Lupo 3l Køleblæser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ybbermark
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 26. mar 2015 20:05
Geografisk sted: Silkeborg

Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Ybbermark »

Hej min Køleblæser vil ik sluk efter jeg har taget nøglen ud og tager derfor alt strømmen på batteriet :cry: er der nogen der ved hvad der kunne være galt ?
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Andreasf »

Er en køleblæser den der sidder ude i motorrummet og blæser luft ind på radiatoren, eller er det den i kabinen der hiver frisk luft ind?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Ybbermark
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 26. mar 2015 20:05
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Ybbermark »

Det er blæseren der sidder i motorrummet :)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Andreasf »

Jeg ville kigge på nr. 11 som det første..
Evt. knækkede ledninger - den fyrer garanteret bare op for møllen hvis den mister signal, som en slags sikkerhedsforanstaltning.
Vedhæftede filer
nogetmedkølerhalløj.jpg
nogetmedkølerhalløj.jpg (161.43 KiB) Vist 3035 gange
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Ybbermark
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 26. mar 2015 20:05
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Ybbermark »

Jeg har pillet stikket af til blæseren 8-) men det er ikke helt løsningen på det.. Men har fået en ven til at slå problemet op i vagtech og det lyder vist til det er et problem der er set før og at der skal en ny blæser til... Men mange tak for svaret ;)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Andreasf »

Altså. Blæseren får strøm fra et 3-benet stik der i AYZ'erne (midt 2001 og frem) sidder ovre ved hydraulikstationen, nærmest under, faktisk.
Hvor det sidder på ANY'erne ved jeg ikke, da jeg ikke lige har en holdende lige nu, men det er nok omtremt samme sted.

Hvis blæseren kører, så virker den.
Hvis den ikke _kan_ køre, så virker den ikke.

Det trebenede stik er stel, plus (stage1) og plus (stage2, dvs. hurtigere rotation).

Styringen sidder et andet sted - måske det er nr 11 der også er et relæ, jeg aner det ikke, så det vil godt nok være et mærkeligt træk at skifte den del, vi med sikkerhed ved virker.

Start med at kigge på føleren på førnævnte billede - check efter knækkede ledninger, for ved køling (som teknisk set er kritisk) er systemerne ofte lavet, så opstår der en sensorfejl, starter kølingen for at forhindre overophedning.

Den store vindmølle i en bil er altid aktiv, uanset om bilen er tændt eller ej, for at kunne forhindre det hele i at koge over, umiddelbart efter man parkerer.

Hvis du ikke har aircon i bilen, er det meget, meget, meget begrænset hvor meget den overhovedet bruger blæseren.
Du har go' tid til at finde en løsning, med mindre du planlægger at køre steder hvor der er 35+ grader varmt.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo 3l Køleblæser

Indlæg af Thore J »

Kom der nogle løsninger på dette??? Min blæseren på min er begyndt at køre konstant når der er tænding på? Den kører tillige op og ned i tempo hele tiden..

Jeg har dog ikke forsøgt en fejludlæsning endnu..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar