Drifttemperatur

Alt vedrørende teknikken på 3L
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Drifttemperatur

Indlæg af 383CI »

Hej hej

Har fået en lille Kina Ting hjem, dem der kan snakke med telefonen og udlæse der.
Jeg bruger Tourge men fred nu med det. Har ikke leget meget med det, men den kan ikke skide meget men dog udlæse kølevandstemperarturen.
Min kommer ikke over 65 grader med 110 konstant på motorstien fandt jeg ud af her til morgen.
Det i kombination med den ikke er til at drive over 25km/l fik mig til at tænke på om ikke det er for lidt?

Altså om de 65 grader er for lidt? De 25 kan jeg såmen godt acceptere på dk der står fast om med en maskine der kan overhale.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Kim B Olesen »

Jo - det er for lidt - min kommer efter VCDS på over 80, kan ikke lige huske det nøjagtigt :?
Død termostat ;)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Drifttemperatur

Indlæg af KMDTHY »

Min ligger omkring 76 grader, den går 30 km/l.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Drifttemperatur

Indlæg af 383CI »

Kim


Tanx, jeg tænkte det nok.
Bilen skal snart synes og der er et par ting der skal laves, nu også det, så jeg må erkende jeg overvejer om den den skal køre videre, omvent kan jeg jo sagtens hælde +10k i den for den fejler jo intet og jeg kommer aldrig til at køre billigere.


KDMTHY 30?
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Mukker »

Hvordan checkes kølevandstemp. i VCDS ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - du bliver nok ikke billigere kørende :D
10 k - hvad skal der laves - det lyder af meget :?

Mukker - kan ikke lige huske blokken - men ind i motor og bladr lidt opad i måleblokke :)
Kan lige tjekke i aften ;)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Drifttemperatur

Indlæg af KMDTHY »

383CI skrev: KDMTHY 30?
Ja? :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Michael Munk »

KMDTHY skrev:
383CI skrev: KDMTHY 30?
Ja? :D
Forklaringen er nok at når man kommer fra Thy kører man ikke fandens meget på motorvej.

Drifttemperaturen skulle gerne ligge omkring 85 grader, det gør min i hvertfald, så jeg gætter på at din termostat er defekt.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Drifttemperatur

Indlæg af KMDTHY »

Korrekt antaget. Jeg sniger mig på landevejen med 83 km/t :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Qaxius »

Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.
Tag en stabil tur på motorvej og mål med VCDS, søg for at holde hastigheden og sæt så din kina ting i.
Får du så samme tal?
Nu kommer de 3 gyldne spørgsmål så.

Har du din bundplade på inkl et tørt/rent/ikke-olieret tæppe, under motoren?
Har du dækslet ( den store plade med TDI logo ) oven på motoren?
Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?

Disse 3 er meget vigtige, for at motoren ikke smider strålevarme ud for oven/neden og ikke modtaget for meget luftkøling nedefra.

Et sidste bonusspørgsmål.
Er dine bagfjedre sunket med tiden, så den hænger med røven?
For så vil den skubbe mere luft op til motoren. ( minimalt, men alt tæller vel på en Lupo ).

Og så lige et forslag mere.
Ud med termostaten.
Rens den og kog den og mål med et kogetermometer og hold øje med hvornår den lukker sig.
Hvis den ikke lukker sig helt, så køb en ny.

Sidste mulighed.
Køb en ny termostat til under 200kr og afskriv det, som en fejlmulighed og søg videre på det, som jeg foreslår.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev:Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.
... den måler ikke noget, den udlæser kun data den får bilen ..

Jeg har både VCDS og sådan en ELM-dims og Torque-pro.. og da jeg sammenlignede værdier (incl kølevand) med VCDS var det helt ens..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Drifttemperatur

Indlæg af 383CI »

Qaxius skrev:Dit Kina ( ELM 327? ) knald, måler måske forkert.

Det er en mulighed ja, men som der skrives, den udlæser bare

Tag en stabil tur på motorvej og mål med VCDS, søg for at holde hastigheden og sæt så din kina ting i.

Får du så samme tal?
Det ved jeg ikke erkender jeg, men de 62 grader +/- er med konstant 120km/

Nu kommer de 3 gyldne spørgsmål så.

