige om kølevandstemperaturen?
/(
Når jeg læser tråden, synes det ganske bestemt at lyde til at OP'ers termoføler er defekt. Og det er jo før hørt at den der grønne føler til ~dkr. 100 fejler, ikke
Er 01-motor og 17-kombiinstrument enige om kølevandstemperaturen?
/(