Reservedelsnummer på kabineblæser.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Reservedelsnummer på kabineblæser.

Indlæg af Lars Larsen »

Kabineblæseren skal skiftes - motorens kommutator og børstekul er slidt op efter 700.000km eller 12.000 til 14.000 driftstimer. Den siger forfærdeligt og kører for langsomt om den overhovedet kører.

Jeg havde blæseren afmonteret for nærmere undersøgelse forleden dag. Det er ikke nogen voldsom operation og den fine guide fra en anden tråd svarer til min oplevelse af operationen.
Jeg kunne konstatere at det ene børstekul er slidt skævt og at der ser ud til at være slidt et spor i kommutatoren så der er ikke så meget at gøre ved det. Modstand og thermosikring er OK.

Blæser-unit'en hedder VALEO, type F667325R - VW-nummeret ser ud til at være 1J1819021A.
Mit spørgsmål er om det er en standard-del der bruges i mange modeller eller om det er en special-del til en smal serie modeller og om der er nogle ting jeg skal passe på, såsom små forskelle ved A, B og C varianten af reservedelsnummeret, når jeg/vi finder en anden brugt på f.eks. den tyske eBay eller hos en dansk auto-ophugger.

/Lars
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Reservedelsnummer på kabineblæser.

Indlæg af Lars Larsen »

Opdatering:

Det ene kul i blæsermotoren er slidt så kort at kulholderarmen støder imod en dækplade der ligger rundt om kommutatoren og derved svigter forbindelsen.
Jeg fik snittet en spån af undersiden af kulholderarmen så der igen - i hvertfald for en tid - er forbindelse. Det skal bare holde længe nok til at jeg kan få fat i en anden blæser.

Ifølge linket her er blæseren en standard-komponent og en pris mellem 30 og 40 Euro ser ud til at være rimelig selvom den også kan fås for >100 Euro.
http://www.ebay.de/itm/GEBLASEMOTOR-VW- ... 5d4fb1ed6f

Med lidt øvelse, en TX20 skruetrækker, en 6mm topnøgle og lidt behændighed kan blæseren udskiftes på omkring 10 minutter. Det er en god ide at løsne "Handskerummet" - 6 Torx-skruer - og trække det lidt ud i enden ved døren for at kunne se hvad man laver når blæseren skal monteres igen. Erfaringen er hermed givet videre.

/Lars
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Reservedelsnummer på kabineblæser.

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan - billig rep :D hvis den kører font nu, hvorfor så ikke prøve at skifte kul og evt lejer - så kan den nok klare 300000 km igen ;)
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Reservedelsnummer på kabineblæser.

Indlæg af Søren »

700.000km er sku os en del :lol: Men Jp auto`s " bedste besøgte" kunde er der vist kun 1.5 måned mellem service.
Og Lupo er fra 99, og har kørt 1.1 million.. :shock:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Besvar