Olieskift + belladd stadig sort..

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
felio
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre 30. jan 2015 23:49
Geografisk sted: Århus

Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af felio »

Hej
Jeg fik skiftet til Elf motorolie og nyt oliefilter, men først kørte jeg en dunk servicerens 3 igennem motoren i tre kvarter i tomgang.
Jeg lod olien dryppe af i en times tid, my prop i og ny olie..
Men da jeg målte standen bagefter var olien stadig sort..!
Så tænker den er meget beskidt indeni eller hvad?

Næste gang bruger jeg Lindemann som jeg har erfaring med virker første gang og i mange mdr. Er olien klar..
Fortryder jeg ikke gjorde det i stedet for at hoppe med på Belladd vognen.
Nå men der kom også noget Tec2000 smøreolie i motoren og nu kører den rigtig godt og skifter ned i gear meget blødere nu.
Jeg skiftede også indsugningsslangen og nu bruger den 3,4-3,5/100km i stedet for 4,1-4,2/100km..!

Er der nogen der har lign. Oplevelser ved olieskift eller gode råd?
Den har kørt 338.xxx km. Og fuldt service rimeligt.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af Thore J »

felio skrev:Nå men der kom også noget Tec2000 smøreolie i motoren og nu kører den rigtig godt og skifter ned i gear meget blødere nu..
Det må være indbildning eller af en anden årsag.. Gearkassen kører jo på sin egen olie, det er jo ikke en motor med vådkobling og intregeret gearkasse...

I øvrigt så bekymrer jeg mig ikke om sort olie i en dieselmotor (slet ikke med den kvalitet diesel der sælges i DK..) Det bliver sort lynhurtigt pga. svovlindholdet i dieselolien...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af Michael Munk »

Olien bliver ikke sort med det samme igen fordi motoren er beskidt indvendig. Olien bliver sort fordi der er noget sort olie som ikke kom med ud da tappede olien af.
Jeg ser det ikke som noget problem. Selvom olien er sort har du jo skiftet størstedelen af olien, så det må være fint.
Venlig hilsen
Michael Munk
felio
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre 30. jan 2015 23:49
Geografisk sted: Århus

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af felio »

Thore, jeg ved godt hvordan en motor fungerer og jeg mente ikke at det var smøreolien per se der var skyld i de bedre gearskift ved moorbremsning og de er ikke noget jeg bilder mig ind, tak :)

jeg tror heller ikke at olien fra Shell er værre i dk end resten af verden, da det er den samme ;)

jeg tror heller ikke det er meningen at olien skal være sort efter både rens og skift af olie.
naurligvis kan der godt værre noget tilbage men den var hævet lidt op foran og dryppede af en time, hvilke må være nok..!
jeg tror den er beskidt indeni på alle flader.
min gamle Peugeot 205 var fuldstændig clean i flere mdr. efter behandling med Lindemann, det var ret overbevisende..
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af Thore J »

felio skrev:Thore, jeg ved godt hvordan en motor fungerer og jeg mente ikke at det var smøreolien per se der var skyld i de bedre gearskift ved moorbremsning og de er ikke noget jeg bilder mig ind, tak :) .
OK... Hvad var det du mente så - og hvordan relaterer det til det såkaldte Tec2000 og smøreolien som du næver?
felio skrev:jeg tror heller ikke at olien fra Shell er værre i dk end resten af verden, da det er den samme ;)
Det er desværre faktuelt forkert... Den kommer fra forskellige oliefelter og raffineres normalt i de enkelte lande hvor den forbruges., i DK på Shell raffinaderiet i Fredericia..
Så råolien er ikke engang den samme.. - og jeg tror ikke engang på at man har samme kvalitetskrav/formler for brændstof rundt omkring i europa
felio skrev:jeg tror heller ikke det er meningen at olien skal være sort efter både rens og skift af olie.
naurligvis kan der godt værre noget tilbage men den var hævet lidt op foran og dryppede af en time, hvilke må være nok..!
jeg tror den er beskidt indeni på alle flader.
min gamle Peugeot 205 var fuldstændig clean i flere mdr. efter behandling med Lindemann, det var ret overbevisende..
Hvis olien i min bil ikke blev sort efter flere måneders brug, så ville jeg helt bestemt skifte olie (og/eller holde op med at bruge Lindemann) - for så gør olien ikke det som den skal..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
felio
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre 30. jan 2015 23:49
Geografisk sted: Århus

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af felio »

olien fra både Shell og Statoil som jeg kører på er mig bekendt fra Nordsøen som har bedre kvalitet end fra Saudi-Arabien, Africa osv. så det argument holder ikke. desuden ville det være mærkelig hvis ikke et af verdens største firmaer skulle have samme kvalitetskrav til deres produkter hvor det er muligt. altså additiver i olien vil være det samme.

Jeg mente bare at efter skift af olie med Belladd, Tec2000 osv. kørte den bedre, men inden jeg kørte nogen steder var olien i motoren allerede sort, hvilket er forståeligt på en gammel motor med mange km, men de kan aldrig være optimalt og jeg køber ikke at de er normalt for en avancere dieselbil.

Min Peugeot var en benziner og olien holdte bare længere da den var mere renset indeni og samtidig beskyttet længere mod slid. efterhånden blev olien da også mørkere.

det er jo mest sod og metalpartikler der gør olien sort og det kan jo begrænses.
men åbenbart ikke med Belladd.
jeg fik dog skiftet næsten 3,5 olie i motoren og standen er lige på nedre grænse af det skrverede område på pinden, men jeg ved ikke hvorfor der ikke skulle mere på, da bilen var hæve med en herregårdssen under hvert forhjul og bundproppen jo vender bagud.
har læst om en anden der hævede den foran og fik 3,8 liter ud..
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af doktorfrank »

Prøv den gamle trækpapir-test: En dråbe varm olie fra pinden på et stykke køkkenrulle. Hvis der efter en times forløb er en stor, jævnt grålig plet, er olien aldeles OK. Hvis pletten stadig er sort i midten og omgivet af en lysebrun ring, er oliens dispergerende evne så nedsat, at det er på tide med et olieskift. Det vigtige er her "dispergering" - dvs. oliens evne til at holde sodpartiklerne opsamlet i olien. Udslidt olie efterlader bunker af sodpartikler rundt omkring i motoren. De bliver så opslemmet i den friske olie, der derfor bliver sort lige med det samme.
Om det ene eller det andet rense/skyllemiddel er bedre eller mindre godt skal jeg lade være usagt - jeg har ikke prøvet det. Og medmindre der er tale om en misligholdt maskine, der har kørt sindsygt mange kilometer og småture uden olieskift, mener jeg at der ikke er brug for at kaste ekstra penge efter noget rens, som den foreskrevne olie klarer automatisk ved de foreskrevne skifte-intervaller.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Olieskift + belladd stadig sort..

Indlæg af Qaxius »

Du kan ikke sammenligne en gammel Pug 205, som sikkert var benzin, med en diesel som tilmed har turbo.

Min Golf 3 1,8 havde også renere olie i længere tid, end min Lupo 3L og det samme galdt for min Audi A4 1,6.
Min "nye" Ibiza 1,4 TDI sortner også olien lynhurtigt.
Hvis du virkelig vil have renset motoren ud, så prøv på at tømme olien af på både motor og filter.
På med gammelt filter.
Hæld minimalt olie på. Noget i stil med 2 liter, så der stadig er godt med olietryk.
Lad den køre i tomgang i et par minutter, så olien bliver kørt igennem.
Tøm olien og skift filteret.

Nu er motoren en hel del mere ren og det har kostet dig 150-200kr i olie.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar