Erfaringer med uoriginale forlygter

Alt vedrørende teknikken på 3L
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af nknk »

Forlygterne på min Lupo årgang 2001 er blevet meget matte i glasset. Jeg overvejer at skifte dem til uoriginale, idet der er mange til ret rimelige priser på ebay.de, eksempelvis denne:http://www.ebay.de/itm/VW-Lupo-98-05-H4 ... 4611ff0914

Har nogen af jer erfaringer med disse billige lygter? (Lys, holdbarhed, passer de fysisk, etc.)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af sussi »

Poler dem, du kan købe poleringssæt flere steder, og det virker :-)
Sussi
Mdo227
Indlæg: 224
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 20:03
Geografisk sted: Ikast

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Mdo227 »

sussi skrev:Poler dem, du kan købe poleringssæt flere steder, og det virker :-)
Sussi
Køb noget tandpasta og en gammel tandbørste, noget billigere, giver samme resultat, kan derefter renses med vindues spray eller vand alt efter hvad man er til
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af sussi »

Mdo227 skrev:Køb noget tandpasta og en gammel tandbørste, noget billigere, giver samme resultat, kan derefter renses med vindues spray eller vand alt efter hvad man er til
Er det nok, hvis de er rigtig slemme?
Sussi
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

Tandpasta virker slet slet slet ikke, som 3m lygtepoleringskit.
Jeg har selv brugt dette kit.
Fra start til slut, med en enkelt lygte, der tog det 30min og de blev som nye.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev:Tandpasta virker slet slet slet ikke, som 3m lygtepoleringskit.
Jeg har selv brugt dette kit.
Fra start til slut, med en enkelt lygte, der tog det 30min og de blev som nye.
+1 .. virker rigtig godt :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Mdo227
Indlæg: 224
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 20:03
Geografisk sted: Ikast

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Mdo227 »

Har selv brugt tandpasta på nogle meget matte lygter, det gælder bare om at få fat i noget ordenligt tandpasta, ikke sådan noget aquafresh fis der bare skummer op (når man børster tænder), jeg bruger selv Colgate på mine forlygter når de trænger. Jeg ved godt at 3M sættet har slibe pads og poler middel med, men det er egentlig ikke nødvendigt, en ordenlig tandpasta sliber nemlig også en smugle, og det polycarbonat som forlygter ofte er lavet af er altså ikke så hårdt at man skal bruge meget for at tage overfladen.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

Så har dine lygter ikke været ridset, matte nok og har heller ikke haft bunkevis af stenslag.
Da jeg brugte 3M kittet, så stod der en sky af plastik ud da jeg brugte den første slibeskive og jeg måtte sande, at jeg ikke engang havde slebet nok af, da der stadig var små stenslag tilbage ( store stenslag slebet små ) da jeg var færdig.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Bo Jacobsen »

Jeg har monteret uoriginale forlygter på mine slæder.
2003 modellen har kørt i over to år uden problemer, pærerne har holdt lige så længe som de plejer (2 år med Phillips extreme)
1999 modellen, her har pæren kun holdt et år, men det kan ligeså godt have været en dårlig pære.

lidt over 500kr, så vidt jeg husker, og så mærker man lige op på væggen i garagen inden man piller den gamle lygte ud, så kører den lige gennem syn, og bilen ser ud som ny, med "klare øjne"...
Jeg prøvede med vandslibningspapir på mine lygter, men det havde jeg ikke tålmodighed til...

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

Du kan ikke bruge vådslibepapir, medmindre at det er til skruemaskine.
Du har sikkert også slebet lygterne med hænderne så?
Det tager jo en evighed.

Monter kittet på en god skruemaskine og slib løs.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Brabus »

Jeg kan se man kan klipse de org. Lygte glas af selve lygte huset.
Hvad koster de alene, det kan da umuligt være ret dyrt ? :idea:
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

At "klipse" er nok lidt nemt sagt.
De er nok også limet på, så de skal klipses op og varmes af.

Poler lygterne for skide 169kr og vær en glad mand.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Brabus »

Qaxius skrev:At "klipse" er nok lidt nemt sagt.
De er nok også limet på, så de skal klipses op og varmes af.

Poler lygterne for skide 169kr og vær en glad mand.
Nu tænker jeg blot med logikken her og med erfaring fra en w124 mercedes hvor lygteglas også er klipset på og kan skiftes.

