Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Thore J »

batmann67 skrev: Er det korrekt at der er et undertryk i tanken på en bil, for ved et evt ulykke at undgå at brændstof løber ud af tanken.

/Stig Allan k
Nej, der skal netop IKKE være undertryk i tanken! -
- Det du siger ville øvrigt ikke nytte, da undertrykket jo forsvinder, hvis der er et sted hvor benzinen kan løbe ud - da tanken jo så ikke tæt længere ..

..og jeg er helt enig med Atjuh - undertryk i tanken meget vel være årsagen til dit problem! Af med tankdækslet og se om det hjælper..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Atjuh 3L skrev:Synes forøvrigt din motor vælter en del når du forsøger at starte den, har du nogensinde skiftet ophænget under gearkassen?

Mvh,

Atjuh 3L.

Vil give dig ret at det ser voldsom ud når den starter.
Ophænget var ikke været skiftet imens jeg har haft bilen.
Købte den i 2008 med en km stand på 250.000km.

Kan et slidt ophæng være med til, at når der skiftes ned i gear at den "klukker".
Ved ikke lige hvordan det beskrives bedst.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Det kan gi' nogle lyde som er lidt svære at beskrive, men klukker er måske dækkende?

Det gir et unødvendigt ekstra ;) slid på de 2 andre ophæng, så det var måske værd at overveje en ombytning eller fornyelse, blot det jeg tænkte på ;)
Det fra en Lupo passer over, såfremt du udskifter med et brugt. (Metaldelen skal du genbruge fra A2 ophænget.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Grunden til jeg spurgte skyldes der var en der havde forklaret at på biler i dag, der var et lille undertryk i tanken for at undgå brændstoffet løb ud, hvis bilen forulykkede på siden eller taget.

Jeg har IKKE undertryk i tanken, prøvede først under testen med dunken på gulvet med lukket tank dæksel og bagefter med åben, der er ingen forskel overhoved.
Jeg har aldrig oplevet der har været et sug når jeg åbner tank dækslet.

Har en ide om at teste pumpens evne til at lave tryk yderlig ved at hæve bilen helt op på liften (2 meter), sætte dunken så langt tilbage i systemet.
Hedder det sig ikke det kræver 1 bar/m at løfte vand op, og det er vel ca det samme for diesel.

Jeg har prøvet at sætte dunken på køle element, ved spændbånd nr 3, jeg ville gerne på den anden side af samlingspunktet pos.5.
Spørgsmålet er om dunken skal på slange pos.6 eller pos.7, jeg kan ikke genskue hvilken der er fremløb og retur!
Kan der være en farve forskel på slangerne, mener den ene er blå...

- Er der nogle der har erfaring med samlingspunktet pos. 5 kan give problemer med brændstofs tilførelsen?
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png (72.3 KiB) Vist 7979 gange
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

For at finde ud af hvilken af 6 og 7 der er frem og tilbage kunne man:
Da du havde den startet, via dunk, hvor der var luftbobler i fremløbet - sådan sætter du den til igen, og så piller du først nr. 6 eller nr. 7 af og så skulle flowet jo gerne stoppe helt efter lidt tid?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Update...

Jeg er kommet frem til at problemet må skyldes samle dåsen for frem og returløb.
8Z0201867.jpg
8Z0201867.jpg (132.16 KiB) Vist 7949 gange
Se evt tidligere indlæg pos 5. VAGNR. 8Z0201867.

Når jeg blæser luft igennem, så er der utæthed mellem de 2 studser til fremløb og de 2 studser til returløb!

Kobler jeg uden om enheden så kan bilen sagtens starte og motoren lyder normal.
Dog er der stadig en lille smule luft i fremløbet, jeg kan ikke vurdere om det er normalt!

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvad fanden er det for en fyr :shock:
Der er næsten altid lidt luft efter brændstoffiltret :?
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Der findes hellere ingen oplysninger på 8Z0201867A når man Googler!
Den sidder på højreside foran på tanken. Går ud fra det bare er et samlingspunkt for frem og returløb.

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Efter og have fjernet ventil 8Z0201867A, er der kommet meget mindre luft i fremløbet. Bilen starter hver gang, en enkelt gang eller 2 om ugen skal den tørne 5-10 sek før den starter. Gætter på det skyldes at der kommer luft ind i systemet fra returløbet...
Der virker som der er lidt luft systemet til tider, motor mister kræfter og går urolig for kortere perioder, 5-10 min. Motoren oser stadig i tomgang og ved bykørsel..
Pt kører bilen med Golf2 brændstof filter (uden returventil) , retur ventil er erstattet af et stykke slange. Slanger uden snaplås er sat på ved brændstof filteret, for at være sikker på der ikke trækkes luft ind...


Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Samme tandempumpe stadigvæk?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Der sker ingen ændring, da jeg skiftede tandempumpe, forskellen kom da jeg koblede ud om den brændstof ventil.
Jeg prøver nok at sætte den gl. tandempumpe på igen, inden for ret kort tid. Så kommer svaret på om den også har været dårlig...
Da bilen kører meget godt pt. hvis man ser bort fra at den til tider oser. Så vil jeg gerne se tiden lidt an for at se om problemerne viser sig igen.
Så det er små, men sikre skridt fremad...

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Senest rettet af batmann67 lør 20. jun 2015 21:56, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Fin plan :)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Hej

Efter som 8Z0201867A brændstof ventilen ikke kan fås mere, skal den erstattes af 2 nye brændstofsrør,
8Z0201220D og 8Z0201227C er nu købt godt 600kr.

