Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af doktorfrank »

Så vidt jeg husker fra min Lupo, der valgte at gå meget urent i tomgang, viste den samtidig dyseledningsfejl på VCDS.
Jeg ville nok afmontere slangerne til pumpen, tilføre diesel på tilgangs-slangen under tryk (med håndpumpe) og gøre et par (kortvarige!) startforsøg. Jeg har været i samme situation med min A2: Den kunne starte en time eller to efter at have været kørende. Men efter 4-6 timer timer skulle den turnes 10 sekunder. Og efter en nat var jeg oppe på et minut. Årsagen er en utæt simmerring i pumpen, der så tillader dieselolien at løbe tilbage i tanken, og når der i stedet er luft i en slidt pumpe, har den meget vanskeligt ved at suge noget op fra tanken og igennem filteret.
En lyn-reparation kan være at flytte simmerringen en millimeter i huset, så den kommer væk fra slidsporet, der på min var flere tiendedele på diameteren.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg mener ganske bestemt en EDC15 bare lukker _alle_ dyser ned hvis der er forbindelsesfejl til en eller flere dyser; Ikke noget med 'lige prøve' at humpoe videre.



/(
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Niks, prøvet som beskrevet.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

batmann67 skrev:Har opdaget at slangen på tandempumpen, den til vakuum sidder mistænksom løs (blå cirkel - bagved). Hvilket symptomer vil man opleve hvis der tages falsk luft ind, ved denne samling?
tandempumpe-02.jpg
tandempumpe-02.jpg (132.63 KiB) Vist 8664 gange
Hvilken slange er fremløb og returløb, af de 2 slanger der er markeret med en rød cirkel?
Har en ide om at sætte dette filter på fremløbet, for at se om der er luft i systemet.
Benzinfilter-fram.jpg
Benzinfilter-fram.jpg (72.19 KiB) Vist 8665 gange
Samtidig har jeg læst at ved at skifte brændstof filteret ud, med et fra en Golf2 (uden returventil), så kan evt. problemer omkring returventil udelukkes.
Har en ide om at også bruge det samme "orange" filter som erstatning for returventilen.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Er det en hjælpe-pumpe der er på position 5?
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png
20125 Fuel Line - Fuel Cooler.png (72.3 KiB) Vist 8663 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Nej.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Jakob J »

Den lyder som min gjorde da ledningsnet til dyserne var dårligt. Klemte lidt på alle stik og rensede stikket i enden af topstykket. Har kørt 200kkm med det snart uden flere problemer.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Jakob J »

Min lagrede i øvrigt ingen fejl.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Så er diesel filter skiftet med et fra en Golf2, returventil skiftet med at lille filter...
Golf2+dieselfilter.jpg
Golf2+dieselfilter.jpg (103.61 KiB) Vist 8647 gange
Det er sat et filter på fremløbet for at kunne holde øje med brændstoffet til dieselpumpen (tandempumpe).
filter+fremløb02.jpg
filter+fremløb02.jpg (109.33 KiB) Vist 8647 gange
Har forsøgt at starte bilen 2-3 gange, der kommer ingen brændstof i det lille filter.

Tog slangen af ved den røde markering og forsøgte at pumpe diesel direkte ind i det lille filter med en håndpumpe.
Nu kom der kortvarig liv i bilen ca. 5 sek. Det ser ud til at jeg ikke kunne pumpe diesel hurtig nok ind med den lille håndpumpe for motoren gik ud da det lille filter var tom.

Får lidt mere tid til at kigge på bilen i morgen, tænkte på at lave en 1,5L flaske og vende den på hoved med en slange ned til det lille filter, istedet for håndpumpen.
Røret på fremløb ved den røde cirkel står jo åben, er det lige meget ved sådan en primitiv test.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af doktorfrank »

Hvis du sætter det op med et T-stykke, kan du afbryde donoren, når motoren kører. Så kan du se, om den kan suge fra filteret - eller om der evt. et en blokering i tankens sugerør.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Sæt en slange på før filteret og før den ned i en beholder med brændstof.

Kan den suge det op er pumpen ok, hvis ikke skal pumpen nok renoveres eller byttes.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Har i dag prøvet at fodre dieselpumpe via en 1L flaske.
Da der først kom liv i motor tog det vel max 30 sec at tømme den 1 liters flaske.

Herefter blev slanger på fremløbet monteret igen og bilen forsøgt startet.
Når motor kom igang går der vel 20-30 sekunder og det lille filter tømmes og motor går ud igen.

Det hele kan ses på denne video på youtube.


Jeg kan ikke helt gennemskue om det er en dårlig brændstofpumpe eller en utæthed der er skyld i at filter tømmes (luft i systemet).

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg må konstatere at du ikke er konsekvent i din fejlsøgning, hvilket er en skam da det ellers ville være ret så let at konstatere hvor fejlen er.