Men hvorfor lime dem fast hvis der sider klips som holder dem, normalt sætter man blot en gummi pakning i forbindelse med lygteglas som er klipset på.

så er det noget nogen har prøvet og ved om de er limet?
Og har nogen erfaring med om de overhoved kan skiftes og købes alene uden resten af lygten?

Det giver ingen mening at købe poler kit og bruge tid og kræfter på det stads, hvis man kan få sprit nye glas for små penge og så bare lige klipse af og på med de nye :)
Jeg er stor fan af gør det selv arbejde, men nogle gange er byt til nyt bare en så billig og let løsning at gør det selv løsning ikke rigtig betaler sig trods den måske er billigere og så får man oven i købet nye dele i stedet for brugte fixet dele :)
Men kan det lade sig gøre og hvad koster det?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

Ud fra mine google-evner, så kan der ikke købes løse glas til lygterne.
Glasset på min Golf 3 Hellalygter, var limet og clipset på.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

- Lygteglassene er limet på lygtehuset
- Clipsene holder lygte-hus og -glas sammen ved slutsamlingen henne på lygtefabrikken
- Du kan ikke købe udskiftningsglas til lygterne
- Acceptér at VW Lupo ikke er Mercedes ;)


Tag den kinky approach og polér forlygterne - det bliver hun så glad for; Det tager kortere tid end at fimse rundt med udskiftning af lygteglassene (hvilket IKKE kan lade sig gøre jf. ovenstående)

Flot dig og køb to nye lygter; priserne starter omkring 400 kr./stk.



/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev: Tag den kinky approach og polér forlygterne - det bliver hun så glad for; Det tager kortere tid end at fimse rundt med udskiftning af lygteglassene (hvilket IKKE kan lade sig gøre jf. ovenstående)

/Claus
Det passer ikke, flere har haft mere eller mindre succes med det.... Men det en en bøvlet process, ja.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af sussi »

Ja bl.a. efter en tur i bageovnen, hvilket somme tider har medført de sjoveste resultater ;)
Sussi
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Qaxius »

Nye lygter lyser ikke nødvendigvis lige så godt, som de originale.

Dette problem ses ofte på BilGalleri, hvor knægtene køber billige "facelift" lygter, som så lyser af helvedes til.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af Brabus »

Super, så der jo ingen grund til at lege Jørgen klistervin hvis man ikke kan købe nye org. Glas.

Jeg havde en drøm om Xenon kit da det fået org til GTI Lupo, men når jeg ser hvad folk mener de skal koste, kontra hvad en Lupo (hel bil) koster, så det immervæk nogle fantastiske pris ider som jeg ikke kan se så realistisk på, til at jeg vil give 1/3 af bilens værdi for det projekt :lol:

En ting man også kan se på "plastik fantastisk" lygter er de jo ældes og udtøres med tiden. Så stille og roligt bliver plastikken skør og der opstår disse revner/sprækker og stjerner i plastikken som ikke kan poleres væk. Det nok et mindre udbredt problem men det ses på nogle langs kanten og midt i lygte glaset.

Hvad koster mon org. Brugte men gode og fine komplette lygter hos en ophukker?
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Erfaringer med uoriginale forlygter

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
KMDTHY skrev:
HamSjelv skrev: Tag den kinky approach og polér forlygterne - det bliver hun så glad for; Det tager kortere tid end at fimse rundt med udskiftning af lygteglassene (hvilket IKKE kan lade sig gøre jf. ovenstående)

/Claus
Det passer ikke, flere har haft mere eller mindre succes med det.... Men det en en bøvlet process, ja.

Nu ved jeg ikke lige hvilket af de tre udsagn i min oprindelige tekst din kommentar er møntet på, KMDTHY... :roll:

men for at klargøre det lidt mere:

- Det er fysisk muligt at skille en Lupo lygte ad i frontglas og lygtehus. Succesraten haraf kan variere.
- Der kan ikke købes nye løse lygteglas til erstatning for de lygteglas der netop er forsøgt pillet af i forgående linie.

- Qaxius er korrekt: "stylingslygter" er som regel det rene bæ hvad angår lyskvalitet og -udbytte. Parabolen i de originale L3L lygter er noget nær ideelt udformet.


Enig, KMD?



/Claus
Besvar