Jeg kan ikke få tegningen til at stemme med at:
Pos4 er fuel pipe; feed
Pos6 er fuel pipe; return
Jeg synes det burde være omvendt!

Diagram uden 8Z0201867A ventil
8Z0201220D.JPG
8Z0201220D.JPG (131.99 KiB) Vist 7864 gange
Original diagram med 8Z0201867A ventilen med de 4 studser
Diagram med special ventil
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png (72.3 KiB) Vist 7864 gange
Endvidere synes jeg at køleelementet sidder mærkelig placeret, jeg havde forventet det sad mellem returventil og tanken.
Nu skal jeg straks skynde mig at sige at jeg overhoved ikke er ekspert mht disse brændstof forsyningen på diesel biler.
Men når man har kæmpet et par uger med at finde problemet på sin bilen, så bliver man alligevel nysgerrig efter at få en bedre system forståelse...

Ps. De 150 km som jeg har kørt i dag, har bilen kørt rigtig godt.
+ Starter let
+ rolig tomgang
+ god trækkraft
- små ryger, når den bliver varm.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af ph. »

nr.1 sidder på retur siden
såå.......... :ugeek: Det må 7,8 jo så også gøre og som jeg læser det så er 6=7+8
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jo, jeg kan også godt se at den der dobbeltventil er helt og aldeles udgået, og blot skal ertsattes af to stykker rør; Så meget for 600kr....

Men du har ikke helt overbevist mig, fordi...

1.
Jeg tror den udgåede ventil er en sikkerhedsanordning der gør at dieselolie ikke løber systemet i forbindelse med utætheder. Der er jo temmelig mange samlinger, og sandsynligheden for utætheder er eksisterende. Hvis det beskrevne er funktionen af ventilen, er det ukendt hvordan ventilen detekterer utætheder (trykdiff, luft, comm trykdiff., temperatur, diff. temperatur,...)

2.
Jo, dieseloliekøleren sidder i returløbet til tanken


Jeg tror du et eller andet sted i dit dieseloliekredsløb har et fejlforhold der 'aktiverer' den der udgåede ventil. Du har ikke overbevist mig om at din funktionstest af ventilen er sket i et testsetup hvor sikkerhedventilen ikke er aktiveret.


Jeg har ikke en løsning, beklager..


/(
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

ph. skrev:nr.1 sidder på retur siden
såå.......... :ugeek: Det må 7,8 jo så også gøre og som jeg læser det så er 6=7+8
Jeg må sige at jeg pt er noget forvirret, hvis vi tager udgangspunkt i billedet
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png
Billedet passer med hvordan min brændstofforsyning er samlet.
Dog sad lynkoblingerne på ventil pos5 ikke helt på de samme positioner som der ses på billedet!

Tilbage til køleelementet på billede
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png
- Køleelementet på pos1 er forbindet direkte til brændstoffilteret, vil det så ikke være fremløbet/sugesiden (fuel line)?

Der er en 6 siders beskrivelse af brændstofs systemet på side 38-43
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf

Jeg synes oplysningerne modsiger hinanden.

Min opfattelse af returventil (pre-heating value) og køleelementet (fuel cooler) funktionen er følgende:

Køleelementet sidder efter returventilen i returløbet.

Returventilen sørger for at når dieselen er under 60 grader så sendes den tilbage i brændstoffilteret, for at få motoren hurtigere op på drifts temperatur.

Når dieselen så er over 60 grader, så sendes dieselen ikke længere i filteret, men igennem køleelementet og videre retur til tanken.

Køleelementets funktion er at undgå at temperaturen på dieselen ikke bliver for høj.

Så jeg er spændt på om mit køleelement virkelig sidder på fremløbssiden!!!
Efter min overbevisningen så gør det ????

Forvirret se næste episode af Skum (for dem der husker serien) :-)

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Køleelementet sidder på returlinien.

Det fremgår da også ganske tydeligt på side 43.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Tja, hvis disse 2 slanger byttes om på brændstofs filteret i for hold til diagrammet, så kan jeg få tingene til at passe.
Kan vores tyske venner, der ellers er så punktlige have lavet en fejl i diagrammet 20126?
8Z0201220D-SAJ.JPG
8Z0201220D-SAJ.JPG (204.03 KiB) Vist 7838 gange
12730 Fuel Filter.JPG
12730 Fuel Filter.JPG (123.05 KiB) Vist 7838 gange
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Nej.

Det skal samles som du ser på tegningen - UDEN - rettelser.

Den er altså god nok ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Andreasf »

batmann67 skrev:Pt kører bilen med Golf2 brændstof filter (uden returventil) , retur ventil er erstattet af et stykke slange. Slanger uden snaplås er sat på ved brændstof filteret, for at være sikker på der ikke trækkes luft ind...
Hvis du moniterer på returledningen, hvor voldsomt er det så med mængden af luft?
Der vil altid være lidt, har jeg læst mig frem til og fået at vide.

Har indtil nu kun læst med uden at kommentere - men nu tar' jeg chancen.
Hver gang et problem, der ligner dit, opstår, råber alle tandempumpe.

I dit tilfælde er den fungerende.
Jeg sætter en jordbærtærte på dyserne og deres pakninger.
Ledningsnettet tror jeg ikke der er det vilde galt med.

Den der underlige samlefætter har formentlig også være en medvirkende faktor.
Det kan meget vel tænkes, at du har haft to "mindre" fejl - hvor den ene nu er blevet tilpas alvorlig til at det ikke længere kan fungere.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Besvar