Har du din bundplade på inkl et tørt/rent/ikke-olieret tæppe, under motoren?
Yes, der er bundplade under maskinen,


Har du dækslet ( den store plade med TDI logo ) oven på motoren?
Yes, det er der

Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Nope

Disse 3 er meget vigtige, for at motoren ikke smider strålevarme ud for oven/neden og ikke modtaget for meget luftkøling nedefra.

Et sidste bonusspørgsmål.
Er dine bagfjedre sunket med tiden, så den hænger med røven?
Det kan jeg ikke vurdere, den har ikke kørt mere end en halv million

For så vil den skubbe mere luft op til motoren. ( minimalt, men alt tæller vel på en Lupo ).

Og så lige et forslag mere.
Ud med termostaten.
Rens den og kog den og mål med et kogetermometer og hold øje med hvornår den lukker sig.
Hvis den ikke lukker sig helt, så køb en ny.

Sidste mulighed.
Køb en ny termostat til under 200kr og afskriv det, som en fejlmulighed og søg videre på det, som jeg foreslår.
Yes, jeg skal nok have en ny I, gider ikke samle og skille af igen hvis ikke det hjælper at rense.


Er der erfaring med om det er besværligt at skifte den?
og hvad skal dne nye evt. være på? 80 Grader?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Kim B Olesen »

Den er lidt træls at skifte, du skal så vidt jeg husker have generatoren af eller i hvert fald til side :)
Jeg tror bare de hedder 88 grader, det hed den jeg smækkede i :)
Enig - jeg gider heller ikke kontrollere så billig en komponent - byt til nyt :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Drifttemperatur

Indlæg af 383CI »

Kim


Hmm, generatoren af? Hvor pokker sidder den termostat da helle?

Jeg erkender jeg aldrig har hverken set den eller andet, men på de andre biler jeg har været dykket ind til den på sidder de bare i toppen af maskinen, lige inden køleslangen, så bare af med den. Slangen altså, flangen af, så er termofætteren løs, men sådan er det ikke med Lupoèn kan jeg forstå?

Hvis jeg skal til den nedefra må jeg jo på firmaets lift en dag ved lejlighed.

Og ja, de hedder vist 88 grader de fleste af dem, som jeg også har kunnet finde.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Drifttemperatur

Indlæg af doktorfrank »

Ja, du har nok gættet det: Når man skal have generatoren afmonteret, skyldes det at termostaten sidder aldeles utilgængeligt på motorblokken bag vandpumpen. Operationen foretages dog udelukkende ovenfra. Husk i øvrigt at termostaten sidder "bajonet"-monteret i at par bittesmå plastholdere, der meget let knækkes af - med det resultat, at du skal holde den nye termostat i position med lidt snor under monteringen; jeg husker ikke lige, hvilken vej dækslet skal drejes, når skruerne er taget ud, men prøv dig frem med forsigtighed.
Det er muligt, at det konstruktivt/strømningsmæssigt er den optimale placering, men jeg synes (også) at (også) det kunne have været løst mere fikst :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Jakob J »

Mener jeg lavede en kort beskrivelse da jeg skiftede min termostat og lagde herinde et sted [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Drifttemperatur

Indlæg af 383CI »

Jakob J skrev:Mener jeg lavede en kort beskrivelse da jeg skiftede min termostat og lagde herinde et sted [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Yagss, fandeme JA, den ligger i FAQèn tanx.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Jakob J »

Velbekomme. Jeg bøvlede noget med at aflaste strammerullen men ud over det var det vist rimelig lige til. God arbejdslyst :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Drifttemperatur

Indlæg af Qaxius »

Har du termotæppe/lydtæppe fastsat på motorhjelmen?
Nope

Så ved du godt hvad du skal have fat i, for der smutter altså varme ud alle steder. Især om vinteren.
62 grader er alt alt for lavt.
Jeg mistænker stærkt din termostat for at gabe og ikke kunne lukke helt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Drifttemperatur

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Når jeg læser tråden, synes det ganske bestemt at lyde til at OP'ers termoføler er defekt. Og det er jo før hørt at den der grønne føler til ~dkr. 100 fejler, ikke :?: ;)

Er 01-motor og 17-kombiinstrument enige om kølevandstemperaturen?


/(
Besvar