HVIS din pumpe virkede, hvilket jeg er ret sikker på den IKKE gør, så burde den kunne suge brændstof OP fra en beholder, og derfor skrev jeg i mit foregående indlæg i denne tråd hvad du kunne forsøge.

Det du gør nu er at gå i cirkler, og det kommer man sjældent ret langt med.

Gør mig den tjeneste at montere en slange på sugesiden af filteret, og put slangen i en beholder med brændstof.
En beholder der er UNDER niveauet for indsugningspunktet.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af doktorfrank »

Måske lidt bagvendt af mig straks at gå i forsvar …men det var noget i samme retning jeg tænkte med mit forslag om T-stykke.
Og der er vel ikke noget underligt i, at pumpen sender (næsten) det hele retur til tanken. Eller måske alligevel? Og kan man ikke godt blokere returslangen (altså fx ved filterets T-stykke) uden det får katastrofale følger?
:?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Tage returslangen og føre ned i beholderen med brændstof ;)


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

Test udført efter forslag fra Atjuh...

Dieselpumpen kan godt pumpe op fra en dunke fra jorden af.
Motor går ikke ud og motorgang er forholdsvis rolig ved tomgang "Video1".

- Men skulle det lille orange filter ikke blive fyldt op med diesel?
- Kan jeg ud fra denne test konkluderer at det ikke er dieselpumpen der er skyld i at motoren sætter ud, og skal jeg lede efter en utæthed i brændstof systemet...
Video1:




Slangen der kommer fra tanken pumper diesel fint frem, men jeg synes det ser ud til at diesel indholder luft "Video2".
Hvis der er en læk i brændstof systemet, er der en let måde at finde den.
Video2:





Jeg ved ikke hvor meget man kan lave vurdering ud for hvor meget røg der kommer.
Før motor har haft en rimelig god køretur. Men smider en video alligevel.
Vi har oplevet problemer med motor røg den senest tid.
Video3:


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Hej igen.

Nej, filteret skal ikke være fyldt.

Ja, du kan konkludere at under de for testen gældende forhold virker din pumpe.

Der skal, dog frit efter hukommelsen - så med forbehold , ikke være så meget luft i fremløbet.

Såfremt det var min lille bil ville jeg udskifte tandempumpen af 2 grunde:

1. Udelukke at det er den der fejler når den skal suge i små rør helt omme fra bagenden af dytten. Du kan evt flytte dunken længere bagud i systemet, og evt. helt ned bagved, ved filteret, og så prøve igen.

2. For at være 100% sikker på at det ikke er derfra røgen kommer.

Når den så er skiftet, så kan man evt. fejlsøge efter utætheder i systemet, såfremt begge fejl ikke er forsvundet :)

(Varmeveksleren til brændstof sidder - igen så vidt jeg husker - lidt udsat, så den kan evt ha' fået nogle tæv eller på anden vis være blevet utæt?)

Jeg skal da indrømme det ser ud til pumpen virker, men igen - havde det været min bil havde jeg fornyet den, ikke mindst set i lyset af antal kørte km. Min blev skiftet ved 480.000 km og den var færdig, forstået på den måde at der slap olie ind via den lille pakdåse der sidder i pumpen, den røg dog stort set ikke hvilket jo taler lidt imod at det er derfra din røg kommer - forvirringen er snart total :o :lol:

Starter den fint når du har den tilsluttet via dunken på gulvet?


Måden at lede efter utætheder kan være at afmontere i den ene ende, fylde med diesel og lukke i den anden ende når røret er fyldt, altså stort set uden luft, og så trykke mere diesel ind, evt ved hjælp af en engangssprøjte med passende
slange på, og se hvordan det går.
Det er som bekendt lidt svært at komprimere en vædske, så det burde være stort set umuligt, medmindre det forsvinder et sted ;)

"Glæder" mig til at høre nærmere :roll:


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Synes forøvrigt din motor vælter en del når du forsøger at starte den, har du nogensinde skiftet ophænget under gearkassen?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af batmann67 »

For at fjerne flere kilder, så blev brændstof filtret skiftet ud med 15 cm slange, det samme princip blev brugt ved returventilen. Dunken med brændstof blev flyttet tilbage i systemet, hvor den blev koblet på køle elementet. Det ændrede ikke noget, bilen startede fint, og gik fint i tomgang...
Er det korrekt at der er et undertryk i tanken på en bil, for ved et evt ulykke at undgå at brændstof løber ud af tanken.

/Stig Allan

/Stig Allan

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motor problemer, oser, går ud, og urolig tomgang...

Indlæg af Atjuh 3L »

Niks.

Tror fejlen er fundet hvis du har undertryk i tanken.
Din ventil der skal udligne tryk er i stykker/beskidt.

Prøv at starte bilen uden fueldæksel på, med slangerne normalt monteret.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar